En stor del av den forskning som sker kring övervikt och sjukdomar som påstås vara relaterade till övervikt sker i USA, då detta är ett av de land som främst drabbats av den så kallade ”fetmaepedemin”. Det intressanta är att mycket av denna forskning kommer fram till resultat som skiljer sig från det som media och även en hel del läkare vill intala oss.
Det finns en fantastisk blogg som tar upp många av dessa forskningsresultat och även annan forskning som berör hälsa. Här hittar man enorma mängder information och jag kommer här att ta upp en del forskningsresultat som olika studier har visat, dessa resultat är alltså inte mina egna slutsatser, utan vad som har framkommit i studierna. Detta är inte den allra senaste forskningen, men jag vill bara med detta visa på en rad exempel som har visat sig i studier. Jag hämtar i princip all info om ny och äldre forskning från denna sida, just för att jag tycker att den tar upp det väldigt bra på ett sätt som är lätt att förstå även utan att vara forskare. Vill man fördjupa sig brukar det gå att söka efter forskningsrapporterna på andra håll, jag har här försökt att hitta de flesta av dem.
En stor del av forskningsresultaten visar att övervikt och fetma inte är ger en så pass ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och tidig död som det vanligtvis påstås. Detta bekräftade Dr. Paul Ernsberger från Case Western Reserve School of Medicine i Cleveland, Ohio i en studie (Rethinking Obesity: An Alternative View of Its Health Implications ) som publicerades 1987 i Journal of Obesity and Weight Regulation där han hade studerat närmare 400 olika forskningsrapporter som kom fram till just dessa resultat. Han har efter denna studie sagt, ”The idea that fat strains the heart has no scientific basis. As far as I can tell, the idea comes from diet books, not scientific books. Unfortunately, some doctors read diet books.”
Under 2006 visade ytterligare en studie att risken att dö av hjärt-kärlsjukdomar på grund av övervikt är överdriven. Denna studie visade istället motsatsen, att överviktiga och feta hjärtpatienter i högre grad överlevde sjukhusvistelse och operation än smalare patienter. Detta även om man såg till ålder och andra faktorer. Man analyserade utgången för 131 139 hjärtpatienter och resultaten är slående. 5,4 % av de normalviktiga patienterna dog, jämfört med 2,4 % av dem som rent medicinsk räknades som feta och 3,1 % av de överviktiga patienterna. Det vill alltså säga, som fet fanns en mer än dubbelt så hög överlevnadsgrad bland patienterna. Detta brukar benämnas som ”the obesity paradox”, vad den beror på finns det inget säkert svar på men vissa forskare menar att det skulle kunna bero på att en patient med övervikt får en aggresivare medicinsk behandling. Detta visar ju i så fall att fler personer skulle kunna överleva om alla fick samma behandling, om så är fallet, varför får inte alla patienter denna behandling?
Samma år släpptes en studie som hade följt 14 739 patienter med hjärt-kärlsjukdom i över tre år. De hade alla bevisad sjukdom enligt skiktröntgen, studien visade att de av patienterna som var feta eller överviktiga hade en signifikant lägre risk att dö av hjärtsjukdom än de normalviktiga patienterna.
Ett av de större namnen inom forskning kring kolesterol och åderförkalkning, Ancel Keys gjorde en studie som dels undersökte 16 större studier kring hjärt-kärlsjukdom, spridda över sju länder samt att han och hans team även undersökte resultaten av 23 000 obduktioner, där de tittade närmare på hjärtats artärer och förkalkningen av dessa. (Ancel Keys. Seven Countries: A multivariate analysis of death and coronary heart disease. Harvard University Press, 1980). Just förkalkning av kärlen är något som ofta sägs vara en riskfaktor med övervikt, förkalkning som är en av de största orsakerna till hjärt-kärlsjukdomar i den industrialiserade världen. Det som framkom i studien var att de inte hittade något samband mellan övervikt/fetma och graden av förkalkning i hjärtats artärer. Åtskilliga studier härefter har kommit fram till samma resultat. Något som däremot påverkar hjärtat och kärlen är den kost vi äter, detta är någon som Ancel Keys är mest berömd för. Han var en av de första forskarna som kom fram till detta och hans verk är än idag en grund när det gäller forskning kring näring.
Dessutom är inte genetik något att bortse från i dessa frågor. När forskare tittade närmare på barnen (som då var 30 år eller äldre) till de personer som deltog i Framingham Heart Study flera år tidigare visade det sig att när det gäller hjärtsjukdom och de riskfaktorer som populärt associeras med detta, t.ex. högt blodtryck, diabetes och övervikt, så var det generna som påverkade mest. De som hade föräldrar som levt länge, visade sig också åldras väl och må bra. Det visade sig även att när det gällde föräldrarnas livslängd att det inte gick att finna ett tydligt samband mellan ett högt BMI och tidigare död.
Vad kan vi då konstatera av detta? Det finns alltså en hel del forskning som till stor del motsäger obestridda fakta som så många talar om dagligen och denna forskning behöver också få utrymme i media. Forskning världen över kommer alltid visa olika resultat, beroende på hur studierna utförs, detta är en del av de resultat som finns. Våra gener spelar självklart roll i våra liv och för våran hälsa, men bara för att våran släkt kanske haft specifika problem så innebär det inte att vi per automatik kommer att drabbas. Att vi tar upp denna forskning innebär INTE att vi menar att man bara ska sitta ner och säga att man är nöjd för att riskerna är inte så pass stora som det vanligtvis påstås.
Det främsta sättet att motverka sjukdom är att ta hand om sig precis som vi förespråkar. Vi kan själva påverka våran livsstil, ingen mår bra av att aldrig röra sig och äta en onyttig kost, det påverkar kroppen negativt även om det kanske inte syns på utsidan. Av denna orsak så förespråkar vi HAES, att alla oavsett storlek bör eftersträva en hälsosam livsstil, för att det är det bästa för våran egen kropp och hälsa, både fysiskt och psykiskt. Men att man bara för att man är överviktig eller fet skulle ha en kortare livslängd eller drabbas av fler sjukdomar är alltså inte en bestämd sanning bara för att andra fakta aldrig framkommer i media, det handlar till stor del om val av livsstil inte om vad man väger.

Ja, det är inte så konstigt om det faktiskt är så att det har större betydelse vad man äter, än vad man väger när det gäller hälsan. Och vad man väger och vad man äter hänger som bekant inte alltid i hop..
Nu kanske några fler förstår vad ni menar med bloggen… om de tagit sig tid att läsa dvs. Det är ju oftast det som är problemet med de flesta som är negativa och skriker ”farligt” så fort man säger ”tjock” – att de inte orkar läsa utan förlitar sig på kvällstidningarnas rubriker.
Ja här tar ni upp en viktig aspekt nämligen att det finns forskning som inte är intressant för media och därför inte kommer till allmänhetens kännedom. I min kommentar till signaturen Björn under ”kontakta oss” visar jag en egen (min mans) erfarenhet kring hjärtkärl sjukdom och vikt där övervägande antal patienter i just detta fall tillhörde de smala. Så det gäller att inte ta den för dagen populäraste forskningen för den absoluta sanningen. Det gäller att vara lyhörd och flexibel i tanken samt att sköta om sin hälsa genom att ”lyssna på sin kropp” och bemöta den väl. Att kroppen vill röra på sig har den med sig i generna sedan vi började att gå upprätt.