Sex säljer – Tjockisloggen.se

Som det har gått att läsa i de flesta tidningar idag så fälldes en större andel reklam för sexism och könsdiskriminering av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam förra året än tidigare år. Nu kan jag tycka att vi i Sverige ändå är relativt skonade och att den reklam som fälls här är betydligt mildare än mycket av den reklam jag har sett i andra länder. Men det man kan konstatera är att sex säljer. Halvnakna och i vissa fall helnakna kvinnor (och män också för den delen) samt sexanspelningar används i reklam då det ger uppmärksamhet.

I vissa fall är det förståeligt att ha en halvnaken kvinna på en reklambild, som när man säljer underkläder. Men det går ju att göra det på olika sätt, i vissa fall blir det för mycket och det är svårt att inte reagera. De flesta stora klädbutiker i Sverige har ju exempelvis varje år kring jul underklädesreklam och får oftast enorm kritik för detta. Men det är underkläder och de är gjorda för att sitta på människor. Sen kan man ju tycka att det borde vara en större variation i storleken på modellerna, men det får jag avhandla någon annan gång.

Att antyda att kvinnor är mindre värda än män eller ointelligenta är också ett tema som används inom reklamvärlden på olika sätt. Eller att ”boys will be boys” och de har sina behov. Här tänker jag exempelvis på Coca-Cola Zeros reklam med pojkvännen som gör slut och hans flickvän har full förståelse att han vill vara med mer än en tjej. Hon är även helt ok med att han ringer henne ”om han vill ha lite kul”. Jag vet inte hur ni skulle reagera, men det är inte reaktionen en kille skulle få från mig om han gjorde slut av den anledningen.

Nu anser jag för den delen inte att sexanspelningar och liknande i reklam i sig borde vara otillåtet, men i många fall är det fullkomligt onödigt att ha med dem. Det känns som att många som är emot sådan här reklam och anser att den borde försvinna helt är det då det kan påverka kvinnosyn och självkänsla med mera. Jag tycker självklart att man ska motverka dålig kvinnosyn och att man ska se till att ungdomar växer upp med bra självkänsla. Men förbud är inte rätt sätt.

Men det går inte att skydda samhället från allt, vissa saker tycker man inte om men de finns ändå. Se istället till att utbilda och lära ut kritiskt tänkande från början när det gäller bilder och information. Reklam är inte sanning! Bilder är retuscherade till oändlighet i många fall och man ska inte tro på allt man ser och läser.

Jag anser inte att sådan här reklam borde förbjudas av olika skäl däremot ser jag inte riktigt behovet av den. Vad har ett par bröst med parfym eller alkohol att göra. Ingenting, det är bara ett enkelt knep för att sälja en vara, för i grund och botten är vi människor faktiskt rätt enkla varelser.  De som gör reklam vet att vi människor drivs av grundläggande behov och lustar, mat, sömn och sex. Så att tro att sådan reklam kommer att  försvinna helt är en utopi, för det lär inte hända. Däremot skulle man ju kunna önska att man inte alltid valde det enkla utan tänkte till när reklam skapas. Det gäller dock att vi inte bara låter sådan här reklam vara utan diskussion, utan att debatten hålls öppen. För talar man inte om det och uppmärksammar ämnet; hur ska vi då kunna lära ungdomar självrespekt, respekt för andra och att de duger som de är?

Jag har plockat ihop ett galleri av reklam för att förtydliga detta inlägg, en del av dessa bilder är relativt nya och andra är äldre som ni kommer att se. Tycker de äldre var intressanta då de visar hur det har sett ut. Detta är bilder från olika länder, men de visar vad jag vill få fram med inlägget.

/ Hanna

Alla bilder är klickbara

4 thoughts on “Sex säljer – Tjockisloggen.se

  1. By the way! Om ni går förbi Intersport, kolla in slalomskidorna… Helst ett par.. som har en bild på en halvnaken kvinna över sig. Helt fricking outregious! Jag blev då smått chockad när jag var förbi där häromdan för att köpa en mössa… Vad har en naken kvinna med vintersporten slalom att göra? .. Kände bara, det är tråkigt.. att spä på den sexisista chargongen på detta viset.. från och med nu.. tycker jag inte längre riktigt så mycket om, Intersport.. Allt gott till er! Och creds för en så härlig blogg! Keep up the good work!

  2. Vissa bilder är ju riktigt ”motbjudande”. Jag kommer nog bojkotta vissa varumärken efter dessa bilder känns det som. Hmm..

  3. Håller med, fast kan ju inte sluta att fundera om det är så att man tror att det säljer, eller att man vet..

    Jag och en kompis tala just om epost spam, 99% handlar just om sex, inte så lite heller handlar om att bara du köper detta.
    Ta tex. hormonspray, en dut sedan fixa du vem som helst
    Jag sade till min kompis alvarligt vem går på det, men sedan talade vi om att om inte ”marknaden” handlar så.. så visst funderar man…

    mvh Anders

  4. Haha.. Vad komiskt… Tre av de reklamannonserna använda jag i en skoluppsats om varför män misshandlar kvinnor. Diskuterade samhällsstrukturen och hur den är till grunden till en stor del av männens kvinnosyn och därmed också en del av grunden till kvinnomisshandel. (Reklamen är ju givetvis en del av samhällsstrukturen).

    Bilderna är sjuka, helt galet om dem fortfarande är tillåtna eller någonsin har varit.

Kommentera

