Less på att vara blåslagen – Tjockisbloggen.se

Måste fråga er läsare, får ni lätt blåmärken? Jag har alltid varit väldigt ”lätt-märkt” men sedan jag började med min nya medicin för ett par månader sedan så är det extremt.

Kan inte klia mig med naglarna för då får jag blåmärken, kan inte stöta in i något inte ens lite lätt utan att det känns för då får jag blåmärken. Om hunden kliver på min fot eller hoppar mot mig så får jag stora blåmärken…

Och i förrgår såg jag att jag har fyra rejält fula blåmärken (blå/lila) på insidan och utsidan av höger arm, de är inte små alltså… Det minsta är lite större än en femkrona och det största nästan som en handflata och jag fattar inte vad jag har gjort! Borde ju verkligen ha märkt om jag gjort mig illa men det har jag inte.

Är ju livrädd att folk ska börja tro att jag blir misshandlad med alla blåmärken som jag går omkring med nu för det ser verkligen illa ut, som tur är så får jag inte lika lätt blåmärken i ansiktet för annars hade jag aldrig kunnat visa mig ute.

Det är ju inte så roligt för min älskling heller eftersom han verkligen är den absolut lugnaste och snällaste människa som finns och aldrig skulle kunna göra mig (eller någon annan illa). Det har hänt att folk frågat om jag varit i slagsmål eller fått däng av nån om jag haft bara ben eller kortärmat och det är verkligen inte roligt.
Jag har ju tyvärr varit fast i sådana förhållanden där man använder såna ursäkter som att man lätt får blåmärken, att man ramlat i en trappa, att man stött i något osv… Jag om någon vet hur genomskinligt såna ursäkter klingar hos folk. Men när det faktiskt är sant då?!
Jag tycker det här är ett stort problem och det är ju inte snyggt att gå omkring och se ut som en halvblods-smurf hela tiden, men jag ska ta upp det med min läkare nästa gång jag träffar henne så får vi se om hon har någon bot.
Någon som har samma problem med att vara lätt-märkt? Och har ni någon aning om vad det kan vara och vad man kan göra åt det?
/ Sarah
7 thoughts on “Less på att vara blåslagen – Tjockisbloggen.se

  1. Om symtomerna blivit värre sedan du började med din nya medicin tycker jag att du ska tala med din läkare om det.

    Det kan finnas många orsaker så det bästa är att prata med din läkare.

    Ha en bra helg!

  2. Tycker absolut du ska ta upp detta nästa gång du är hos din läkare!Förstår att detta inte är roligt!Kram

  3. Nej det är ju inte så roligt, speciellt inte för David för han skulle aldrig kunna göra så mot mig.. Men jag ska försöka komma ihåg att ta upp det med läkaren nästa gång jag träffar henne nu, fast det vet jag ju inte om jag kommer göra. Nå jag kan iaf ta upp det med min vårdkontakt så kan hon luska vidare i det åt mig 🙂
    / Sarah

  4. Hej!

    Mediciner med acetylsalicylsyra (vanligen Treo, Magnecyl, Bamyl & Aspirin)ökar risken för blödningar/blåmärken.

    Även de vanliga astmamedicinerna Bricanyl och Pulmicort har blåmärken som ”biverkning” vid regelbunden användning.
    Behandling med kortison gör nämligen huden extra skör.

    Annars kan det bero på K-vitamin brist. K-vitaminet hjälper till i blodets levringsprocess.

    Nu vet jag inte vad det är för medicin du äter, eller vad det är för verksamma ämnen, men jag skulle absolut tro att det har med din nya medicin att göra.

    Kram Elin

  5. Elin – Jag äter en del värktabletter men ingenting som innehåller acetylsalicylsyra, astmamediciner tar jag endast vid behov och det är inte så ofta nu längre… Medicinen som jag äter sedan början av juni är Concerta men jag minns inte nu om det stod blåmärken som biverkning, ska kika på Fass när jag hinner 🙂
    Tack för ett utförligt svar!

    Kram Sarah

  6. Hej!
    Min mamma har lite av samma problem, hon får blåmärken väldigt lätt, och har dessutom ett jobb där hon ofta stöter i armarna så det brukar se ut som om hon blivit slagen, även om hennes man aldrig skulle göra nåt sånt, det e inte lätt när man har så lätt att få blåmarken och när folk e så snabba på att misstolka saker =/ Tur iaf att jag inte ärvt det från henne =P Sen e det aldrig roligt med mediciner som ger konstiga biverkningar =s lycka till med att hitta en lösning iaf =)
    Kram

  7. Kan säkert vara medicinen som ger biverkningar. Tillskott av C-vitamin stärker tydligen kärlen. K-vitamin var däremot nytt för mej. Fråga läkaren, dom vet ju säkert. Jag har nästan alltid blåmärken, får dom lätt och har alltid fått. Att jag är aningen klumpig kanske gör sitt till…

Kommentera

