Rasism på olika grunder, respekt och hänsyn – Tjockisbloggen.se

Detta inlägg publicerades ursprungligen här på bloggen 20080809, men vi valde att publicera det igen för att vi tycker det är viktigt att hålla diskussionen vid liv.

Både jag (Sarah) och Hanna har ett förflutet med mobbing, utfrysning, hån och retsamheter när det gäller vikten. Som barn är det väldigt lätt att hamna utanför om man är annorlunda och barn kan också vara fruktansvärt elaka mot varandra. Ni som har barn, försök lära era barn att det är okej att se ut som man vill, det är okej att vara annorlunda och tycka om sig själv. Barn, ungdomar och även vuxna tvångsmatas dagligen med reklam och ideal om hur man ”ska” se ut.

Senast idag (dvs 20080809) så var jag på stan en stund och i kön på Konsum så står det en medelålders kvinna med två barn i åldern ca 5 och 10 år. Det ena barnet frågar sin mamma om hon får köpa godis men mamman säger tvärt nej att de vet att de inte får äta godis.  Det andra barnet (äldre) frågar varför och om inte mamman kan göra ett undantag eftersom det är lördag och om de inte kan få bara lite godis var..

Kvinnans svar gjorde mig så arg, chockad och ja ledsen att jag inte visste vad jag skulle svara och nu ångrar jag att jag inte bemötte henne med något annat än en arg blick. Hon tar tag i det äldre barnets arm och viskar halvhögt så flera personer hör det ”titta på hon som står där framme, ser du att hon köper godis? Inte vill jag att mina barn ska bli så där och det är vad som händer när man äter godis varje dag!”

Varför lär man inte barnen dels att man kan äta nyttigt, röra på sig på ett hälsosamt sätt och ändå kunna unna sig godsaker? Och varför lär man inte barnen respekt och hänsyn för andra människor? Barn som växer upp med föräldrar som denna kvinna tror ju jag personligen är de barn som har störst risk att utvecklas till mobbare och översittare, för de har aldrig fått lära sig att respektera andra människor.

Att säga tack, visa hänsyn och att respektera andra människor fick vi i min familj lära oss i ungefär samma veva som vi började gå. Det har alltid varit otroligt viktigt för mig eftersom jag är uppväxt på det sättet och jag kan inte förstå hur man kan bete sig som denna kvinna gjorde inför sina barn? Vad kommer de barnen att få för värderingar när de växer upp?

Just bristen på hänsyn och respekt är ett av de stora problemen när det handlar om övervikt tror vi, människor tror sig/anser sig ha rätt att komma med nedriga utlåtanden, att peka på överviktiga människor eller komma med anonyma kommentarer här på bloggen (som t ex att vi inte borde få finnas). Nånstans har det blivit allmänt accepterat att tycka illa om människor som inte passar in i samhället utseendemässigt och det är skrämmande.

Sverige och dess invånare lider av fettpanik och utseendefixering i så hög grad att många glömmer bort att bakom alla kläder, inuti varje kropp så finns en människa. Man hör ofta människor säga att alla är lika mycket värda och varje gång undrar jag om de själva är medvetna om vilken lögn det är?

Ofta talas det om rasism och diskriminering mot personer med utländsk bakgrund och personer som lever i samkönat förhållande (man-man, kvinna-kvinna), personer med annorlunda klädstil eller frisyr, men hur ofta hör man talas om diskriminering av personer som lider av fetma?

Att besöka läkare kan vara ett rent helvete och många drar sig för att gå dit, skulle en person som har övervikt söka hjälp för t ex huvudvärk så skulle läkaren mest troligt skylla på fetman och rekommendera personen att operera sin övervikt eller att banta på vanligt vis. Samma sak om personen söker för eksem, det är ju självklart att det beror på fetman säger många läkare. Tyvärr så händer det väldigt ofta att överviktiga personer inte tas på allvar och att läkare relaterar alla problem till övervikten trots att det kanske finns helt andra bakomliggande orsaker.

Att se en överviktig person besöka t ex Max, McDonalds, lokala pizzerian eller liknande är något som ofta påpekas och häcklas av andra människor. Om du ser en stor person sitta och äta pizza, hur reagerar du då jämfört med om du ser en smal person göra det? De allra flesta reagerar med äckel och många tappar matlusten, man säger sig bli äcklad och chockerad över feta människors leverne och matvanor.

Men vad finns det som säger att denna person inte gör sitt enda årliga besök på matstället? Vad finns det som säger att inte personen ifråga i övrigt rör sig, äter nyttigt och hälsosamt och ibland unnar sig sådan mat också? Detta är en form av diskriminering, alla människor har rätt att äta och vistas i samhället utan att häcklas för sin kropp eller storlek.

Många gånger har vi läst bloggar där man kräver att feta personer ska betala mer i skatt än smala människor för att en fet person kostar samhället mer pengar. Hur kan man mäta människors värde i vad de väger? En smal person som röker tio cigaretter om dagen kan mycket väl vara sjukare och därmed kosta samhället mer pengar än en person som är överviktig.

Hur många skulle vilja belägga alkoholister och narkomaner med extra skatt för att de kostar samhället enorma pengar varje år? För att inte tala om t ex homosexuella som riskerar att drabbas av hiv, cancer och liknande (precis som heterosexuella människor) ska de också beläggas med högre skatt bara för att de är homosexuella och därmed inte passar in i ”normen” i samhället (enligt vissa obs inte alla)?

I Sverige idag så tycks det vara lika vanligt att färga håret som det är att genomgå plastikkirurgi – är du inte helt nöjd med din näsa? Inga problem, plastikkirurgi! Är du inte nöjd med dina lår? Inga problem, plastikkirurgi! Är du överviktig, ja men det är väl klart att du ska stympa din kropp genom en gastric by pass operation så du blir smal! Vad spelar det för roll att det är förknippat med stora risker och att det faktiskt är en stympning på din kropp? Nej det är klart att du ska operera dig!

Varför inte acceptera att alla människor är olika? Om jag väljer att tatuera min kropp är det mitt val, om jag väljer att trivas med min kropp och min övervikt så är det mitt val. Ingen annan människa har rätt att sätta sig till doms över någon annan oavsett vad anledningen må vara.

Vi frågar åter igen, hur kan man mäta människors värde i deras vikt och storlek? Varför är det så tabu att diskriminera mörkhyade människor och gör man det klassas man som rasist, medans det är fritt fram att häckla, diskriminera och bedriva häxjakt på överviktiga personer?

Kommentera

