Jag, en porslinsdocka? – Tjockisbloggen.se

Hur är ni när det gäller kläder? Har ni svårt för vissa material eller kläder som sitter på visst sätt, tex för fladdrigt eller för tight? Får ni lätt skavsår av minsta lilla?

Jag har extremt känslig hud så det måste vara helt släta sömmar och ingenting som kan skava för min hud skavs sönder på minuter om det inte sitter perfekt. Måste alltid kolla alla sömmar på kläder så det inte är nånting som kan skava och storlekslappar och liknande måste sprättas bort direkt…

Kan absolut inte ha en bh med spets om den inte är väldigt, väldigt mjuk. Ofta så är axelbanden för vassa i kanterna så jag måste antingen sy fast ett tyg runt om eller byta axelbanden till riktigt mjuka (vilket ibland innebär att klippa lös de gamla och sy dit nya om det inte går att byta från början).

Överhuvudtaget så är jag ju väldigt känslig i huden för jag får eksem och utslag av de flesta tvättmedel och rengöringsmedel, om någonting trycker eller skaver det minsta så får jag skavsår och det tar lång tid att läka, lappar i kläder måste alltid bort för annars skaver de sönder skinnet på nolltid. Om man så mycket som kramar mig lite för hårt eller nyper mig lätt på skoj så får jag blåmärken…

Fan jag låter som en porslinsdocka *s*. Nä men det är faktiskt inte roligt att vara så känslig, får jag en finne på hakan till exempel och jag är dum och klöser på den så får jag ett sår som kan ta upp till två veckor att läka och det är inte helt otroligt att det blir ett ärr också.

En annan sak som är väldigt speciell också är mitt hår, jag klarar verkligen inte av att ha håret utsläppt fast jag tycker det är så mkt snyggare. Klarar inte av känslan av att det fladdrar omkring och far runt ansiktet… Får nästintill panik.

Det är ju en vanesak också men jag kan  inte ha håret på nåt annat sätt än i hård knut på bakhuvudet och så hårband till för att det inte ska kunna komma ner nån hårslinga i ansiktet. Och när jag gör så ser jag antingen skitsur ut för att jag får ont i hela huvudet, eller så ser jag ut som en nunna eller till och med flintskallig ut *s*.

Vilka lustiga saker vi kan ha för oss ibland va? Jag ser det väl inte som nåt stort problem det där med skavsår av kläder fast visst är det trist ibland att inte kunna ha supersexiga underkläder med spets, eller kunna ha vissa material på kläder eller att ha håret utsläppt…

Hur är ni? Finns det fler som mig, som är en alien som jag skrev om tidigare? 🙂
/ Sarah

3 thoughts on “Jag, en porslinsdocka? – Tjockisbloggen.se

  1. Jag känner igen mig! Avskyr när det skaver och så. Sen kan jag bli på dåligt humör om något klädesplagg/skor inte sitter som de ska! Hehe… Låter helt knäppt, men så är det 🙂

Kommentera

