Min åsikt om viktens baksida – Tjockisbloggen.se

Av ganska förklarliga skäl så har jag inte haft ork, energi och tid att skriva ner mina tankar och åsikter angående ”vikt-debatten” som det skrivits lite grann om här på bloggen… Men jag tänkte göra ett försök nu att skriva ner lite grann.

Både jag och Hanna har skrivit om de negativa sidorna av viktminskning (är tyvärr för lat för att leta fram inläggen, ber om ursäkt) och detta har en del människor reagerat på, och inget fel i detta utan vi för gärna en diskussion så länge den håller sig på en trevlig nivå 🙂

Faktum är att det finns nackdelar och negativa sidor av viktminskning men dessa får vi sällan eller så gott som aldrig höra om, istället får man höra att man ska vara jublande glad och stolt över sig själv. Man får höra att man måste ju må så mycket bättre nu och hur snygg man har blivit

Javisst det är roligt att få komplimanger, men iaf jag tycker att man ska kunna ge människor komplimanger som inte enbart är baserade på deras vikt. Det måhända att någon tycker att jag är snyggare nu när jag väger 27 kg mindre, och de får gärna säga det… Men räcker det inte att säga tex ”Vad snygg du är”? Måste man tillägga det där lilla ”du har blivit…”?

Av naturen så är jag en ganska pessimistisk människa, säger ofta att ingenting är så illa att det inte kan bli värre… Eller att det är ingen idé att hoppas för det går ändå åt helvete *s*. Men jag kan se positiva saker också med att gå ner i vikt, men för min del så har det varit en väldigt jobbig resa sedan början av juni och det är svårt att hinna med själv när man inte är beredd på att gå ner i vikt.

För min del så har min vikt minskat 27 kg sedan början av juni, nu den senaste månaden har jag stått still i vikt men min kropp förändras ju fortfarande eftersom jag tränar. Jag var aldrig beredd på vad som skulle hända med min vikt utan det var en biverkning av en medicin som jag började med runt 4 juni. För mig har det varit väldigt jobbigt att gå ner så mycket så fort, det har gått så fort att det är först nu de senaste veckorna som jag själv kan se det på min kropp.

I början kunde jag inte se i spegeln hur mycket jag hade förändrats, jag märkte att kläderna inte längre passade och att andra kommenterade att jag gått ner i vikt men jag kunde inte se det själv och då ägde jag heller ingen våg. Nu idag så vet jag att jag tappat så många kg och jag kan också se förändringen i spegeln och min hjärna börjar hinna ikapp resten av kroppen och registrera förändringen…

Men det tar tid att lära sig att leva med en helt ny spegelbild, när man är van att se sig själv på ett visst sätt och genomgår en så stor förändring så snabbt så hinner som sagt var inte hjärnan med. För att inte tala om att måsta förnya hela sin garderob, bara en sådan sak som att alla trosor är för stora och måste bytas ut… Trosor är inte billiga (tror de billigaste i bomull som jag hittat kostade 129:- för 3-p på KappAhl) och man vill ju gärna ha ett gäng så man inte behöver vända de smutsiga ut och in för man hinner inte tvätta var tredje dag.

Alla favoritkläder som jag fullkomligen älskade när jag köpte dem? De passar ju inte längre… Att prova kläder på butiker har heller inte varit en dans på rosor kan jag säga, eftersom jag inte själv har sett hur min kropp förändrats så har det varit närapå omöjligt att veta vad jag ska ha för storlek på olika plagg. Och visst är det roligt att få botanisera i butikerna efter nya kläder, men jag kan inte påstå att det är lättare att hitta snygga kläder nu än innan jag gick ner i vikt… Snarare tvärtom eftersom det tar tid att lära sig vilka storlekar som passar och inte.

Sen har inte min hälsa förändrats på något vis med min vikt, jag har inte bättre kondis eller ork… Jag mår inte bättre på något sätt varken fysiskt eller psykiskt, däremot så mår jag bättre i mig själv tack vare min medicin (Concerta) som får mig att ta tag i saker i tur och ordning och inte skapa kaos genom att göra allt samtidigt 🙂

Jag tycker inte att jag är snyggare än jag var innan jag gick ner i vikt, David säger att han bryr sig inte om vad jag väger utan han älskar mig oavsett och tycker jag är lika fin oavsett vad jag väger. Däremot så kan jag se fördelar med viktminskningen i att jag har mindre problem med mitt vänstra knä än tidigare, det bråkade alltid när jag gick i trappor och sprang på löpbandet, det har blivit bättre i och med att det utsätts för mindre belastning.

Så när vi skriver om de negativa sidorna med att gå ner i vikt så menar vi inte att det inte finns några positiva, vi tycker helt enkelt att man kan lyfta fram baksidan av det hela eftersom det är något som det inte får pratas om utan alla istället förväntas vara glada 🙂

/ Sarah

One thought on “Min åsikt om viktens baksida – Tjockisbloggen.se

Kommentera

