Jag, en levande reklampelare – Tjockisbloggen.se

Nu är det jag som knattrar på tangenterna igen, har varit iväg på stan och uträttat lite grejer och sen roat mig med att strosa omkring och filosofera 🙂

Hade tänkt fålla upp jeansen som jag köpte på KappAhls rea förra veckan men insåg imorse att de hade växt sen jag köpte dem, dumma jeans *grrr*. Så tog med dem till stan för att byta dem till en strl 42 och fick den trevliga överraskningen att de dessutom var prissänkta med en hundralapp.

Så inte nog med att jag fick ett par en strl mindre, jag fick också tillbaks en hundring och det kändes ju inte fel *s*. Men nu ska jag banne mig fålla dessa jeans innan de också genomgår en magisk förvandling och blir större!

Sen har jag också varit förbi secondhand en sväng och hittade en så himla snygg skinnjacka (strl 42), fast jag tror inte det är äkta (luktar inte skinn) även om kvinnan som sålde den trodde det… Fyndade den för 50 kr men då har den några små hål i fodret som måste lagas, görs på fem minuter så inget avancerat.

Resten av dagen kommer spenderas framför datorn, framför teven eller i ett hett bad med en bra bok som jag ska börja läsa ikväll… Har en ansiktsmask från H&M som legat i badrumsskåpet och ropat på mig i flera veckor nu men jag har inte idas göra den ännu, så ikväll kanske det blir av.

Håller även på att skriva på ett blogginlägg av lite seriösare karaktär men det är inte färdigt ännu men jag ska se om jag inte kan avsluta det och lägga ut det under kvällen här.

Avslutar iaf detta med en dagens outfit från mig, jag vet att jackan är bylsig och inte sitter snyggt längre men när jag bara får energi nog ska jag flytta knapparna 10-15 cm så den sitter bättre igen 🙂

Det är ju den där sablans energin och orken som tryter hela tiden, för tid det har jag gott om! Suck…

Jacka strl 44/46 från KappAhl, röd scarf från secondhand

Topp från KappAhl strl 40/42, färgen ser konstig ut men den är lila. Jeans från KappAhl strl 44. (Jag är en levande reklampelare för KappAhl idag *s*)

/ Sarah, den levande reklampelaren

5 thoughts on “Jag, en levande reklampelare – Tjockisbloggen.se

  1. Jag har läst denna blogg ett tag & jag tror att jag delvis fastnade för den pga av namnet ”tjockisbloggen” (+ att ni skriver bra & vettigt så klart :)). Allt är väl relativt men jag kan inte påstå att namnet tjockisbloggen är särskilt relevant då jag inte tycker att nån av er är tjocka. Visst, allt är relativt & personlig åsikt osv, men det är iaf vad jag tycker. Kan nästan tycka att namnet nu bara kränker (uttjatat ord – jag vet) & gör sig lustiga över tjocka. Kommer ni att byta namn?

  2. björk – Trevligt med återkommande läsare, och att du tycker vi skriver bra och vettigt. Men jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar med att vi skulle kränka och göra oss lustiga över tjocka personer? Du kanske har missat alla inlägg där vi skriver att alla människor är lika mycket värda oavsett storlek?

    Och även om man kan uppfatta ordet tjock på olika sätt så finns det ändå en måttstock att gå efter, om än vi gillar den eller inte så finns det en skala som heter BMI. Enligt den skalan så är jag fortfarande tjock/överviktig på gränsen till fetma trots min viktnedgång.

    Så att kalla mig o-tjock (kom inte på nåt annat ord *s*) är inte heller riktigt rätt, även om jag har storlek 42/44 vilket kanske hade varit en ”normal/smal” storlek på tex Hanna som är närmare 170 cm lång så får man tänka på att jag är inte mycket mer än 1,5 meter över marken 🙂

    Vet inte exakt hur lång jag är, men på min legitimation står det 153 cm och det var Polisen som mätte mig då men jag brukar säga att jag är 157 cm. Sen är jag mindre än jag var i våras tex det är inget jag hymlar med, men jag är inte smal och kommer aldrig att bli (vill inte det heller) och i mina egna ögon så är jag tjock men det är ingenting som stör mig.

    Vad spelar egentligen själva ordet för roll när det istället borde handla om de värderingar som människor lägger i det? För oss innebär ordet tjock helt enkelt att man är av större storlek, kurvig, rund, mjuk och go… Det betyder inte att man är en sämre människa eller mindre värd.

    Oavsett vikt och storlek så är vi ändå alla tre stolta tjockisbloggare! För oss handlar det inte om själva storleken utan om att man ska bli accepterad oavsett hur man ser ut och vad man väger och vi kommer inte att sluta för på våra vågar finns det ingen gräns ” tjockisbloggare – icke tjockisbloggare 🙂 ”

    / Sarah

  3. Kan göra ett tillägg till min kommentar ovan… Om jag vill vara normalviktig enligt BMI vilket innebär ett BMI på 25 eller under, så måste jag gå ner ca 16 kg till.

    Skulle jag gå ner så mycket så skulle det knappast finnas nånting kvar av mig och jag har absolut inga tankar på att göra det, men det ger en uppfattning av min storlek och uppfattningen om huruvida jag är tjock eller ej 🙂

    / Sarah

  4. Jodå, jag har läst era (inte alla) inlägg om att ni tycker att alla ska ha lika värde oavsett storlek. Och det tycker jag också, det är en självklarhet för mig, nåt annat är ju konstigt.

    Att ni & även jag & säkert några till med oss tycker att BMI suger, så är det ju tyvärr det samhället följer slaviskt. Där är vi överens.

    Men jag tycker fortfarande att smala kvinnor som ni är (smala som jag ser det – allt är ju som sagt relativt) inte ska ha en blogg som heter tjockisbloggen. Varför inte då dra det ett steg längre & kalla det för t ex fetmabloggen om det är okej med tjockis, förstår du hur jag tänker? Jag är nog rätt dålig på att uttrycka mig… Hmmm. Okej, varför inte kalla det för kurviga bloggen eller mjuka bloggen eller runda bloggen, förstår du?

    Jag menar detta inte som nån hetsjakt eller nåt elakt, jag har bara funderat över detta.

    Jag skulle nu vilja skriva mer om detta för att jag känner att jag kanske inte gör mig riktigt förstådd men det står stilla i hjärnkontoret just nu. Dessutom inser jag att jag kanske bara kört fast på bloggnamnet. Jag kommer fortsätta läsa er blogg iaf.

    Hoppas du får en fin dag, här snöar det.

    Nu dök en tanke upp, jag hittade eran blogg & det var du som skrev & hade just då en bild på Igor, & det var bilden på honom + namnet på bloggen som fick mig fast. Varför? Jo för att jag är tjock & har hund av samma ras. KUl tyckte jag.
    Ja nu har jag verkligen visat upp min allra smartaste sida… 🙂

  5. björk – Ber om ursäkt att svar dröjt men vi har haft fullt upp och inte orkat tänka i några seriösare banor 🙂
    Du säger själv att allt är relativt och naturligtvis är det så, jag ser inte mig själv som smal och kommer aldrig att göra det heller. Dessutom så är jag ingen smal person oavsett hur man väljer att se på det, en person med min vikt till min längd kan inte kallas smal oavsett vad man jämför med så är det bara 🙂

    Vad gäller att vi kallar oss Tjockisbloggen så är det vad vi har hetat nu i 1½ år och vi trivs bra med namnet, det passar oss och vi har inga funderingar på att byta till något annat. En av anledningarna till att vi valde just det namnet var för att vi vill synas, höras och skapa reaktioner 🙂

    Vi har aldrig och kommer aldrig att se ner på någon människa på grund av dennes vikt och storlek, så det känns väldigt tråkigt att du antyder att vi skulle håna/nedvärdera större personer på grund av ett bloggnamn. För oss är tjockis ett gulligt ord som beskriver en fin, lite större, knubbig, mullig person och absolut inte ett ord som är negativt.

    / Sarah

Kommentera

