Shoppa lös i Ullared, det är ju så billigt – Tjockisbloggen.se

Har ni sett den nya serien om lågprisvaruhuset i Ullared? Om inte så kan jag faktiskt rekommendera att se den, för det är avskräckande och skrämmande!

Vuxna människor som beter sig som påtända shopaholics, vad spelar det för roll om man behöver en sak eller inte om den är billig? Det är ju så billigt så istället för att köpa två st av något jag har användning för så är det lika bra att köpa femtio st bara just för att det är så billigt.

En kvinna handlade för i runda slängar 11.000 kr på en dag och då var det i stort sett bara impulsshopping! De skulle vara där i fjorton dagar och shoppa, förra året hade slutnotan hamnat kring 50.000 kr men i år behövde de mer så det skulle nog bli ännu några tusenlappar mer i år.

Hur kan vuxna människor bli så galna, besatta och blinda på samma gång? Behöver hela svenska folket gå en kurs i matematik? Det spelar väl ingen roll om du sparar 5 kr på en sak där jämfört med en annan butik, om du ändå köper dubbelt så många som du har behov av och kanske får kassera en del till slut?

Jag har faktiskt sett vuxna människor gå till handgripligheter över extrapriser och reafynd! Det är i mina ögon ett så sjukligt och skrämmande beteende att när jag var på stan idag så mådde jag nästan dåligt bara av att strosa omkring och kika på butiker…

Ska verkligen inte hymla med att jag älskar att shoppa, för det gör jag verkligen och jag vet att mina två bloggkollegor också är såna. Men skillnaden är att jag är väldigt snål och skulle aldrig drömma om att lägga tusenlappar på kläder och liknande…

Jag vet att vissa tycker det är ett pinsamt fenomen men jag skäms inte ett dugg för det, tvärtom. Det dimper ofta ner rabattkuponger på tex Lindex och KappAhl, eller så snubblar man över kuponger på nätet… Oavsett om jag behöver något eller har planerat att köpa något så sparar jag kupongerna i plånboken.

Rätt vad det är så trillar man över något man vill köpa och då är det ganska bra med tex 25% rabattkupong eller vad det nu är för rabatt… Eller så ska kompisarna köpa något och kan spara lite pengar om man delar med sig av rabatter. Pinsamt? Ja vissa tycker det men varför betala mer än man behöver?

Visst kan det vara, och bör vara, ett nöje att strosa runt på stan och köpa det man vill ha och behöver. Men när folk nästan ruinerar sig bara för att kunna handla och bara handlar för att handla, det är det jag tycker är så skrämmande. I dagens samhälle så blir det allt vanligare att både ungdomar och även vuxna hamnar i skuldfällan, en stor bov i dramat är ju de jäkla sms-lånen med ockerräntor…

Men vad ger vuxna sina barn och ungdomar för signaler när de fyller fyra-fem vagnar och kanske mer med junk bara för att det är billigt? Varför inte lägga upp en planering för vad man behöver och hur ekonomin ser ut, istället för att kasta sig in i shoppingsnurren och bara plocka på sig allt man ser med ursäkten att det är ju så billigt?

Nej jag vet inte vad jag ska skriva, men det är faktiskt skrämmande åt vilket håll shoppingen styr många människor. Två väldigt bra exempel på det är ju just Ullared och Lyxfällan, program som jag tittar på just för att veta hur man absolut inte vill bli *s*.

/ Sarah

One thought on “Shoppa lös i Ullared, det är ju så billigt – Tjockisbloggen.se

  1. Håller med om att shoppinghysterin börjar bli alldeles för utbredd. Såg vid en galleria för nåt år sen deras slogan ”Shopping som söndagsnöje”, vilket är helt uppåt väggarna. Jag gillar också att shoppa men inom rimliga gränser! Köpte häromveckan ett par örhängen som jag inte alls behöver (vem BEHÖVER egentligen örhängen) men jag köpte ju inte 15 par bara för dom var billiga!

    GeKås i Ullared i all ära, men det finns nog lika köpgalna folk på många andra ställen. Även om GeKås är nåt i hästväg. Fast man kan fynda där om man har tur, julklappar, barnkläder och sånt som man ändå tänkt köpa kan bli rätt mycket billigare där. Om man har rimligt långt att ta sig dit då, som jag har. Skulle inte åka från Stockholm!

    Har även börjat ge bort/sälja av sånt som jag inte använder, bra för både miljön, plånboken och utrymmet hemma 🙂

Kommentera

