Snö i Tallinn och världens sämsta norrlänning – Tjockisbloggen.se

Igår morse när jag vaknade, (för övrigt inte roligaste sättet att vakna, hyresvärden som kom inbrakandes för att börja sanera mögel) så såg jag att det snöade. Inte mycket och det var borta igen på kvällen.  Men imorse, det var inga småflingor, utan massor av snö. Kan vi säga att jag inte är lycklig.

Alla tycker att snö är så fint, härligt och allt vad det nu tydligen är. Jag tycker snö är kallt, blött, och irriterande. På julafton kan det vara snö, resten av året har jag helst barmark. (För övrigt en till orsak att hata snö, har ni försökt gå i klackar på vintern? Snö som fastnar under skorna, halkiga fläckar på gatan, bryta benen risk.)

Jag förstår inte grejen, varför blir alla så glada av snö? Alla på kontoret är överlyckliga och tycker äntligen. Själv ser jag mer fram emot våren, för det innebär att snön försvinner.  Kan vi konstatera att jag är världens värsta norrlänning :-).  Ta följande med en nypa salt, nu spelar vi på fördommar här…

Jag:
* åker inte skidor eller ägnar mig åt annan vintersport (det är kallt och jag har inga drömmar om att bryta benen, armarna, nyckelbenen o.s.v)
* åker inte skoter (har hänt ungefär 2 gånger i mitt liv, och har inga planer på fler eller att någonsin äga en skoter)
* Hatar att fiska , jag tycker det är läskigt (och fiskar är slemmiga och äckliga, enda de är ok till är som mat, inköpta i en affär)
* tycker det är pest att vara ute i naturen, det finns insekter, det är oftast blött, jobbigt, ser inte det intressanta i det alls (om naturen inte är vid havet/stranden eller en fin park)
* stressar jämt (det sägs ju att norrlänningar är lugna och ”sega”)
* pratar konstant (klassiska fördomen om tystlåtna norrlänningar)
* är inte släkt med alla 🙂
* hatar snö (en sann norrlänning borde väl älska vinter)

Vi skyller på mitt ursprung, tror att man blir en rätt dålig norrlänning med smålänsk mamma, jämtlänsk pappa och första åren av uppväxten skedde i bohuslän. Inte undra på att jag är förvirrad 🙂

Printscreen från webcam över Tallinns centrala del tidigare idag

/Hanna

Kommentera

