? – Tjockisbloggen.se

Funderade på allt möjligt igårkväll och skrev ned det i ett inlägg, men sen glömde jag att publicera det *s*. Så här kommer gårkvällens frågetecken från mig 🙂

Något jag funderar mycket på är alla olika val som vi ställs inför, både stora och små, både medvetna och omedvetna val. Hur mycket påverkas vi egentligen av dessa olika vägar i livet? Hur hade vårt liv egentligen sett ut om vi valt en annan väg?

Hur små faktorer och val påverkar oss egentligen, spelar det någon roll om jag köper en röd tröja eller ett par gröna byxor? Kommer det att påverka mig på något sätt det val jag gör när jag köper det ena eller det andra och hur påverkar det mig?

Att jag valde den gymnasieutbildning jag valde påverkade ju mig naturligtvis på olika vis, men hur hade mitt liv sett ut om jag hade valt något helt annat? Vilken riktning hade mitt liv tagit då eller hade jag suttit i exakt samma position nu?

Hur mycket av det som händer oss och som vi själva gör är förutbestämt? Finns det redan en viss utstakad väg för alla människor som vi kommer att följa oavsett vilka val vi gör i livet? Kan man någonsin veta något säkert egentligen?

Livet består av så många kanske, om, eller… Kanske det är si, om jag gör så istället, eller borde jag…? Så många frågetecken men egentligen inga rätta eller enkla svar.

Jag är så utled på att gå hemma, jag vill inte vara arbetssökande och ligga andra till last. Men jag är också utled på att gång på gång stånga huvudet i väggen när det gäller AF så i princip har jag nu gett upp för ingenting jag gör tycks duga eller hjälpa.

Är det så det fungerar i dagens samhälle, ignorera och vänta tills människor inte längre orkar kämpa för sin rätt, tills människor ger upp och finner sig i en situation de inte önskar men inte längre orkar kämpa sig ur?

Hur mycket påverkas min framtid av den här bloggen? De ord jag sätter ner i text, vad betyder det för framtiden? Påverkas mitt liv långt fram i livet av det jag gör nu och hur ska jag isf veta om det är positivt eller negativt?

Hur kan man egentligen veta att man inte kommer att få cancer om tjugo år bara för att man inte sköljde middagens grönsaker ordentligt och fick i sig besprutningsmedel?

Skulle ni vilja ha er framtid helt och hållet klar för er, få se den väg som är märkt för just er och veta allt som kommer att hända er i framtiden? Eller vill ni leva för dagen och ta allt som det kommer? Eller vill ni planera allt in i minsta detalj för att inte lämna något åt slumpen?

/ Sarah

5 thoughts on “? – Tjockisbloggen.se

  1. Hej Sarah! Vad är det för medicin som du har gått ner i vikt av? Jag skulle gärna vilja ha lite av den, har ungefär 40 kg som ska bort. 🙂

  2. Anna – Det där är ingen bra fråga direkt, för det första så har jag skrivit mycket om det tidigare och sen handlar det inte om en medicin vars syfte är att man ska gå ner i vikt. För min del så blev det en biverkning av medicinen. Det är alltså ingenting som man kan få utskrivet för viktminskning och det är en medicin som är väldigt svår att få så de tankarna kan du nog släppa direkt, inget illa ment. Det finns så många andra sätt att gå ner i vikt som fungerar utan att man ska ta till piller vilket är något som vi absolut tar avstånd från.

    / Sarah

  3. Det är många frågetecken som snurrar runt i huvudet på oss alla, men jag skulle inte vilja veta i förväg hur livet ska bli. Det skulle ju vara förskräckligt!

    ”Om inte om fanns”… Då skulle mycket vara annorlunda, men nu är det inte så, utan det gäller att göra det bästa av situationen istället. Jag är en obotlig optimist som ser hinder längs vägen som utmaningar, och nya sätt för mig att prova på en annan synvinkel.

    Planering är livsfarligt 😉 för det inträffar alltid något man inte räknat med, när man minst behöver det. Med sunt förnuft under livets resa kommer man långt.

  4. Intressant frågeställning du tar upp här. Jag personligen tror att allt vi gör ger en påverkan ,antingen direkt eller mer långsiktigt. Kanske inte alltid så stort så det ens märks,men vi är ju till stor del en produkt av de val vi gjort ,och det vi valt att tänka och relatera till. Vår syn på oss själv styr ju vilka vänner vi söker oss tilll,kanske yrkesvalet och partnerval , hade vi haft en annan ryggsäck med andra val så hade det kanske sett annorlunda ut. Inte alltid till det bättre kanske?
    Det man gör just nu ,det du säger,det du väljer att tänka påverkar framtiden ,och de människor du möter,det blir som ringar på vattnet tror jag .
    Och att du stararde denna blogg tror jag verkligen var en ingivelse som var menad ,jag tror personligne att den kan påverka mer än ni bara anar!

  5. Egentligen så är det ganska skrämmande att tänka att precis allt vi gör, säger och även tänker och känner faktiskt påverkar hela våra framtida liv…

    Vilka konsekvenser det egentligen kan få att man gick ut från lägenheten kl 10.22 istället för 10.24, man kanske missar ett väldigt viktigt samtal… Eller blir påkörd av en bil.

    Om man bara inte hade gått ut just exakt den sekunden utan gått en minut tidigare eller senare, då hade man kanske inte mött grannarnas aggressiva hund i trappen och blivit attackerad och biten.

    Men samtidigt så kan man inte gå genom hela livet och undra över tidigare val, som Snigel skriver ”Om inte om fanns”…

    / Sarah

Kommentera

