Jag vill inte inse – Tjockisbloggen.se

Vet inte vad det är som händer just nu men vissa dagar känns det bara som att luften går ur, som en ballong som är tom och bortglömd…

Läsa tidningar eller se på nyheter vill man snart inte göra längre för det verkar som att det går åt helvete med världen. Man misshandlar varandra, mördar, våldtar, rånar, snattar, klottrar och gud vet allt…

Kan ärligt säga att vissa dagar så undrar jag om det inte vore bättre ifall den här planeten hipp som happ skulle råka krocka med en annan och poff gå upp i rök… Helt enkelt en nystart.

Vissa dagar känns allting bara meningslöst, vad spelar egentligen någonting för roll när världen ser ut som den gör? Andra dagar så kan jag se det goda i allt som är bra, min älskade David och vår underbara vovve… Men sen kommer den där känslan en del dagar och man undrar vad det egentligen är för vits?

Hur kommer det sig att det står så ofta om våldtäkter, mord och misshandel i tidningen? I min värld så gör man inte sådana saker mot en annan människa, för mig ter sig sådana saker obegripliga och helt sinnessjuka… Men problemet är väl att alla människor är inte friska och har inte de friska spärrarna för vad man gör mot andra.

Jag tycker det är skrämmande att läsa i tidningen hur en man kallblodigt går fram till sin sambo, sätter ett skott i nacken på henne och därmed dödar henne framför deras gemensamma barn. För mig är det så fruktansvärt ofattbart att det går inte ens att föreställa sig hur en sådan sak kan hända…

Vi har nog alla både gjort dumma saker och råkat ut för hemska saker någon gång i livet, men på nåt sätt så vill jag ha kvar mina skygglappar och leva i min lilla bubbla med att såna hemska saker händer bara andra människor… Men tyvärr så hjälper inte skygglappar mot dagens samhälle.

Jag har själv varit en av ”de där kvinnorna” som stannar hos en person som misshandlar och behandlar en väldigt illa, jag har varit ”en sån” som trodde på orden och löften om att det inte kommer att hända igen trots att de upprepats tills man kan dem utantill.

Trots att jag vet att världen är en sjuk plats på många sätt, och många människor i den, så vill jag ändå klistra på mina skygglappar och låtsas som att världen är varm, gosig och fluffig och att ingenting ont kan hända… Men när man till och med trakasseras i sin egen bostad, i sitt hem, så är det svårt att hålla fast vid de där skygglapparna.

Mitt hem är min borg har jag hört någonstans, kanske är det ett ordspråk jag vet inte… Mitt hem borde vara min trygghet, det borde det vara för alla människor för det är en mänsklig rättighet. Tyvärr så är inte vårt hem en trygg plats och detta beror på att sjuka människor tillåts regera fritt och förstöra för andra människor som snart inte längre orkar kämpa emot.

Jag vill helt enkelt få ta på mina skygglappar och låtsas att världen är en bra plats där jag kan vara trygg, jag vill låta någon annan utkämpa mina slag en stund så att jag kan få känna mig trygg och må bra.

Är det för mycket begärt?

/ Sarah

2 thoughts on “Jag vill inte inse – Tjockisbloggen.se

  1. Vilket bra inlägg! Så där kan jag också känna ibland, en övermäktig hopplöshet över all ondska som finns och bedrivs där ute mot människor och djur. Men man måste försöka se det positiva och det vackra…

    Här passar ett av mina favoritcitat ganska bra:

    ”Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad”
    – Martin Luther King Jr-

    Det är bara tat försöka kämpa mot det onda som sker och stå upp för det som är rätt, vara vänlig och behandla människor med respekt – men ändå inte tillåta sig tramps på.

    Kramar!

  2. missj – Det citatet berörde mig verkligen ikväll… Man känner sig så maktlös till slut, man känner sig så liten när man kämpar i motvind. När man skriker så högt man kan, tills orden och kraften tar slut, bara för att inse att det gjorde ändå ingen skillnad…

    Kram, Sarah

Kommentera

