Hur man håller sig varm (och snygg) i kylan – Tjockisbloggen.se

Eftersom jag är van att få höra följande kommentarer under vintern:
”Men, fryser du inte?”
”Hur kan du ha det där, i den här temperaturen?”
”Du är inte klok!” 😉
Så tänkte jag skriva hur jag faktiskt lyckas behålla min stil utan att rucka på den för mycket även under årets kallare månader. Jag vet att man kan klä sig varmt på lättare sätt men nu är inte jag praktisk :-). Jag föredrar att se snygg ut framför att vara praktisk även om det är ytligt som sjutton. Hade min kamera inte slukat batterier lika fort som en jag med pms kan äta en chokladkaka så hade det varit bildförklaringar till detta inlägg.

Grundprincipen är att bygga lager med kläderna. Idag har jag t.ex haft en minikjol, strumpbyxor och en hoodtröja. Om man inte vet arbetet bakom så kan det säkert verka kallt. Det enda jag frös om när jag var utomhus var ansiktet, och det är det svårt att göra något åt.

För det första så fryser i alla fall jag mindre i kjol än i byxor (särskilt jeans som jag tycker är vidrigt på vintern för de blir som is). Självklart värmer en lång kjol mer, men nu vet vi ju att jag inte riktigt trivs i kjolar som går under knäna, eller tja, t.om det är väldigt långt för att vara mig. Sen handlar det om material, ju naturliga material desto bättre, speciellt ju närmare kroppen det kommer. Blank syntet värmer inte det minsta och andas inte. Däremot kan jag rekommendera siden för det är så smart att på vintern värmer det, men  på sommaren svalkar det. Det du behöver är material som andas. Själv föredrar jag bomull närmast kroppen.

Så det är där vi börjar. Boxertrosor är en underbar uppfinning, att ens försöka sig på string på vintern, nej tack. Har hittat en superbekväm modell på Lindex som sitter där de ska och dessutom ser bra ut på. Självklart i ren bomull. Sen tar man ett linne för då har du grundlagret klart. För mig är det viktigt att hålla ryggen varm för annars får jag ont så flera tunna lager är bra.

Vi kan fortsätta med överkroppen. Det varier såklart vilken temperatur det är ute, idag var det -15 här i Tallinn så det räckte med t-shirt under hooden. Du har alltså redan ditt linne, sen en t-shirt ovanpå det. Sen hade jag då en stickad hoodtröja. Vill jag ha en outfit med t-shirt till så har jag ändå alltid en tröja till över den när jag är utomhus. Är det kallare tar man bara en tunn långärmad tröja istället. Det behöver alltså inte vara flera tjocka plagg men det är bra om det inte är supertight då det är bra med lite luft mellan lagren, det håller värmen.

Nederdelen då. Om man är byxmänniska så ett par långkalsonger (föredrar leggings eller microfiberstrumpbyxor för det blir inte knöligt under), sen byxorna ovanpå det. Kör på samma princip om det gäller tjocka leggings, ett par stickade bomullsleggings under. Dessa bomullsleggings är även en god vän till kjol. Eftersom tunna strumpbyxor inte är att tänka på under vintern så kommer det ändå inte synas under dina heltäckande strumpbyxor. För ett extra lager så har jag ofta knästrumpor eller over-knee.

Har man då sen en längre jacka så är det svårt att frysa, sen är vi alla olika. Men det här är mitt sätt :-). Självklart finns det även dagar då jag ger upp och tar det praktiskt, när det är -25 eller kallare så är det enklare med täckbyxor, men jag försöker slippa sådant så länge som möjligt. Det går bra med lager på lager tekniken rätt långt ner på minusskalan. Men som sagt, det är jag det och jag är sällan praktisk 🙂 Och du, glöm inte mössan, för har man inte det så fryser man fort. Finns massor av snygga mössor numera.

/Hanna

Kommentera

