Kyla och torr hud – Tjockisbloggen.se

Här i Tallinn har vi inte orkan, men däremot har det varit iskallt i mer än en vecka nu. Ligger kring minus 20 varje dag. Detta innebär att min hud inte alls mår bra. Har riktigt torr hud, oavsett årstid, men den här kylan är rena döden. Igår när jag diskade nästan grät jag, det sved i händerna för de är så torra, och huden i ansiktet ser hemsk ut. Lyckas även får röda utslag för jag blir så torr. Känner mig inte särskilt snygg direkt, tur sambon tycker jag är fin ändå (utom möjligen mitt morgonhår då, men det kan nog ingen uppskatta, det är däremot rätt bra för att få folk att skratta :-)).

Så här känns min hud just nu

Så jag och kyla, inte goda vänner, vi kommer inte överens. Inte blir det bättre av all värmeväxling, minus 20 ute sen in där det är omkring plus 20. Detta några gånger per dag. Inte konstigt huden stramar och kliar. Då smörjer jag ändå in mig minst 2 gånger om dagen och händerna är ingen idé att ens räkna hur ofta. Ska ut och kolla om jag kan hitta någon bra kroppsolja eller riktigt bra hudkräm. Alla tips mottages tacksamt!

/Hanna

5 thoughts on “Kyla och torr hud – Tjockisbloggen.se

  1. Intressant blogg ni har! Har själv samma problem med händerna, men the body shops produkter brukar hjälpa. ”Born lippy” lip balm funkar perfekt till nagelbanden. 🙂

  2. Angelice19: Tack för tipset. Som ”torris” blir man gald av allt som kan hjälpa huden må lite bättre.

    /Hanna

  3. Använd diskhandskar, vatten torkar ut händerna tokigt mycket!

    Jag gillar Body Shops Almond oil hand-serie, men har jag redan fått eksem och sprickor så är Fenuril från Apoteket det enda som jag klarar. Den funkar för hela kroppen. (Kanske nån kan skicka från Sverige).

    Duscha med duscholja/barnolja, ingen duschcreme/tvål (ev oparfymerad tvättkräm) och smörja in kroppen (innan man torkar sej) med en bra olja.

    Du kanske kan testa att ha en luftfuktare på elementet (typ en plast/porslinsgrej som man fyller på vatten i) så luften inne inte blir så torr? Funkar för mina torra ögon!

  4. Fröken Frodig: Jag tackar för tipsen. Var förbi apoteket och frågade om tips, så fick med mig två olika krämer hem, en för ansiktet och en för kroppen. DEn för kroppen var även lämplig för psorisasis, så kan tänka mig den är toppen för torr hud.

    /Hanna

  5. köp sheasmör. Helt naturlig råvara som är väldigt bra för huden.

Kommentera

