Tips för att dölja generösa behag – Tjockisbloggen.se

Idag blir det ett lite pyssligt inlägg från min del av världen… Kan redan nu säga att om det blir en massa stavfel så stryp mig inte, ska försöka rätta till det innan jag publicerar. Har ruskigt ont i nacken och axlarna så har lite svårt att skriva ordentligt.

På förmiddan idag så var jag på stan en snabbis och mötte upp en säljare från Tradera, jag köpte ett par panelgardiner igår för 20 kr – superfina var de verkligen, så ett riktigt fynd. Passade också på att byta klänningen jag köpte på KappAhl igår, kom fram till att en M satt bättre än L.

Samma klänning har jag ägnat lite tid åt att sy om idag, eller inte så mycket sy om utan mer modifiera urringningen på den *s*. Som en del andra här i världen så är jag utstyrd med (enligt mig själv) lite för generösa former upptill vilket gör att en del kläder visar halva behagen om man inte har ett linne under…

Och eftersom jag avskyr att ha kläder i flera lager (knövel och usch) och heller inte vill gå runt och blotta mig så modifierade jag klänningen idag. Tänkte att det kanske finns fler här med samma problem så tänkte bjuda på en liten ”hur-man-modifierar-urringningar”-guide 🙂

Alla bilder är klickbara och här följer en förhoppningsvis lättförståelig beskrivning :

Jag använde följande

  • Ett vanligt linne (går lika bra med tex en topp eller annat tyg)
  • Snabbfållningsband som fixeras med strykjärn finns på tygaffärer och tex Coop (kostar ca 30 kr för 5 m)
  • Sax, strykjärn, knappnålar, synål och tråd i passande färg
  • Mycket tålamod

Till att börja med så måste man mäta ut hur mycket man vill ”fylla ut” urringningen och markera hur man ska fästa tyget. Jag stod framför en spegel och provade klänningen avigt så att det var lätt att nåla fast tyget lite lätt där jag ville att översta kanten skulle sitta (akta er för det gör ont att sticka sig på nålarna *s*).

När man vet hur högt upp tyget ska sitta så är det enklast att lägga ut det plant på tex ett bord och sedan nåla fast det från avigsidan, se dock till att rätsidan på tyget kommer utåt när du vänder klänningen rätt sen. Nåla lite i taget och kolla så att tyget ligger slätt (inga veck på framsidan).

Jag la in snabbfållningsband på insidan av linnet och strök fast linnet på insidan av urringningen. På det viset kan man alltid värma upp snabbfållningsbandet och lossa det om det skulle bli fel eller man behöver ändra på något.

Efter att jag strykt fast snabbfållfixen så provade jag klänningen igen för att se att allt såg bra ut innan jag sydde fast linnet. Jag sydde med små små stygn från framsidan av klänningen för då kunde jag följa de stygn som redan fanns på den lilla ”utstående” kanten runt urringningen, på så vis syns ingenting.

Här kommer lite bilder, tyvärr glömde jag att fota snabbfållfixen men det finns beskrivning på förpackningen och är väldigt enkelt att använda.

Så här ser urringningen ut från början, det tygstycke som finns täcker inte mer än halva min bh

Klänning, linne att klippa sönder, sax, nålar, snabbfållningsband

Grov tillklippning av linnet, klipps till bättre efter att man strykt fast det med snabbfållband och ser att det sitter snyggt

Nålade från insidan för att sedan lägga in snabbfållningsbandet så nära nålarna det gick. Alltså bandet ska in mellan avigsidan på klänningen och linnet och stryks fast med hett strykjärn.

Mitt färdiga resultat. Om man vill så kan man klippa bort det ursprungliga tyget men det kan lätt fransas upp och så finns ju risken att det kan ha blivit något litet veck på det nya tyget och då döljer det gamla det. Jag tycker inte det syns att det är dubbla tyger.

Ja det var lite tips från mig idag… Egentligen så älskar jag att pyssla med sånt här och sy om kläder men det är sällan jag har tid, energi och tålamod att hålla på med det. Nu tog ju det här inte mer än en timme att fixa men antalet svordomar var oräkneliga på grund av alla gånger jag stack mig på fingrar och lite annat *s*.

Så här ser denna underbara klänning ut på

Klänningen kommer från KappAhls nya kollektion A Folklore Tale som släpptes igår måndag, storlek M 40/42.

Och till sist så bjuder jag på en gårdagens samt en dagens outfit också…

Klänning H&M Kids strl 170 cl, leggings H&M strl M, mockastövlar Ecco strl 38

Topp från KappAhl, helt mönstrad baksida men glömde tyvärr fota, strl L. Leggings gamla, minns ej strl eller butik.

/ Sarah

Kommentera

