Sälj inte kakor i skolan – Tjockisbloggen.se

Jag läste precis en intressant notis i dagens tidning och tänkte att jag skulle skriva ett par rader om det, skulle även vara intressant att höra era tankar 🙂

Skolinspektionen granskar kakförsäljning

Skolinspektionen granskar Luleå gymnasieby efter en anmälan. Myndigheten kräver att kommunen yttrar sig över det som skett. Anmälaren menar att det inte kan vara riktigt att, bland annat, elever i en aktuell klass måste sälja kakor på fritiden för att finansiera en skolresa till Frankrike.

På ett sätt så kan jag förstå den förälder som har reagerat… Jag kan hålla med om att saker som hör till skolan i största möjliga mån bör försöka skötas under skoltid. Fritiden är ju till för ledighet och avkoppling från skolarbete och liknande.

Men samtidigt så är väl ingen tvingad att delta i försäljningen eller språkresan? Det är ju samma sak som om man vill anordna en klassresa eller utflykt som inte ingår i läroplanen, så var det iaf när jag gick skola… Vi fick själva samla ihop pengar till aktiviteter vi ville göra.

Är det dessutom inte bra att ungdomar lär sig att saker kostar pengar? Att man måste jobba ihop pengar för att kunna göra resor och liknande? Min åsikt är att ungdomar borde få lära sig ansvar och ekonomi i tid innan de går ut skolan och får en chock när verkligheten träffar dem i ansiktet.

Jag är glad att jag har växt upp med synen att ingenting i livet är gratis, man får själv jobba på olika sätt för att nå sina mål och det finns ytterst få genvägar. Sen ska inte allt handla om att man ska tjäna pengar på det man gör heller så det gäller att hitta en vettig balansgång där…

Som den här bloggen, vi driver den helt utan vinstintresse för att vi tycker att det är roligt och det är givande. Det ger oss så mycket annat än pengar och det är helt klart värt det.

Så vad tycker ni om skolans agerande? Kommentera gärna 🙂

/ Sarah

Kommentera

