Tjockisbloggen.se – där storleken inte kunde ha mindre betydelse

Idag såg vi att det är en annan bloggare som har skrivit om bland annat oss. Känner att vi vill bemöta det med ett eget inlägg för det kan säkert finnas fler därute som går i samma tankebanor och det är inget fel i det, men vi vill gärna förklara hur vi tänker. Och vad är väl bättre än att skriva om det?

Att driva en ”tjockisblogg” handlar för oss inte om att skriva om hur synd det är om överviktiga människor eller glorifiera övervikt, för oss handlar det egentligen inte ens om bara övervikt. Det är mer riktat mot de ideal som finns idag och att de är väldigt skeva.

För oss så handlar det om alla storlekar, alla människor oavsett vikt – vi vill att alla ska må bra i sin kropp oavsett vad de har för klädstorlek, längd eller vikt.

Vi har skrivit och skriver väldigt mycket om plussize men det är dels för att vi själva har den erfarenheten och sen finns det inte så många svenska bloggar som inriktar sig på mode och liknande för större storlekar.

Att kommentera våra storlekar och säga att vi ”borde inte ha en tjockisblogg för vi är inte tjocka” känns fel, i och för sig så tycker vi det är ganska onödigt att kommentera andras storlekar överhuvudtaget…

Varför tolka namnet Tjockisbloggen på ett negativt sätt eller ens lägga en värdering i namnet? Hur kan man säga att vi gör narr av överviktiga personer? Om man tar sig tid att sätta sig in i vårt budskap och vad vi vill uppnå med den här bloggen så inser man att namnet är inte det viktigaste.

Att säga att jag Sarah är normalviktig eller smal är inte korrekt på något vis, det stör mig inte om folk tycker att jag är normalviktig och det stör mig heller inte om människor tycker att jag är fet… Det handlar om hur andra människor uppfattar saker.

Jag uppfattar mig själv som en person med härligt mjuk mage, breda höfter och en rumpa som jag vet att Hanna skulle mörda för haha. En människa som är helt nöjd med precis allt i livet tror jag att det kan vara svårt att hitta… De flesta av oss kan nog skriva under på att det finns alltid något vi vill förbättra eller förändra, själv skulle jag inte ha något emot att köra bytesaffär med Hanna – min rumpa mot hennes längd och ben *s*

Visst har jag dåliga dagar när det känns som att inga kläder passar och jag vill dra täcket över huvudet och aldrig mer gå ut, men det handlar om känslor och vad vore jag för robot om jag inte hade såna… Vill jag tillbringa hela livet med att önska att jag var 15 cm längre, vägde tio kg mindre, hade snyggare näsa eller mindre knotiga tår? Nej i helsike heller! Därför har jag bestämt mig för att jag ser ut som jag gör, jag tycker om mig själv och jag mår bra så varför inte leva livet så gott jag kan?

Men faktum är att ska man se till storlek och sätta en stämpel på mig, så är jag överviktig enligt BMI (ingen skala vi förespråkar dock). Jag är ca 157 cm lång och väger ca 76-78 kg. Innan jag blev sjuk och rasade i vikt så hade jag storlek 48-52 på de flesta kläder så jag har verkligen erfarenhet av att tex handla kläder på plussizeavdelningar.

Hur mycket bryr jag mig då om vad vågen eller BMI säger om mig? Ungefär lika mycket som jag skulle bry mig om vad ett IQ-test visade, jag vet vem jag är och hur jag mår, det räcker för mig. Visst kan jag bli sårad om människor kommer med elaka kommentarer, det blir vi nog alla, men för mig handlar det mer om att man medvetet går in för att såra mig och göra mig illa än de elakheter som sägs…

Hanna är inte heller den där ”ideal”smala tjejen, hon trivs utmärkt med sina 73 kg på 168 cm (vilket är övervikt enligt BMI) och vad andra sen väljer att kalla det är upp till dem. De flesta dagar när hon tittar sig i spegeln väljer hon att kalla det snygg 🙂

Varför ska man sätta en benämning på allt? Tjock är inget annat än ett ord och en beskrivning precis som kort, lång, rödhårig, mörkhyad osv. Det behöver inte alltid ligga en värdering i det utan låt det bara vara ett ord för det är när man lägger negativa tankar bakom ordet som det blir till ett skällsord…

Vi kallar ofta bloggens maskot, världens sötaste Igor, för vår älskade lilla tjockis. Är han då tjock eller överviktig? Nej Igor är perfekt i hullet sett till sin storlek men för oss så är ordet tjockis något gulligt, en benämning på något som är runt, mjukt och gosigt.

Jag bryr mig inte det minsta om vad andra tycker om min storlek och jag vet att Hanna har samma inställning, så länge man mår bra i sin kropp och tar hand om sig själv så saknar storleken betydelse.

”Tjockisbloggen.se – där storleken inte kunde ha mindre betydelse” 🙂

/ Sarah

9 thoughts on “Tjockisbloggen.se – där storleken inte kunde ha mindre betydelse

  1. Tycker att er blogg är så underbar på något sätt, fylld med humor och tips!
    Jag kan verkligen inte påstå att jag tycker att någon av er är tjock, speciellt inte Hanna (den otroligt söta brunetten, det är väl du Hanna?), du har en otrolig kropp och vilka ben! Du borde vara otroligt stolt över din kropp!
    Kram!

  2. Madde: Jo, den där brunetten (eller rödhåriga, det varierar ofta) är jag. Tackar så jättemycket för den fina komplimangen. Rodnar nästan här i min sjuksäng och känner att det där nog hjälpte mitt tillfrisknande lite 🙂

    /Hanna

  3. Hej!
    Att invända med att det är onödigt att kommentera någons storlek känns lite fel när det kommer från en bloggare som profilerar sig som just ”tjockis”.

    Jag lägger ingen negativ värdering i ”tjock”, lika lite som jag gör det i till exempel ”rödhårig” eller ”brunögd” – däremot går det ju inte att komma ifrån att ”tjock” rent semantiskt betyder ”överviktig”.

    Sett till BMI är jag också överviktig, rent objektivt. Jag tycker bara att det är tvivelaktigt om vi kvinnor i stl M ska profilera oss som tjockisar och låta övervikten bli en så viktig del i vår självbild och hur vi uttrycker oss själva. Bidrar det inte bara till 36-normen, om alla vi strax ovanför ska göra en grej av att vi inte är lika små? Jag har svårt att se att en blogg som heter ”tjockisbloggen” inte gör en grej av just storlek och vikt.

    Jag känner fantastiskt vackra kvinnor i drygt 100-kilosklassen. Big is beautiful. Frågan är väl bara om stl M verkligen är big?

  4. Ojdå, Sarah – har du vuxit på längden?

    Jag trodde att du var 153 cm lång och inte 157 cm…

  5. Vuxit – Jamenvisst, har investerat i en sträckbänk 😉
    Nej helt ärligt så är det så här… På min legitimation som är utfärdad av Polisen så står det att jag är 153 cm lång. Dock var jag på vårdcentralen tidigare i veckan och där kollade de både längd och vikt och kom fram till att jag är 156-157 cm lång. Det mest korrekta tror jag själv är 156-157 faktiskt om man ser till min syster och min mamma som båda är kortare än mig 🙂
    Inte illa att bli tre-fyra cm längre när man är 31 år gammal, dessutom utan sträckbänk *s*.
    / Sarah

  6. Till att börja med så är vi två personer med olika kroppsform, mått, vikt, längd och storlek så det går inte att jämföra oss. Hanna är storleksmässigt kring M-L medans jag ligger närmare L skulle jag tro. För mig spelar inte storleken på kläderna någon roll, jag äger kläder i barnstorlekar och upp till XL… Så länge kläderna passar spelar det ingen roll vad det står på lappen.

    Vi profilerar oss inte som tjockisar utan som två personer som är nöjda med sina kroppar och tycker att dagens ideal är snedvridna. Faktum är att oavsett vad man tycker så är jag överviktig och skulle du se mig utan kläder skulle du förstå att här finns mycket att ta av *s*.

    Det känns fortfarande som att du har missat hela grejen och budskapet med vår blogg och fortsätter stirra dig blind på namnet. Det är inte vi som gör det till en grej med vår storlek, det är du som gör det och stör dig på det… Vi bryr oss inte om storlekar och vikt utan tycker att alla människor ska få se ut som de vill och trivas med sig själva utan att andra ska irritera sig på det.

    / Sarah

  7. oj, förvånad jag blir av att läsa att du är 157 sarah – jag ser dig på stan med jämna mellanrum och är ganska så säker på att du är minst 5cm kortare än jag (159cm).

  8. emma – Det där med längd är så himla svårt att avgöra tycker jag själv… Men som sagt så enligt läkarbesök tidigare i veckan så fick de mig till 156-157 cm och jag tror att det stämmer. Fast ska jag vara ärlig så har jag svårt att se hur det plötsligt blev så viktigt om jag är 3 cm hit eller dit *S*.
    / Sarah

  9. Kommentarer gällande vikt och längd kommer inte att publiceras. Alla har rätt till sin åsikt naturligtvis, men vi har bestämt oss för att sätta punkt för diskussionen som rör Sarahs längd, det tar för mycket energi och fokus från det som faktiskt är viktigt. Hoppas på förståelse för detta.

Kommentera

