Har storleken betydelse inom fat acceptance – Tjockisbloggen.se

Satt och läste runt på min samling av fat acceptance bloggar igår och fick en uppenbarelse inne hos ”Hälsa är mer än en siffra”. Jag läste och kände igen mig så enormt mycket, särskilt när det kom till en sak hon skrev i detta inlägg.

Hursomhelst, att vara varken tjock eller smal, en s.k. “inbetweenie” är visserligen lättare än att vara tjock “på riktigt”, men det är inte enkelt. Man passar inte riktigt in i något av lägren, och anses nog vara “normalviktig” för det mesta. Och det kanske man är.

Tills man står där i affären och det inte finns några kläder som passar.

Tills man går på gymmet och alla är smalare (jag hoppar högt av glädje när jag ser någon i min storlek eller större).

Tills folk börjar ge en sina gamla avlagda kläder eftersom de “gått ner tjugo kilo men dig passar de säkert”.

Tills man konstant känner sig för tjock eller för smal, beroende på vem man pratar med. And for your reference: Jag är 173 cm lång. Jag väger 90-95 kilo. Mitt BMI är ca 31. Gränsen för övervikt ligger på 25. För fetma ligger den på 30 och sjukligt fet är man när man når 35.

Så, nej. Jag är inte o-tjock. Och när du säger att jag är det så är det ingen komplimang. Det är bara ännu en påminnelse om att jag inte riktigt passar in i något av lägren, och jag har verkligen fått nog av det där staketet. Att balansera däruppe är inte särskilt kul i längden, och ärligt talat har jag så många staket att gå balansgång på att ett till bara är overkill.

Det är alltså det jag är, en ”inbetweenie”. Visst, jag mindre än tjejen som driver den bloggen, men jag är ju inte smal. För det är här problematiken kommer in. Jag är 168 cm lång och pendlar mellan 72-75 kg (BMI 25,5 – 26,6) just nu. Jag har varit tyngre men under 72 hamnar jag inte utan att i princip svälta mig, och det har jag inte lust med. Trivs jättebra med den kropp jag har, men vad är jag? Om vi nu ska gå efter storlek.

För faktum är att när jag säger att jag är tjock, så får jag höra negativt om det, för jag är ju minsann inte tjock. Det finns andra som är större än mig, och därför är jag alltså inte tjock? Hur kan jag veta något om hur det är att var tjock? Hur kan jag stå där och försöka representera andra tjockisar när jag är ”smal”?

Men ärligt talat. Rent medicinskt så är jag tjock. Jag är inte ”smal”, jag har hull och min mage är mjuk och inte det minsta platt. Mina lår rör sig när jag går och jag kan få min rumpa att dallra om jag vill utan minsta problem. Men jag får inte säga att jag är tjock. Jag är alltså för smal för att vara tjock, men samtidigt för tjock för att vara smal. Vad är jag då, ett neutrum?

Vi säger alltid att man inte ska kategorisera människor, och det anser jag även med detta inlägg. Jag vill inte placera mig själv i en kategori, för jag passar helt uppenbart inte in i någon av dem. Det jag vill få fram är att jag som ”inbetweenie” inte har rätt att kalla mig varken eller. Det anses inte som att jag har rätt att skriva i en ”tjockisblogg” för att jag inte är stor nog.

Samtidigt så får jag leta betydligt mer i butikerna efter kläder som faktiskt passar än den där smala tjejen. Men jag är för liten för att handla på plus-avdelningen. Men på många butiker är jag för stor för den vanliga avdelningen som går till max storlek 42. Vart hör jag hemma? Det är verkligen som Hälsa är mer än en siffra säger, vart man än är, vem man än talar med, så passar man inte riktigt in.

Att sen tro att bara för att jag tillhör de som är ”mindre” inom fat acceptance rörelsen, så har jag ingen koll på vad jag pratar om. Jag har fått höra mycket skit om min storlek, jag hör det ännu, så inte är jag skonad. ”Du är söt, om du bara var 10 kg mindre skulle du vara så snygg” eller som jag hörde häromveckan av en kollega ”Visst har du gått ner i vikt sen du kom hit, vad bra av dig. Det är ju inte bra att vara för stor så du måste må bättre nu”. Jag visste inte ens vad jag skulle svara i det sista fallet för jag blev så paff.

Det blev långt men vad jag vill komma fram till är att det inte är så lätt att veta vart man hör hemma inom fat acceptance när man inte ses som stor nog men samtidigt är för stor för samhället och idealen. Jag kanske inte har den erfarenhet som den som har storlek 52 har, men det gör inte mina tankar och åsikter, eller mina erfarenheter av samhällets fettfobi mindre viktiga.

Alla vi som kämpar inom fat acceptance har en plats, och en röst. Oavsett om vi har storlek 44 eller 54.

/Hanna

3 thoughts on “Har storleken betydelse inom fat acceptance – Tjockisbloggen.se

  1. Ville bara säga TACK för länken! Jag har läst er blogg ett bra tag, blev väldigt glad över det.

  2. Ping: Vikthets, oavsett storlek – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

