Jag är inte en storlek – Tjockisbloggen.se

Igår så fick vi en kommentar från en person som tror att jag ljuger om mina klädstorlekar, på detta inlägg. Kände att jag ville utveckla mina tankar kring det lite mer än bara ett svar på den kommentaren.

De senaste dagarna så har så gott som allt kommit att handla om vikt och storlekar och vi har skrivit en del om det redan. Men jag måste få sätta ord på mina tankar och på så sätt försöka förstå hur folk tänker…

Varför skriver man en kommentar till någon och tror att de ljuger om sin klädstorlek? Varför tänker man ens i de banorna? Skulle samma person skriva en sådan sak till en väldigt smal person eller handlar det om just övervikt?

För mig så är det svårt att förstå varför jag skulle ljuga om min klädstorlek för jag har varit helt ärlig om längd, vikt, BMI och jag skäms inte för nånting. Så varför ska jag ljuga om en klädstorlek?? Vad finns det för anledning?

Faktum är att jag bryr mig inte vad storlekslappar säger utan det jag bryr mig om är att kläderna sitter snyggt och skönt och att jag gillar det jag provar. Oavsett om kläderna säger XS eller XL så är det passform, utseende, känsla och pris som jag går efter.

Vad gäller mina kläder så har jag alla möjliga storlekar i min garderob, jag har lite kläder från barnavdelningarna på olika butiker (bland annat en klänning strl 170 cl från H&M och ett par leggings strl 158 cl också de från H&M). Har även kläder i strl XL som toppen jag har på mig idag från Åhléns.

Det är hemskt tråkigt att man drar slutsatsen att någon ljuger om en klädstorlek istället för att faktiskt läsa lite på bloggen och förstå hur det kommer sig att jag och Hanna har kläder i alla möjliga storlekar. Jag tar det faktiskt personligt och tar lite illa upp när någon anklagar mig för att vara lögnare, speciellt när jag är så öppen och ärlig med tex min vikt.

Men man kan inte göra alla till lags varken på internet eller i vanliga livet så är det bara 🙂

Kan bara konstatera att jag identifierar mig inte med någon storlek, för det finns ingen mall för exakt vilken storlek man är utan ibland är man en S ibland kanske en L och åter andra gånger är man kanske en M.

/ Sarah

3 thoughts on “Jag är inte en storlek – Tjockisbloggen.se

  1. Alltså, personligen skulle jag aldrig komma mig för att prova något från barnavdelningen, eftersom jag tycker det är så ledsamt när allt är för litet, men du är inte den första lite större tjej jag vet som faktiskt handlar ett och annat där! Så det händer faktiskt, vad folk än tror om det.

    Det närmsta jag kommer det hela är nog att ha ett par leggings i storlek 40, fast jag egentligen drar storlek 48 ungefär. Inte riktigt samma sak, men…

    Och förresten är väl själva grejen med tjockisbloggande att man INTE ska behöva ljuga om sina storlekar. Trodde jag iallafall!

  2. Det behövs verkligen klargörande och förtydligande kring det här ämnet så det känns jätte bra att ni tar upp det, ju mer öppet man pratar om det och ju mer man pratar om det desto mer sätter det sig.

    Det kan variera oerhört på storlekarna och modellerna beroende på vart kläderna kommer ifrån. Ibland kan storlek 42 kännas som storlek 38 för mig och ibland som storlek 44.

    Själv väger jag 64kg och har ett bmi på 27, låt er inte luras, jag är överviktig och folk över internet har svårt och tro det med tanke på att 64 må låta som en liten siffra. Jag är en väldigt kort tjej så 64kg är inte småpotatis på min kropp.

    Det känns verkligen skönt och poppa in här i blogg värmen efter att man varit ute i den ytliga kylan 🙂

  3. Kaia och Katja: Det är just det som ni säger. En storlek säger inte mycket och man kan ha fler kläder än man tror, om man provar dem. Allt handlar om passform och hur man vill att kläderna ska sitta. Det finns inte heller någon orsak att ljuga om storlekar, vi skriver ju ut dem för att visa att man ska just våga prova och inte fastna vid vad mått-taballer säger. Det är en av orsakerna att vi är så öppna med våra mått. Sen vad andra väljer och tro är helt upp till dem. Jag själv har kläder från XL till XS, strl 36 och kläder från barnavdelningen. Alla sitter precis lika bra. Storleken har ingen betydelse 😉

    /Hanna

Kommentera

