Behöver akut hårhjälp – Tjockisbloggen.se

Jag skrev igår om att jag funderar på att testa nytt märke på shampoo och fick två kommentarer som jag besvarade nyss, men då blev min kommentar så lång att det får bli ett eget inlägg av det 🙂

Grejen med mitt hår är att det dels är lite slitet men sen är det så sjukt tjockt att det går inte att borsta igenom det vilket gör att det blir lätt tovigt. Kan inte köpa normala hårsnoddar för de går inte runt min knut utan jag får köpa såna som är superelastiska…

Sen tycker jag att oavsett vad jag gör så blir håret flottigt på bara en dag, försöker att inte tvätt det oftare än varannan dag och det är ju ofta nog men ibland funkar det inte utan jag måste tvätta det varje dag. Jag vet att ju oftare man tvättar håret desto flottare blir det men jag har försökt med en gång i veckan och såg ut som att jag fått margarin hällt i håret!

Klippte mig för några veckor sedan, hon tog en 10 cm ungefär för att få bort allt det slitna och håret kändes superfräscht och fint… Till dan efter då det började kännas flottigt igen.

Att det blir slitet kan mycket väl bero på att jag har det uppsatt i en knut från morgon till kväll, även om jag kör med hårsnoddar som bara är mjuka tyger utan metallgrejer på.

Nu har jag beställt en tidningsprenumeration där man fick presentkort på en klippning på köpet så jag kommer att gå och klippa mig igen om några veckor, så snart presentkortet bara dyker upp och jag får en klipptid.

Vill ju absolut inte klippa bort mitt hår för jag ska ha långt hår så är det bara *s*. Däremot ska jag nog låta tunna ur det och klippa upp det lite så att det blir lättare att borsta och göra nåt med…

Sen får jag väl öva på att ha håret i svans istället för knut så kanske jag nån gång till och med klarar av att ha det utsläppt. Vet inte vad man ska kalla det för det är inte en fobi, men jag klarar bara inte av att ha håret flängandes kring ansiktet… Jag får panik rent ut sagt, det är därför jag har både knut och hårband jämt.

Så nu vill jag att ni öser på med era bästa hårtips och hjälper mig rädda min kalufs innan jag jag lägger mig under en gräsklippare *förtvivlad*.

/ Sarah

5 thoughts on “Behöver akut hårhjälp – Tjockisbloggen.se

  1. Jag sparade mitt hår så det blev jättelångt, innan jag blev less och klippte bort en halvmeter, ungefär – men det var inte det jag skulle berätta om.

    Mitt hår är väldigt tjockt, blankt (svårt att få snodd att sitta kvar) och blir snabbt fett. Jag använder valfritt 2-i-1-schampo, kramar ur vattnet istället för att gnugga, och så använde jag plastklämma att hålla ihop håret med.

    Problemet är att få tag i rätt storlek på plastklämman. Så länge det räckte att klämma in ett varv av håret gick det bra, men sen blev det problem. Håret blev så långt (och var ju dessutom tjockt) att jag fick tvinna det först uppåt, sen neråt, och så klämma fast det med klämman. Alltså skulle två varv hår in i klämman!

    Till slut hittade jag Den Perfekta Storleken på klämma, men – som sagt – man får verkligen prova sig fram. Jag har ett helt gäng klämmor hemma som inte räckte till mot slutet. Nu har jag mycket kortare, och tunnare, hår så jag använder inte klämma – än…

    Bildbevis: http://snigelland.se/2009/09/17/yiii-haa/

  2. Problemet kan ju vara att du kanske använder schampoo för fett hår? Det kanske torkar ut hårbotten för mycket så det produceras mer fett?

    Du kanske inte sköljer ur håret ordentligt heller. Ofta får man ju skölja håret lääänge för att få ur alla schampoorester. Spec när man har tjockt hår (har också extremt tjockt hår.)

    Sen tar jag aldrig balsam i hårbotten för då blir mitt också fett efter nån dag bara.

    Men faktiskt så känns mitt hår bra nu och liksom lite sådär ”frasigt” som det brukar kännas efter man varit hos frissan och de tvättat med dyrt schampoo!

  3. Hej!
    Jag måste bara tipsa om en inpackning som är det bästa jag någonsin testat. Aussie heter märket. http://www.aussiehair.se/index.php Deras produkter finns att köpa på Kicks bland annat. Den är lite dyrare än vad jag normalt vill lägga på inpackningar men den här är verkligen värt det. Så om du vill testa något nytt så rekommenderar jag definitivt Aussie.

    Lycka till!

  4. Tackar för tipsen! Kan säga att balsam använder jag aldrig, då skulle jag få tvätta håret efter tio min igen… Jag är människan som kan duscha en halvtimme utan problem så att håret inte sköljs ordentligt tror jag tyvärr inte på heller 😦
    Balsammetoden har jag också testat och det är inget för mig… Att klippa av mig allt hår är inte en lösning trots hotet om gräsklippare. Har haft långt hår i så gott som hela livet och håller på att spara ut det igen så vill ju inte klippa av det.
    Sorry om jag missat svara på nåt ni skrivit men klockan är snart 24 och jag är en aning trött *gäsp*.
    / Sarah

Kommentera

