Nu får det fan vara nog! – Tjockisbloggen.se

Jag känner att jag måste få skriva av mig idag för jag är fruktansvärt less, hur det sedan tolkas av er läsare orkar jag inte bry mig om idag… Även jag har dagar när jag blir förbannad, arg, less, ledsen och bara vill skrika dra åt helvete.

Bara för att jag och Hanna råkar vara ”offentliga personer” på det viset att vi, som många andra, bloggar så betyder inte det att det är fritt fram att gräva i våra privatliv eller döma oss på det man läser här på bloggen. Vilket vi har skrivit om tidigare men utan framgång att döma av senaste tidens kommentarer…

Många verkar tro att vi lägger ut precis hela våra liv här och att vi gör ingenting annat än det vi bloggar om, men faktum är att det vi skriver om är endast en liten del av vår vardag och våra liv. Vi har privatliv som vi värnar om precis som alla andra och vi vill inte dela med oss av precis allt.

På senaste tiden har folk kommit med spydiga och riktigt otrevliga kommentarer om att jag handlar kläder, att jag är sjukskriven/arbetslös och ”lever loppan”, att jag är en parasit på samhället, att jag är en lat fet f*tta som inte orkar jobba utan inkasserar enorma pengar som jag bränner på kläder. Men många av dessa kommentarer är inte publicerade just för att de är så förbannat otrevliga med diverse öknamn där parasit är ett av de trevligaste.

Folk tycker också att de har full rätt att kommentera våra utseenden i mindre trevliga ord och Hanna har tyvärr fått en del tråkiga kommentarer om sin pojkvän som hon saknar nu när han är borta och även en del rasistiska kommentarer efter ett inlägg hon skrev.

Vad är det med människor som gör att de måste lägga sig i, varför stör man sig så fruktansvärt på andra människors liv? Varför blir man förbannad för att man läser en liten del ur någons liv och sen måste försöka trycka ner andra människor, är det för att själv må bättre för en stund? Varför läser man ens bloggar om man inte kan inse att de flesta bloggare skriver om bitar ur sitt liv, inte redogör för exakt varenda timme och minut.

Jag har valt att inte blogga de dagar som jag mår dåligt för jag vill inte fläka ut hela mitt liv här, jag vill inte bli en bitter och hatisk bloggare som sitter och skriver sida upp och sida ner om hur jävligt livet är och hur piss jag mår. Meningen med den här bloggen är ju inte att få andra att må dåligt utan tvärtom, att känna att oavsett vem man är, vad man gör och hur man ser ut så är man lika värdefull och nyttig som alla andra på denna planet. Precis som den här bloggen förut fick mig att må bättre.

Ni som kommenterar min arbetslöshet och sjukskrivning har ingen aning om varför jag går hemma, ni vet ingenting om hur jag mår bakom de ord som ni läser här… Jag väljer att skriva om de bra bitarna, de bitar som är roligare att läsa om och som är lättare att skriva om än om min ångest och det som är dåligt.

Oh ja jag är ofta på stan, det hymlar jag inte med, och det beror på att när jag har bra dagar så vill jag ut och röra på mig, se människor och känna mig normal för en stund… Det ni aldrig ser och hör talas om är mina dåliga dagar som är anledningen till att jag inte kan jobba, de dagar då jag knappt klarar av att gå ut med Igor, de dagar jag vägrar svara i telefonen för att jag inte kan prata med någon.

Jag skriver aldrig om att jag kan inte sova på nätterna och att jag knappt kan äta vissa dagar, ni behöver heller inte läsa om hur jag får ångest av att någon rör vid mig och hur jag knappt kan ha kläder på mig för att beröringen mot min hud ger min panikkänslor. Hur ofta skriver jag om att jag vissa dagar känner att nu får det vara nog, jag orkar inte mer? Har jag berättat att jag känner mig så värdelös och mindervärdig för att jag inte kan jobba som en normal människa, att i mina ögon är en myra att likställa med en kunglighet jämfört med mig själv? Hur ofta behöver ni läsa om detta, hur ofta skulle ni vilja göra det istället för att läsa om det som jag väljer att berätta om… De bra dagarna.

Och tror ni innerst inne att era kommentarer om mitt liv, de bitar jag delar med mig av här på bloggen, får mig att må bättre? Att veta att det finns människor som tror att jag är en äcklig parasit som lever loppan och kostar samhället en massa pengar för att det är roligt för mig? För jag kan säga att många såna kommentarer får mig att må så jävla dåligt och känna sån ångest att jag många stunder överväger att sluta här och överlåta bloggen till Hanna ensam.

Alla människor har rätt till vilken åsikt de vill och även att uttrycka den fritt, men måste man alltid säga vad man tycker? Kan man inte försöka att tänka ett steg längre, eller två, innan man kastar ur sig saker som handlar om någons liv och försöka att inse att det finns så mycket som man inte ser och får veta på tex en blogg. Man ska inte döma boken efter omslaget brukar man säga, varför inte tänka på det nästa gång man funderar på att kalla någon parasit eller kommentera deras liv som man egentligen inte vet något om?

Och den som tror att det här inlägget var enkelt för mig att skriva ska veta att jag sitter här med tårarna rinnandes nerför kinderna och är totalt utmattad. Att lämna ut sig som jag gör i detta inlägg, att känna att jag måste göra det för att kanske få några av er att fatta att ni vet egentligen ingenting om mig och mitt liv, att vara så dum att jag hoppas att jag inte får ännu fler otrevliga kommentarer efter detta inlägg. Det är med ångest jag öppnar mailen för att se att det kommit nya kommentarer på bloggen, jag har ont i magen för jag vet aldrig vad som kommer att möta mig och vad jag kommer att bli anklagad för denna gång…

Hur länge till orkar jag fortsätta så här?

/ Sarah

11 thoughts on “Nu får det fan vara nog! – Tjockisbloggen.se

  1. Fy fan va arg man blir när man läser detta, jag har också haft några som kommenterat elakt på min blogg, men jag har insett att såna har inget liv som måste sitta och hacka ner på andra för att själv må bra… Men egentligen är de ju dom själva (!) som mår dåligt!

    Jag tycker att du och Hanna har en jättebra blogg! Jag läser den varje dag! Så skit i alla idioter som inte har ett skit med era liv att göra! 🙂

    Kram Therese Luleå

  2. Du är stark Kusin!

    Folk vill bara klanka ner på andra för att de själva inte är nöjda med sina liv, det gör ont men försök att inte ta åt er!

    Jag som känt dig hela mitt liv är jättestolt över den personen du blivit, du är ändå en mycket öppnare och gladare person nu än du var för några år sedan.
    Det är skönt o se! =)

    Alla har vi svarta dagar och folk borde veta att när man känner att man har sin svartaste dag ska man tänka på at det finns personer som lever med den känslan varje dag, innan man börjar kritisera!

    Vad du gör med dina pengar är väl din ensak och ingen annans, att du är sjukskriven beror ju inte på att går hemma bara för att du känner det, det är ju faktiskt någon som sjukskrivit dig!
    vad man sen gör för att må bättre de dagarna det känns jobbigt väljer man själv!

    Stå på er och strunta i vad folk med för lite innanför pannbenet säger!

    Kram på er Sarah & Hanna

  3. Vet hur det är. Alltså, inte med kommentarerna, men det du skriver om din sjukdom. Så modigt av dig att våga skriva om det, men det gör mig ledsen att du gör det för att folk är så elaka!

    Hoppas att du orkar fortsätta blogga, men förstår om det blir för mycket.

  4. Hej!
    Vad tråkigt att du får så mycket dumheter från folk 😦 Tyvärr är det väl så att alla vi som följer er blogg med glädje och som tycker väldigt mycket om er är dåliga på att lämna kommentarer, så de som syns är de som allra minst representerar era läsare.

    Jag har följt bloggen sen den startade och jag läser varje inlägg med stort intresse. Du är ju som en personal shopper för många av oss. Du kollar ut bra kläder och tipsar oss om dessa.

    Ett stort tack till dig som orkar hålla igång den här bloggen trots att du har det periodvis jobbigt i privatlivet. Sluta inte! Vi behöver dig 🙂

  5. jag tycker ni gör ett väldigt bra jobb med den här bloggen, och just som du skriver så lägger man sällan ut hela livet i en blogg! jag hoppas verkligen du/ni inte slutar skriva för att några idioter inte kan hålla käft!

  6. Jag läser eran blogg varje dag,och har följt er från allra första början. Jag blir så ledsen när jag läser om det du skriver.De är bara fega stackare som måste ha ngn att klanka ner på för att må bra själva.Det är ingen mer än DU själv som vet hur du mår. Jag vet själv hur det är att ha en sjukdom som inte syns på utsidan,jag är reumatiker och har varit det i 40 år. Det jag har fått höra under årens lopp,du ser ju så pigg och fräsch ut.Värk syns ju inte heller. Jag har fått många bra tips,var jag kan köpa snygga kläder i större storlekar. Tröstekramar ifrån Soffi!

  7. Skall hälsa från Sarah att hon tackar för allt stöd. Hon har tagit en liten andningspaus från bloggen och återkommer när hon har ork igen.

    /Hanna

  8. En del omogna människor försöker tyvärr ”roa” sej med att provocera/hata på andra, bara för att dom kan vara anonyma på nätet. De mår antagligen rätt dåligt själva. Det är ju såklart jättejobbigt för dom som drabbas av elaka kommentarer.

    Dessutom förstår många inte att man kan vara sjuk utan att det syns utanpå, med smärta, ångest eller annat. Man lämnar ju inte ut hela sitt liv på en blogg, vilket många tror.

    Vad jag vill komma fram till är att SKIT I alla som försöker trycka ner er! Ni är bra och er blogg är bra! Jag kommer fortsätta läsa, hoppas ni båda kan orka med att skriva i fortsättningen. Styrkekramar från mej 🙂

  9. Fan (ursäkta svordomen) vad folk ska klanka ner på andra! Jävla idioter! Bry dig inte Sarah! Skit i dem! Ta hand om dig själv och de dina och deleta bara all skit som skrivs! Jag blir så arg!!!!
    Skickar styrkekramar nerifrån sthlm och hoppas de når ända fram!

  10. Hej

    Jag vet inte vad jag ska säga, det är djupt och innerligt tragiskt att folk måste lämna elaka kommentarer! Gissar att de i själva verket är missnöjda med sitt eget liv och därmed överför det på någon annan.

    Men själv kan jag inte begripa att dessa människor orkar sitta och följa andras bloggar bara för att hitta något att reta upp sig på??! Snacka om slöseri med sin egen tid, skulle jag vilja säga…

    Jag tycker er blogg är bra och följer den varje dag.

    Hoppas ni båda orkar fortsätta!

    Kram till er! ❤

    /Mija

  11. Ping: Dagens outfits, I´m back – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

