Nej jag har inte bantat – Tjockisbloggen.se

Som många av våra läsare redan har sett så har jag tappat ganska mycket vikt de senaste månaderna och jag har också skrivit om detta tidigare för det är ingenting som jag hymlar med.

Det är kanske inte så konstigt att människor runt omkring mig också reagerar, speciellt de jag inte har träffat på ett tag och som inte sett mig sedan innan jag tappade en massa vikt.

Jag blir inte arg eller ledsen för att folk frågar mig om min viktminskning för jag kan förstå att de reagerar, speciellt eftersom alla i min vänkrets vet att jag och Hanna har den här bloggen och vet vad vi anser om vikt-hets…

Det som däremot kan göra mig riktigt förbannad är när människor tar för givet att jag tappat vikt genom att banta och propsar på att få reda på vilken diet, vilket pulver eller vilka tabletter jag har ätit.

Jag tycker inte att man ska utgå från att ett person har bantat eller utgå från att personen ifråga är öppen för att bli påhoppad med frågor som ”Åh du har ju tappat massor med kg, säkert 30! Vad snygg du har blivit, du måste ju må skitbra och vara jätteglad – vilken diet har du följt? Berätta!!”

Att de sedan inte tror på mig när jag säger att jag inte har bantat eller följt några dieter eller ens lagt om min kost eller ändrat mina motionsvanor gör ju inte direkt att jag tycker det är roligare att svara på deras frågor.

För faktum är att jag har gått ner ca 28 kg utan att banta, följa dieter, äta bantningspiller, ändra min kost eller röra på mig mer än vad jag gjort tidigare. Anledningen till att jag gått ner så mycket i vikt och som jag hela tiden har varit öppen med är att jag fick bland annat diagnosen ADHD för ca ett år sedan.

När jag sedan började medicinera för att få bukt med mina svårigheter så hände något i min hjärna och jag började rasa i vikt och gick ner väldigt mycket på kort tid. Enda förklaringen är att jag tidigare inte har minskat i vikt oavsett vad jag försökt göra är att jag, enkelt förklarat, haft en kemisk obalans i kroppen och hjärnan som gjort att min kropp inte fungerat normalt.

Många människor tror att det är en odelat positiv upplevelse att gå ner så mycket i vikt men det finns många nackdelar och svårigheter också som inte  alla kan se och förstå.

Jag sticker inte under stol med att det finns fördelar med min stora viktminskning för det är säkert bra för mina knän och min rygg eftersom jag har diskbråck och jag känner mig också piggare men om det beror på att jag har hittat en lagom dos av min medicin eller om det beror på vikten kan jag inte säga.

Men jag mådde inte dåligt innan jag gick ner, jag mådde bra och jag trivdes med själv… Jag tycker inte bättre om mig själv och min kropp nu än för till exempel ett år sedan, på sätt och vis så är jag mer osäker nu än tidigare.

I mina ögon så ser jag i stort sett likadan ut som jag gjort de senaste åren, jag har svårt att se någon skillnad i spegeln och har svårt att förstå hur mycket min kropp egentligen måste ha förändrats om jag ser till antalet kg jag har mist. Jag kan se skillnad på klädstorlekar men eftersom jag har i stort sett samma kroppsform så ser jag ingen skillnad i hur kläderna sitter…

Och jag kan säga att just kläder är en stor nackdel när man tappar mycket i vikt. Alla kläder jag hade innan som jag älskade, ingenting passar längre… Så gott som alla plagg i min garderob har jag varit tvungen att byta ut mot mindre storlekar.

Vet ni vad det kostar bara att byta ut alla trosor, behåar, byxor och jeans, toppar och linnen? Lägg till det att jag behövde nya skor eftersom mina fötter minskat mellan 1 och 2 storlekar, plus nya ytterkläder för såväl vinter, sommar höst och vår…

På ett sätt kan jag tycka att det är bra att människor pratar med mig om min viktminskning när vi träffas för det gör att det är lättare för mig att acceptera den, att jag kanske kan försöka att se själv hur förändrad jag är även i spegeln (för på kort kan jag se det) och det ger mig en chans att förklara att det handlar inte om någon diet eller några magiska bantningspiller…

Men å andra sidan så kan jag tycka att det är jobbigt att prata om det för en av mina största rädslor är att människor ska tro att jag blivit ytlig, utseendefixerad eller ”snobbig” för att jag pratar om min vikt och mitt utseende och det är det som gör att jag är mer osäker nu än jag var innan jag gick ner i vikt.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg som bara handlar om mig, mig och jag och min förhoppning är bara att detta inte misstolkas för som jag skrev ovan så är jag livrädd för att människor ska tro att jag blivit fixerad av min viktminskning för så är det absolut inte.

Jag hoppas att jag fått fram mina tankar och hur jag känner på ett bra sätt och att ni förstår varför jag skriver detta, det var inte ett lätt inlägg att skriva eftersom det är väldigt utlämnande och jag hoppas på att slippa otrevliga kommentarer för de gör ingen nytta alls…

7 thoughts on “Nej jag har inte bantat – Tjockisbloggen.se

  1. Jag väger runt 60-65 kilo och pendlar lite i vikt beroende på hur jag mår. Ibland kan jag väga närmare 70, ibland snarare 62. Andra märker det, men inte jag. Jag mår inte sämre, känner mig inte tröttare vad jag än väger. Det enda jobbiga jag kan tänka på är att kläderna kan sitta för löst eller för tajt, men det är inte så farligt, för de flesta kläderna passar bra ändå.

    Men som sagt, jag pendlar lite beroende på vad jag gör. Särskilt hemma så får jag massa kommentarer om när jag går upp att jag måste gå ner för att må bättre. men om jag redan mår bra? Sen när jag går ner i vikt får jag massa snälla kommentarer som, du är mycket snyggare nu och visst mår du bättre och känner dig friskare? Ja, jag känner inte skillnad i mitt välmående och jag tyckte jag var snygg innan.

    Det tycker jag kan vara jobbigt, så jag förstår dig, även om det inte handlar om lika många kilon.

    och jag kan bli väldigt irriterad på att vikt ska vara så viktigt. Det är klart om man har diabetes och sjukdomar på grund av sin övervikt så skadar det inte att ändra sin livsstil så man mår bättre. Men om man redan mår bra och har en bra livsstil, men är överviktig, ska man ändå plåga sig själv för att passa något ideal? Det känns bara konstigt.

  2. Jag tycker nog att påhoppad var ett väl starkt ord, folk menar inget illa med att dom frågar. Att dom sedan undrar om du har gått på någon diet osv är upp till deras egen dumhet. Jag vet själv vad det kostar med en ny garderob, men du får väl se det från den ljusa sidan, nu har du nya snygga kläder och kanske inte behöver köpa en ny garderob igen.

  3. Jag tycker det är jävligt tråkigt att du känner att du måste försvara att du gått ner vikt?! Lite märkligt så där tycker man ju att det är…

  4. Lisa – Jag vet precis hur du menar, sedan spelar det ju ingen roll vilken vikt man har utan det är ju själva känslan av att bli ifrågasatt och att människor känner sig fri att kommentera.
    / Sarah

  5. Vivo – Jo det är ett lite starkt ord men jag hittade inte rätt ord utan det fick bli det ordvalet just då 🙂
    / Sarah

  6. Då blir jag lite fundersam eftersom på Facebook har du gjort olika jämförelsebilder från då och nu 27 kilo senare. Då kan det ju inte vara så jobbigt att folk pratat med dig om det eftersom du uppenbarligen lägger ut det på en annan community och verkar glad för det. Dubbelmoral?

  7. Moi – Nej det är inte ett dugg dubbelmoral faktiskt… Ja jag har gjort en jämförelse och lagt ut men det beror på att många av mina vänner har inte sett mig sedan jag gick ner i vikt, samma sak med många av mina släktingar som bor i södra Sverige. Jag har varit helt ärlig och öppen med min viktminskning och ja det syns på mig, men det betyder inte att jag tycker det är roligt att folk ifrågasätter mig eller tror att jag ljuger när jag säger att jag har inte bantat eller gått på diet.
    / Sarah

Kommentera

