Barn är inte meningen med livet – Tjockisbloggen.se

Som jag skrev i tidigare inlägg så blev jag inspirerad till att skriva under tågresan eftersom jag råkat höra några olika samtal som fick mina tankar att vandra iväg…

Har lyssnat en stund på ett äldre par som sitter och pratar om meningen med livet, om sina barn och barnbarn som är det enda av värde i deras liv.

Det äldre paret menar på att meningen med livet är att hitta sin själsfrände och tillsammans skapa en familj, att livet saknar mening om man inte har barn. De kan inte förstå att det finns människor som aktivt väljer att inte ha egna barn oavsett varför man gör det valet, de anser att det är inte bara livets mening utan också människans plikt att skapa nya liv att älska och vårda.

Jag anser att valet att skaffa eller avstå barn är upp till alla och envar att göra själv, att sätta ett liv till världen ska inte vara en plikt eller en skyldighet, ännu mindre en symbol för status.

Alla människor kan inte få barn, alla kanske inte tycker om barn eller anser sig klara av det ansvar som det innebär… Varför ska man tvinga på dessa personer ”skyldigheten” att skaffa barn? Hur bra framtid och uppväxt ska man tro på för ett barn som avlas av skyldighet och för att det är status att ha ett barn jämfört med barn som kommer till av kärlek och vilja?

Nu kan inte jag uttala mig om hur det är att växa upp och känna sig oönskad eftersom jag har haft en bra uppväxt på så vis, men att som barn känna att man borde inte få finnas till, att man är ett misstag som inte borde finnas eller att bli använd som en statuspryl som visas upp för andra det kan inte vara en bra början på ett barns framtid.

Min bästa vän har en jättesöt dotter på 1½ år som jag brukar få vara barnvakt åt då och då, min syster har fyra underbara barn i varierande åldrar som jag älskar över allt annat och det räcker för mig.

Tidigare i mitt liv har jag sagt att jag tycker inte om barn, utom min systers exceptionellt fina barn, men det är en sanning med modifikation och även på sätt och viss ett skydd för mig själv.

För många år sedan så var jag med om en sak som gjorde att läkarna sa att jag mest troligt inte kommer att kunna bli gravid i framtiden men de kunde inte lämna några garantier åt något håll då. Innan det så tänkte jag ofta att någon gång i en avlägsen framtid och under rätt förhållanden så vill jag nog också ha en egen familj och egna barn, men det valet togs ifrån mig och då skapade jag nog på sätt och vis ett skydd för mig själv…

Jag intalade mig att jag tycker ändå inte om barn så det spelar ingen roll om jag kan få några eller inte, barn är inget jag vill i mitt liv och jag började även att känna nästintill avsky för andras barn men de som tillhörde familjen kunde jag inte annat än tycka om eftersom jag hade en personlig relation till dem.

Idag har jag insett att meningen med livet är så mycket större än om man har förmågan att avla egna barn, barnen själva eller valet att skaffa barn eller inte. Jag har insett att jag är en person som tycker jättemycket om barn och gärna skulle ha egna, skulle det hända någon gång i framtiden så är det något jag skulle glädjas åt men jag är inte förtvivlad om det aldrig kommer ske, för meningen med livet är inte barn.

För mig så är meningen med livet ingenting jag kan skriva ner eller ens förklara med ord för dels så har jag inte samma syn på det genom hela livet utan det förändras… Dels så är det så svårt att sätta fingret på just exakt vad som är själva kärnan.

Barn är underbara och de är mänsklighetens framtid, men att gå så långt som att säga att alla människor har en skyldighet och plikt att sätta nbya liv till världen skulle jag aldrig göra. Meningen med livet är olika för alla människor och det är allas rättighet att själva välja vad de vill med sina liv…

Jag ska inte säga att de är meningen med mitt liv, men de är det viktigaste som finns för mig och jag älskar dem över allt annat och det är David och Igor. Oavsett vad som händer så är de det viktigaste för mig och det som ligger mig allra närmast hjärtat tillsammans med resten av min familj… Är det kanske ändå det som är meningen med livet, att hitta den som man delar sitt liv med och älskar över allt annat?

Nu ska jag ställa Er den svåra frågan och se om någon kan eller vill svara, för det är inte så enkelt när man börjar tänka efter… Vad anser Ni är meningen med livet? Tror Ni att den åsikten kommer att följa Er hela livet igenom oavsett vad som sker och vilka förutsättningarna är?

/ Sarah

4 thoughts on “Barn är inte meningen med livet – Tjockisbloggen.se

  1. För mig är en mening med livet att försöka vara en så bra människa som möjligt. Att man ställer upp för dem som behöver det, som vänner, familj osv. Att veta att man gör skillnad, till det positiva, i någons liv måste vara nåt av det bästa man kan göra. Sen det som också ger mitt liv mening är att jag har hittat någon att älska och som jag vet älskar mig. En person som jag vet älskar mig för den jag är, med mina fel och brister. Att hitta kärleken i livet är i alla fall som jag ser det en av meningarna med livet. Barn däremot anser jag inte vara meningen med livet. Barn är inget som alla människor vill ha och heller inget som man ska ”skaffa” bara för att. Ett barn ska vara älskar och önskat när det kommer till världen. Speciellt tror jag det är så för oss kvinnor att vi bara ska skaffa barn för att det är så det ska vara. Men som sagt vill man inte det så ska det vara lika okej det. Och jag är säker på att man kan leva ett precis lika meningsfullt liv varesig man har barn eller inte. Och vad som är meningen med livet finns det nog lika många svar på som det finns människor.

  2. vet faktiskt inte riktigt nu vad som är meningen med mitt liv, det är en fråga jag grubblar över nästintill varje dag nu faktiskt.
    jag förstår inte hur man kan säga att barn är det som gör det värt att leva, däremot kan jag nog förstå en mamma eller pappa som tycker att just deras barn är det som gör just deras liv värt att leva! precis som jag förstår hur en förälder gör allt som står i ens makt för att ge sitt barn ett bra liv.

    jag är lite inne på samma som dej angående ”skyldigheten” att skaffa barn. jag är inte skyldig världen nånting alls, däremot om jag skaffar barn så är jag skyldig barnet att ge det en god uppväxt fyllt med kärlek och allt vad ett barn kan tänkas behöva.
    barn skaffar man förhoppningsvis för att man är redo att ge någon annan människa halva sitt liv.

  3. Tja tja..

    Jag tycker meningen med livet är att sprida lycka och kärlek, samt att göra sig själv lycklig och älska sig själv. Man ska helt enkelt vara fylld av och sprida kärlek och lycka. Vissa säger gärna, att meningen med livet är det som kommer efteråt, så vi måste vara snälla nu, typ… Men jag tror det som kommer efter livet kommer ÄNDÅ. Det är en ANNAN del av livet, så meningen med den HÄR delen, är kärlek och lycka. Tycker jag. 🙂

    //Annie

Kommentera

