Pengars och prylars värde – Tjockisbloggen.se

En sak som jag har funderat på många gånger, men som aldrig blivit av att skriva ner, är det här med shopping – kläder – värde.

Jag shoppar sällan några dyra saker och speciellt inte kläder… Eller dyrt är ju ett begrepp som är relativt beroende på hur man själv värderar det. För mig så är tex 400 kr och uppåt dyrt för en tröja eller ett par byxor, när det handlar om ”vanliga” kläder för märkeskläder har ju en förmåga att dra iväg och det är ett annat kapitel.

Att jag sällan köper dyra plagg beror dels på att jag inte har den ekonomin att jag kan eller vill göra det, men också att när det gäller vanliga basplagg så är min erfarenhet att det skiljer sällan nog mycket i kvalitet för att försvara ett pris på säg 800 kr för en vanlig tröja. Men det är min egen uppfattning och ni andra kan ju självklart tycka precis tvärtom 🙂

Ovan här så skrev jag att märkeskläder är ett annat kapitel och ska jag nu vara helt ärlig så har jag ingen stor erfarenhet av ”märkeskläder”. När jag var yngre så var det väldigt ”fint”, coolt och inne att tex äga ett par Adidasbyxor för det var ju riktigt bra märke… Idag finns det så många märken att jag har verkligen noll koll.

Det jag funderar på är att i en del butiker, tex Vila så finns det snygga linnen som kostar 149-249 kr och som är snygga och bra kvalitet (den lilla erfarenhet jag har av deras kläder iaf). Sen går man längre in i butiken och kan hitta linnen för uppemot tusenlappen som känns precis likadana i kvalitet och ungefär lika snygga (enligt mina ögon) men de har en lapp med något känt märke på istället för Vila Clothes.

Vars går gränsen för vad kläder är värda sett till vad man får för pengarna? Tycker ni att det är så stor skillnad på en tröja för 200 kr och en för 1500 kr att det är värt mellanskillnaden? Eller handlar det om image och att man vill visa att man har råd att betala mer? Jag ser inget fel i att den som vill och har ekonomin för det hellre köper tröjan för 1500 kr, jag är bara nyfiken på hur man resonerar 🙂

För mig finns det ett undantag där jag har lärt mig att dyrare oftast är bättre, eller inte just dyrare utan att märket faktiskt har betydelse. Jag har enormt mycket problem med mina fötter och har tidigare köpt billiga skor som jag fått så ont i fötterna av att det hänt att jag fått gå barfota hem gråtandes… Hur jag än letat har jag aldrig kunnat hitta skor som är billiga (max 2-300 kr paret) och passar mina fötter.

Men nu har jag lärt mig att det enda som fungerar för mina fötter är faktiskt Ecco och det var av en slump. Trillade över ett par svarta mockastövlar på rea förra vintern och provade dem och det var som att hitta hem! Hade sån jäkla ångest över dessa skor för jag hade aldrig köpt så dyra skor, minns jag rätt kostade de kring 7-800 kr på rea (minns att de hade kostat 2100 kr iaf). Men det är de skönaste vinterskor jag nånsin haft.

Och nu i sommar så sparade jag ihop pengar så att jag kunde investera i Ecco-sandaler och mina fötter har nog aldrig mått så bra i hela mitt liv, har nog heller aldrig promenerat så mycket som nu när jag har sköna skor. Så för mig är det värt pengarna att välja Ecco framför billigare, men då handlar det om kvalitet och komfort inte märket.

Det finns mycket snygga märkeskläder som jag gillar, vet att det finns en del snyggt på MQ från Peak Performance och Bondelid bland annat men det är prisklasser som ligger way over min budget även på rea. Och även om kläderna är snygga så har jag svårt att se att de skulle vara värda de priserna de många gånger ligger kring…

Sen vet jag att skulle jag nån gång köpa tex en tröja för 1500-2000 kr (om jag vann tio miljoner på Lotto eller så *s*) skulle jag nog aldrig våga använda den för jag skulle vara så rädd att förstöra den eller bli rånad *s*.

Hur tänker ni kring det här med vad saker kostar och kvalitet och värde? Nu behöver det ju nödvändigtvis inte vara just kläder utan det var bara ett lätt exempel att skriva om 🙂

Ett annat exempel jag kan ta lite snabbt är att när jag fick min nya dator av min älskling så resonerade vi som så att hellre lägger vi ett par hundralappar extra och får en laptop av ”bra märke”, dvs ett märke som vi känner till och har erfarenhet av, än köper en som är lite mer okänt märke och som man inte känner till så mycket om. Som exempel så valde vi en Compaq istället för Asus.

Det ska bli intressanta att läsa hur ni tänker och tycker, lägger inga värderingar i hur andra använder sina pengar utan tycker bara att det är roligt att se likheterna och olikheterna i hur man resonerar, dessutom kan man alltid lära sig något nytt!

/ Sarah

4 thoughts on “Pengars och prylars värde – Tjockisbloggen.se

  1. Jag resonerar väl som så att jag inte bryr mig vad andra lägger sina pengar på. Alla får handla hur dyrt eller billigt de vill.

    Samtidigt kan jag inte heller förstå varför man lägger 800 kr på ett vitt baslinne när man kan köpa 2 för 199 på H&M liksom 🙂 Just basplagg har jag lite svårt att förstå om man lägger i mitt tycker FÖR mycket pengar på.

    Personligen kör jag nog lite blandat. Har nån i mitt tycke dyr tunika från Esprit som kostade kanske 500-600 kr. Sneakers köper jag också märkes eftersom t.ex Fred Perry passar min fot bra. Osv… Och är det ett snygg plagg som sitter bra men är dyrt så köper jag men det får inte vara hutlöst dyrt. Hittar jag liknande väljer jag ofta det billigare alternativet.

    Vinterjacka lägger jag också mycket pengar på. Köpte en Everest för 1500 kr förra vintern men tanken att ha den flera år istället för att köpa billiga för 500 kr styck 3 år i rad.

    I år ska jag satsa på ett par riktiga vinterskor. Och då vet jag att det kommer dra iväg till över tusenlappen.

    Har man råd behöver man ju inte snåla, men det kan ju vara bra att spara och lägga undan lite ibland och se till vad man ska ha plagget till. Man kanske ska tänka en extra gång om man tänkte köpa en neonrosa klänning för 1500 kr om man bara kommer använda den en gång 😛

  2. Men Sara, det sa jag ju till dej för nåt år sen! Att det är bra att lägga pengar på dyra skor.
    Skor för ett par hundralappar är bara skit!

  3. Jag har likadana Ecco-sandaler som du har, fast svarta och är oerhört nöjd. Har märkt att jag ej tål höga klackar längre och skulle gärna vilja att Ecco hade lite bredare sortiment olika modeller, tyvärr brukar det ju inte vara så mycket att välja på där. Men jag håller med att man skall köpa det som passar bäst. Det är ingen idé att köpa sådant som kanske ser bra ut men som man egentligen inte trivs med.
    Som gäller kläder så tittar jag aldrig på vad det är för märke. Som överviktig har man ju lite svårare att hitta det som passar så jag brukar köpa det som passar bäst och detta ibland oavsett vad det kostar. Viktigast med kläder är alltså vad jag ser i spegeln, inte på prislappen, för när jag hittar något som passar riktigt bra, då försöker jag inte bry mig om vad det kostar 🙂

  4. Skor lägger jag gärna lite mer pengar på, har knäppa fötter som du. I klädväg är jag inte så kräsen, men har märkt en del skillnad i kvalitet på billiga och ”mellan”-märken. När en topp blir nopprig eller spricker i sömmarna efter två tvättar så drar jag mej för att köpa från den butiken/kedjan igen. Även om det är billigt (H&M tex) så tycker jag att man ska kunna ha kläderna fler än två-tre gånger innan de är fula.

    Köper det som jag behöver, men såklart är en hel del av det jag vill ha för dyrt för min plånbok. Basplagg som linnen och underkläder lägger jag inga stora pengar på, utom BH. Och har man tur så kan man hitta ok kvalitet även till en rimlig peng. För övrigt är jag glad om jag hittar nåt som passar, min kroppsform är inte den lättaste att klä tyvärr.

Kommentera

