Vikten av rätt bh – Tjockisbloggen.se

Efter att ha sett på tok för många kvinnor i sommar med felsittande bh:ar så vill jag ta och plocka fram ett gammalt inlägg om vikten av rätt bh. Har sett både dubbelbröst och axlar som får ta all tyngd av en stor byst, bland mycket annat. (Dit räknar jag inte vanlig bh under halterneck, som jag tyvärr ser allt för ofta, det har inte med fel storlek att göra, däremot är det gräsligt fult. Oftast ses det dock i kombination med fel storlek.)

Värsta jag sett där jag tyckte synd om dem, för det måste gjort ont, var nog två kvinnor (såg ut som mor och dotter). De hade både en väl tilltagen byst och bh:ns band låg i höjd med armhålorna på dem och nästan högre upp än så, tunna ryggband med bara en eller två hakar och man såg hur bh:n grävde sig ner i axlarna. Kunde bara tänka aj när jag såg dem. Därför tar jag nu tillfället i akt och plockar fram detta inlägg igen så fler får sig en bra bh och rät storlek. Delarna i kursiv text är tillägg till orginaltexten.

Idag är ämnet hur viktigt det är med en bra grund. Vilken grund frågar du dig, handlar det om träning, smink, syn på livet? Inte då, det handlar om det där du som tjej tar på dig varje dag, din bh.

Utan en bra bh så glöm att kläderna sitter bra eller att du kommer kunna ha en bra hållning. Din bh påverkar mer än du tror. Det vi tar upp här är hur en bra bh ska sitta och vad den kan göra för dig.

För det första, en bh är värd att spendera pengar på, särskilt om du har större bröst, har du tur och kan köpa en bh på H&M eller Lindex är det bra, men rätt storlek är fortfarande lika viktigt för dig. Men när den storlek man har helt enkelt inte finns tillgänglig på sådana affärer eller om man faktiskt vill ha kvalitet på sina underkläder, då finns det bara ett ställe att gå till. En riktig underklädesbutik, där kvinnorna kan sin sak.

I Luleå har vi Eleonora Laura som är helt underbar på att hitta rätt storlekar. Tror få kvinnor går in där första gången och kommer ut med samma bhstorlek som innan. Men bra underklädesbutiker finns på många ställen, om man letar.

För det är tyvärr så, större delen av alla kvinnor går runt med fel storlek, och kan man något om hur bh:ar ska sitta ser man det på en gång utanpå kläderna om någon har fel bh. Kan inte räkna antalet gånger vi gått på stan och tyckt synd om den där tjejen som går förbi som skulle kunna se helt fantastisk ut med rätt bh, men nu har dålig hållning och kläderna sitter illa pga att hon har fel modell och fel storlek på sin bh.

De flesta är mindre runt om och större i kupa än de tror, och här kan det vara bra att veta lite om bh-matematik. En C är inte alltid lika stor i kupan, utan den varierar beroende på omkretsen. En 70D = 75C = 80B osv, en kupa upp, en bandstorlek ner.

Troligen därför så många har fel, de har hittat en kupa som sitter ok (inte bra, för en bra bh sitter så mycket bättre än den där som är ok). men de har bortsett från bandstorleken, antingen mätt eller i värsta fall bara tagit någon för att kupan satt ju ok. Är det fel att mäta fram bh-storlek frågar du dig kanske nu?

Svar ja. Eller, det går ju, men i de flesta fall resulterar det i fel storlek. Så, glöm nu allt du lärt dig om att mäta fram storlekar och hur du tror att en bh ska sitta. Gå till den där underklädesbutiken i din stad och fråga om hjälp med att få en bra bh i din storlek, jag kan lova att de flesta av er kommer komma hem med en helt ny större kupstorlek.

Ta oss som exempel, när vi var inne på EL så kom båda ut med större kupor och mindre runt om, båda gick upp minst två kupstorlekar med rätt bh. Då kan det vara bra att veta att nej, inte ett måttband har använts, med tanke på att vi båda har ungefär samma underbystmått (omkring 95 cm), och båda har även bandstorlek 80. Detta är viss skillnad på nu då vi gått ner i vikt, men vi har båda fortfarande en bandstorlek betydligt mindre än underbystmått.

Sitter den illa och för tajt då? Nej då, den sitter som en bh ska sitta. Många är rädda för de där valkarna på ryggen vid bh:n, tro oss, med rätt bh, om det så handlar om att köpa mindre bandstorlek, så kommer de minimeras, de kommer av att din bh sitter fel. Så där, nu är du redo för en snabb genomgång hur en bra bh ska sitta:

* Viktigast av allt, axelbanden ska INTE hålla vikten av din byst, utan de ska sitta på plats utan att du behöver dra åt axelbanden så de skär in, bandet runt skall ha störst stöd.

* Bandet runt ryggen ska sitta tight, glider det upp, kan du få in flera fingrar under bandet och dra ut det, eller ligger den inte tajt vid bysten. Då sitter det fel. Det ska sitta tight, på yttersta hakarna när du köper bh:n, för att du ska kunna arbeta dig in när bhn töjs med åren. Det ska även sitta helt rakt runt kroppen, inte åka uppåt vid ryggen eller framtill.

* Bågarna ska ligga platt mot bröstkorgen.

* Kupan ska rymma hela bröstvävnaden, och den börjar inte en bit in på framsidan av kroppen I ( )( ) I (försöker göra en snygg illustration av vad jag menar *s*, det raka är sidan av kroppen och det andra är då bysten, så där sitter inte bystvävnaden på de flesta av oss).

Istället börjar den redan ungefär under armhålan, allt det där ska alltså in i kupan, så här ( )( ) (dvs sidan av kroppen är inte med i denna ekvation för att den inte syns vid en titt på vart din bröstvävnad börjar) och då kan du helt enkelt behöva en större kupstorlek.

* Det ska inte bubbla över på kupan eller vid sidan av den, får du 4 bröst (eller 6), så är antingen modellen fel på dig eller kupstorleken fel. Ta inte heller för givet att bara för att en bh blir lite luftig upptill så måste du gå ner i kupa, det kan handla lika mycket om modell, för det beror på vart fylligheten på bysten sitter, vissa är fylligare nertill än upptill på bysten och då krävs kanske en halvkupa, och inte en hel. Jag kan t.ex inte ha en helkupa av denna anledning, då det inte alls sitter rätt på mig, samma gäller balconett, så snyggt på andra, inte det minsta fint på mig.

*Sist men inte minst, en bra bh känns bra, man känner det på en gång då man tar på sig den, för den känns inte, det nyper inte, skaver inte, du får inte ont i ryggen.

Med dessa tips lovar jag dig att du kommer kunna hitta en bra bh, som sitter som den ska och jag lovar att det gör underverk för din självkänsla. För du kommer få bättre hållning när inte axlarna måste hålla tyngden av bysten, dina kläder sitter bättre och du kommer troligen upptäcka en helt ny figur, för när bysten kommer upp på rätt plats så kommer din riktiga figur fram. Lycka till i jakten!

/Hanna

One thought on “Vikten av rätt bh – Tjockisbloggen.se

  1. Vilket bra inlägg!!!
    Det är inte helt enkelt att hitta en bra BH. Men jag har hittat en som jag tycker sitter helt perfekt (köpt på Lindex). Annars tycker jag det är svårt. I somras var jag på jakt efter en Bh utan band då jag skulle ha en klänning med smala band på ett bröllop och jag tyckte inte det var fint med att BH-banden syntes. Och då gick jag in i en underklädesaffär och bad för första gången i mitt liv om hjälp. Hon hade ingen Bh i min storlek utan band men däremot mätte hon och tog fram en bH där man kunde byta ut banden till plastband. Blev perfekt! Jag sa efteråt: Varför har jag aldrig frågat om hjälp tidigare!?

Kommentera

