Träning och bråkande rygg – Tjockisbloggen.se

Tänkte börja med att jag håller med Sarah helt i hennes inlägg nedan. Varför skall våra former alltid ”döljas” och gömmas undan, så fort det talas om plus-size så är det i de flesta fall ”dölja” och ”se smalare ut”. Varför inte FRAMHÄVA och visa upp de vackara kurvorna? Anyway, det var inte det jag skulle skriva men ville bara ge min syn på det hela :-).

Har idag kommit på det perfekta sättet för mig att släpa mig till gymet, ni vet hur det är innan man ordentligt kommer igång med träning och man ska motivera sig.  Det är på tok för lätt för mig att säga ”jag gör det imorgon”, men min kropp som tillbringar hela arbetsdagarna med att sitta framför en dator (växlat med att stå framför en dator) tackar mig inte direkt för det. Jag vet att för att jag ska må bra och klara av att jobba utan att få för ont så måste jag gå och träna regelbundet. Ont har jag ändå, men jag kan iaf försöka få det till en överkomlig smärta)

Har stora problem med min rygg och de blir inte direkt bättre av att ligga och vila eller bara sitta, den måste få arbeta och stretcha. Efter en lång diskussion med en kompis som pluggar till massageterapeut har vi dessutom mest troligt hittat muskeln som är en av de stora orsakerna till mitt problem. Säg hej till Quadratus Lumborum.

Troligen ligger denna muskel som sitter djupt i ryggen (såklart, så den är svår att komma åt med stretch), och en kort höftböjare bakom stor del av mina ryggproblem. Har tänkt börja på någon pilatesklass iaf en gång i veckan för att få sträcka ut min kropp ordentligt.

Hur gjorde jag då för att ta mig till gymet innan jobbet? Jag skrev på FB som status ”Säger åt mig själv på skarpen: Kliv upp ur sängen och släpa dig till gymet, du hinner ännu, latmask!!”. Det var rätt effektivt, för då kan jag ju inte smita ifrån det. Dessutom hatar jag att känna mig lat när det gäller träning för jag vet att ingen träning med mitt kontorsjobb = värk och problem. Det står ju FB, alltså måste det vara sant ;-). Skämt åsido, funkar inte på alla såklart, men för mig är det en bra motivation :-).

/Hanna

One thought on “Träning och bråkande rygg – Tjockisbloggen.se

Kommentera

