Hollywood krymper – ålder, ideal och erfarenhet – Tjockisbloggen.se

Då: Kurviga, kvinnliga och sexiga. Nu: Insjunkna kinder, tändsticksben och putande revben.
Kändiskvinnorna kring 40-strecket för en evig kamp mot åldrandet, och förvandlar sig till magra, bleka kopior av sig själva på kuppen.

-Aftonbladet skriver innan de tänker, igen.

Som ni vet och märker så blir idealen i Hollywood smalare och smalare, oavsett ålder. Det är rätt naturligt att kroppen blir mjukare med åren och det tycker jag personligen är vackert. Man ska inte vara rädd för att åldras, det är ju livserfarenhet i alla de där åren. Så på sätt och vis kan jag förstå vart Aftonbladet vill komma med denna artikel, men sättet de skriver på fick mig verkligen att rysa, och inte på ett bra sätt. Jag är all-in för att hylla alla kroppar för den naturliga skönhet de har, och att man ska njuta av livet och den kropp man fått.

Men visst kan jag förstå hetsen bland kvinnorna i Hollywood på nåt sätt, för att få rollerna så ska du se ung och snygg ut, och helst ska du ha en kropp som en 16-åring. Men hur många människor har kropp som en 16-åring, när de närmar sig 30 och äldre. Ska jag vara ärlig, så uppskattar jag mer den kropp jag har nu, vid 27, än den jag hade vid 16. Jag var inte smal då heller, men jag har växt in i mina former, de har satt sig och jag känner mig vuxen.

Den känslan tycker jag ingen har rätt att ta ifrån någon, och det är en stor inre styrka att ha den. Det är därför jag så gärna predikar vikten av att älska sig själv, sin kropp och det som gör dig unikt. Fråga mina vänner som någon gång klagat över hur de ser ut, jag är expert på föreläsningar i ämnet self-loving :-). Till sist går det in i de flesta. Därför blir jag ledsen när jag ser de formuleringar Aftonbladet använder sig av. Ingen ska sitta och tala om att någon slags kropp är bättre än någon annan, för det finns alltid någon med just den kroppen, och den personen är fin som den är och har rätt att tycka det. Någon i storlek 34 är precis lika vacker som kvinnan som har storlek 46.

Självklart tycker jag det är fel med ett sånt tryck på ungdom och skönhet inom Hollywood och liknande industri (eller i samhället överlag). Där kvinnor inte får bli äldre utan hela tiden ska behöva banta och se sig om efter nästa sak som kan släta ut den där rynkan och föryngrar. Det är skrämmande att benskörhet blir vanligare tidigare för att människor inte tar hand om sin kropp på det sätt den behöver. Jag tror starkt att äter man bara en bra och omväxlande kost, motionerar regelbundet, så kommer kroppen må bra, oavsett storlek. Den hamnar där den trivs bäst, alla är inte gjorda för att vara en medel storlek 38, vissa har en kropp som dra mer åt 34:a naturligt, för andra en 46:a kanske är där deras kropp mår bäst.

Varför ska då Hollywood ha in alla in en mall, jag skulle gärna se olika storlekar i de filmer jag ser, lite omväxling vore inte fel. Notera dock att detta gäller kvinnorna, männen har inte alls samma krav, särskilt inte om du är rolig, då gör det inget med vare sig en rund mage eller tunnhårighet. Varför inte samma frihet för kvinnorna? Men aftonbladet, även om de har en poäng, har helt tappat konceptet i denna artikel. Om ni vill få kvinnor att må bra och trivas med sina kroppar, så kan ni inte trycka ner en del av kvinnorna som att det är något fel på dem. Vissa är så smala naturligt som dessa kvinnor nu har gått ner till. Genom att skriva saker som nedanstående citat så säger de, genom att beskriva den nu rätt så smala Catherine Zeta Jones nya figur med negativa ord, att en så smal figur, inte är vacker, eller kvinnlig.

”Den förut så sunda och naturligt vackra Catherine traskade omkring i Stockholm mager som en sticka med cigg i mungipan. Vart sjuttsingen tog den bystiga bejben från ”Zorro”-filmerna vägen?”

Alla kvinnor är kvinnliga, alla är vi vackra, för att vi är unika och vi ska må bra av det vi har. Inte fastna i massa ideal. Vem tackar dig när du är 50 för att du har späkt dig och bantat, men glömt bort att njuta av livet och bara fastnat för vad du inte tycker om i spegeln. Är det verkligen viktigare att hela tiden försöka uppnå ett ideal som få kommer nå, som i många fall är skapat i en dator, än att må bra i den kropp man fått, nyttja den och göra det bästa man kan av sitt liv? Jag tycker inte det.  Aftonbladet avslutar sin artikel med,

Så varför inte njuta av erfarenhet och visdom, i stället för att önska tillbaka den där skrangliga tonårsfiguren, som trots ihärdigt bantande ändå aldrig kan bli den samma igen?

Deras ordval är återigen åt skogen galet, men om man bara ser till första orden, så har de iaf rätt (resten av citatet skulle jag helst stryka helt). Med åren kommer erfarenhet och visdom, det är en bra mycket större gåva än en kropp som följer idealen. I slutändan så är det väl ändå så, att man måste tänka efter hur man vill bli ihågkommen? För den du är och dina bedrifter och underbara egenskaper, eller för din yta?

/Hanna

Kommentera

