Sarah Soptunna – Tjockisbloggen.se

Idag har jag utsatt mig för något är det näst värsta jag vet, det enda jag kan komma på just nu som är värre är tandläkarbesök och det gjorde jag bort i fredags… Nej idag så har jag börjat en kurs kan man kalla det och missförstå mig inte nu för jag är verkligen jätteglad för att jag fick komma med i denna grupp!

Men för mig att komma in i ett rum fullt med okända människor (drygt femton personer) och att sitta i ett litet rum med dessa människor i två timmar är hemskt… Jag har nog svårt att ”beblanda mig” med okända människor ute på stan så detta var en riktigt pärs. Att det sen dessutom ingick några praktiska övningar för att lära oss varandras namn så här första dagen gjorde ju inte precis saken lättare!

Vi skulle först säga våra namn var och en i sin tur där vi satt runt konferensbordet, visst det gick väl bra trots att jag hatar att prata i grupp och så bara ett ord… Sen skulle vi dessutom säga våra namn och ett ord som började på samma bokstav som vårt namn. Och det hemska här är att trots att jag var näst sist i tur så kunde jag verkligen inte komma på något annat än soptunna! och jag kunde ju inte gärna sitta där och kalla mig själv ”Sarah Soptunna”, men till slut lyckades jag klämma fram Sko istället *s*.

Men tro mig dagen blev inte lättare, oh nej! Sen skulle vi gå runt i rummet och varje gång vi mötte någon så skulle vi skaka hand och säga våra namn, jag som har så svårt för kontakt och beröring och nästintill får panik om okända människor kommer för nära mig och ännu värre rör i mig (jag är som killen i I rymden finns inga känslor).

Om jag ångrar att jag gick med i den här gruppen/kursen? No way! Det är en kurs som anordnas av personer inom psykiatrin och som går ut på färdighetsträning, att lära sig att hantera olika saker i sitt liv (mindfulness, relationer, att stå ut när saker är svårt/jobbigt, validering osv). Och jag tror detta är precis vad jag behöver, men det var inte lätt och det kommer det nog heller inte att vara… Men allt i livet är inte lätt.

Så nu är jag ganska trött i huvudet och har inga stora planer för resten av dagen, David kommer hem från jobbet när som helst så jag ska försöka övertala honom att vi ska ta en långpromenad med Igor. Måste bara inflika att något är fel med väderleken, eller rätt beroende på hur man väljer att se det, efter att ha varit bara enstaka plusgrader på dagarna senaste veckan så small det plötsligt till och idag är det 16 grader varmt!

/ Sarah

3 thoughts on “Sarah Soptunna – Tjockisbloggen.se

  1. Jag är precis likadan med beröring. Kämpar väldigt hårt för att orka med den sysselsättning jag bör gå på enligt psyk. Go you för att du orkade, femton personer i samma rum låter som en mardröm i mina öron.

  2. Kaia – Jag ska faktiskt säga att jag är stolt över mig själv för att jag klarade av det! Min vanliga strategi är annars att fly när det blir jobbigt, så direkt jag hörde att vi skulle gå runt och skaka hand med varandra så började hjärnan gå på högvarv och hitta på anledningar till varför jag var tvungen att gå därifrån… Men jag stod ut och jag klarade av det. Däremot så har jag inte kunnat sova inatt för tankarna har gått på högvarv hela natten, men det är sånt man får ta.
    / Kram Sarah

Kommentera

