Att snubbla över historia – Tjockisbloggen.se

Har inte alls mått bra senaste dagarna här hemma i sjukstugan. Har mått illa, haft  extrem huvudvärk och sovit bort en stor del av dagarna. Vet inte vart det kommer från, börja misstänka att en månad på kodein 3 ggr per dag börjar ta ut sin rätt på mig. Men vad gör jag inte för att må bra (och slippa ha ont).

I går kom jag iaf ut lite, umgicks med Nadja som var ledig. Så vi var ute och gick, fikade en snabb sväng (det lilla jag orkar sitta), gick till marknaden vid järnvägsstationen och kollade. Hittade en helt galen antikbutik, det var gamla medaljer från kommunisttiden, ryska dockor, saker från andra världskriget (ss-hjälmar, vapen osv), leksaker, gamla affischer, t-shirts, allt i en salig blandning. Det var uppenbart att det verkligen var äkta saker, vilket gjorde att hjälmarna med kulhål och gamla slitna knivar med nazi-logotyper blev rätt obehagliga. Särskilt när det i rummet bredvid låg barnleksaker. Men detta är ett land med en rik och i vissa fall våldsam historia, men man räknar inte med att hitta den så uppenbart som vi gjorde.

Man blir rätt ödmjuk när man inser vad människor i detta land har gått igenom, främst då den äldre generationen som var med under kommunisttiden, krig och innan Estland blev självständigt. Ett land som nu är som vilken modern stat som helst, med höghus, långt framskriden IT-utveckling (här kan man tex rösta via nätet) och allt som vi är vana vid i västvärlden. Betänk då att Estland bara har varit självständigt i 19 år, innan dess tillhörde de Ryssland. Detta var alltså 1991, men det tog till 94 innan de ryska styrkorna helt lämnat landet.

De vänner jag har här som sett landet utvecklas, som var barn när det blev självständigt, säger att de känner inte igen nya Estland, med det de växte upp i. Ok, nu är jag tråkig som drar historia och grejer :-). Jag ville väl få fram att jag trivs bra här just för att det är så rikt på historia och man ser den överallt om man bara tittar, samtidigt som det har allt jag vill ha med shopping, extremt rikt uteliv och fantastiska restauranger. Det känns roligt att vara här för nästa del av utvecklingen som kommer i januari, när vi går över från kroon till euro.

/Hanna

2 thoughts on “Att snubbla över historia – Tjockisbloggen.se

  1. hej Hanna!
    Läste ditt inlägg och blev lite nyfiken var den antik affären ligger?
    Jag vet var marknaden vid järnvägs stationen är i Tallin. Är det i närheten?
    Skulle bli såååå glad om du kunde ge mig adressen eller vägbeskrivning till antik butiken.
    Hälsar Karin

  2. Karin: Om du går in på själva marknaden Jama Turg och bakgatan bakom kötthallen (där man hittar allt begagnat) så finns det en butik med en stor skylt där det står Antik på, hänger massa uniformsjackor på dörren. Den butiken är det 🙂

    /Hanna

Kommentera

