Söndagstankar – Tjockisbloggen.se

Ligger i sängen och tar det lugnt efter en rätt händelselös helg. Söndag kväll och hjärnan snurrar på för fullt. Har hängt hos Nadja nästan hela eftermiddagen och bara slöat och snackat (och ätit estnisk ”kak”variant av pepparkaka, de är fyllda med sylt och hur goda som helst). Vet inte om någon av oss kom fram till nåt men kanske :-). Jag tycker iaf att det känns konstigt att jag som är en så social person som älskar människor (många säger det är svårt att hitta nån mer social och glad än mig), ändå kan känna mig så ensam.

För även om jag är social, så tycker jag inte om att ”tränga mig på” för att komma in i redan etablerade gäng. Men insåg efter samtal med Nadja att det är ju inte som att det är inte ok att komma på de där festerna, frågar man om nåt händer så brukar jag ju alltid få ett glatt ja och att det bara är att dyka upp. Så jag antar att jag måste bli mer framåt på den punkten.

Är det inte intressant att man kan känna sig mer ensam i en storstad med så många tusen människor (Tallinn är inte direkt en miljonstad), än jag gjorde i lilla Malmberget. Men jag tror det är tryggheten i det lilla, man är van och har familjen, man är uppväxt där. Nu är jag ensam i ett annat land och i en stad med folk som talar ett annat språk och är så många och så går man där själv.

Nästa grej är den där ”rädslan” att sticka ut. Nu tänker jag inte i mängden stilmässigt eller så, men att sticka ut för att man är själv någonstans. När det gäller att gå ut och äta, ta en fika eller gå på bio, inga problem, jag går hur lätt som helst ensam. Men att gå på krogen, själv. Jag vill så gärna gå på vissa klubbar som mina bekanta inte gillar då jag inte delar deras musiksmak, men arbetar ännu på tanken att gå ut själv på krogen. En tjejkompis jag pratade med igår sa att några av hennes roligaste pub/klubb-rundor har varit när hon varit ute ensam. Har ni där ute några tips hur man tar sig modet att gå till den där klubben, utan sällskap, och hur kvällen blir som roligast?

Jag saknar den där spontana jag som bara struntar i alla andra, hon har som försvunnit någonstans på vägen. För många besvikelser kanske. Nu måste det bli ändring på det, för jag mår verkligen inte bra av ensamhet. Jag behöver folk omkring mig och massa prat och skratt, då trivs jag bäst. Är inte gjord för att vara enstöring.

Nå, lite social är jag ju iaf (eller, rätt mycket, jag måste bara leva ut det mer). I fredags var jag och käkade och tog en cider med kompisar efter jobbet, så det är ju inte så att jag ruttnar bort här hemma 🙂 Kände mig för övrigt hur snygg som helst och det är skönt att var på fötter igen.

Fredagens: Klänning från ASOS, väst från Terranova, hår = helt eget och i gigantisk puff

 

/Hanna

3 thoughts on “Söndagstankar – Tjockisbloggen.se

  1. Ang ”Är det inte intressant att man kan känna sig mer ensam i en storstad med så många tusen människor ”

    Gick med i på en datingsite, eftersom jag blev ensam efter 9 år, då gjorde jag reflektionen att att storstäder bor det troligen mest ensam, Stockholm och Göteborg är överrepresenterade, nu bor det ju mera människor men man tror ju att det skall vara lättare att hitta någon då, men det verkar inte vara fallet, konstigt..
    /Anders

  2. Nu har jag lagt upp ett inlägg på min blogg om kläder för kurviga. Gå gärna in och kolla 🙂

  3. Karin: Vi har kollat på ditt inlägg och även om grundtanken kläder för kurviga är bra så är det en hel del i inlägget vi reagerar på. Därför kommer vi ta bort länken då vi inte anser att det är sådana tips som behövs för kurviga tjejer. Vi förespråkar aldrig att dölja, förminska, se smalare ut och liknande. Vi pratar alltid om att framhäva kurvor och det inte finns dåliga kurvor. Det är inget fel med att en rundare mage syns eller att man har breda överarmar. Vi anser att alla kroppar duger som de är.

    Att beskriva kläder för en kurvig kropp med ord som att detta förminskar, klä sig i mörka färger, slanka är för oss en väldigt negativ syn på kurvor, som att de inte är ok precis som de är, utan hålla in plagg och slankande skärningar. Vi vill ju ha mer stolta kurviga brudar som står för sina kurvor och trivs i dem och tar på sig det de gillar, vare sig det är en skinntight fodralklänning i knallrosa eller ett par jeans och t-shirt. Inte ha tjejer som klär sig för att dölja och förminska och ser sina former som något negativt som ska döljas och förminskas.

    Hoppas du förstår våran syn på saken.

    /Hanna

Kommentera

