Mat och vikt är inte allt – Tjockisbloggen.se

Det här är något som jag har funderat på ett tag och det känns väldigt aktuellt att skriva om det i samband med det förra inlägget som skrevs av Hanna.

Rubriken är precis vad mitt inlägg handlar om, Mat och vikt är inte allt! Oavsett vilken tidning man läser, skvallerblaska eller dagstidning, tjejtidning eller veckotidning så kommer man förr eller senare att ramla över en artikel eller en annons som handlar om mat och diet, ”ät lite och gå ner mycket”.

Jag är en person som har väldigt svårt för mat, ska väl inte säga att jag har en ätstörning men det är nog inte långt ifrån heller. Dels så känner jag sällan hungerkänslor vilket är väldigt jobbigt för det gör det också svårt att uppskatta mat på samma sätt som jag kan föreställa mig att andra gör.

Det är inte ovanligt att jag glömmer bort att äta om jag är ensam och det händer att jag kanske bara äter frukost en dag, ibland så märker jag av det genom yrsel och huvudvärk men långt ifrån alla gånger. De gånger som jag äter så är det väldigt små portioner, om jag ska jämföra med andra så kanske det handlar om en fjärdedel av en ”normal portion”.

För mig så är det väldigt jobbigt att äta tillsammans med andra eftersom jag äter väldigt sakta och väldigt lite, ofta kommenterar folk mina små portioner och tar för givet att jag bantar eller inte tycker om maten… Det gör inte precis en redan jobbig situation lättare. Lägg dessutom till att jag har väldigt svårt för viss konsistens på mat, t ex potatismos som jag tidigare inte kunde ta i munnen utan att kvälja men med mycket övning lärt mig att äta även om det känns obehagligt.

Att prova nya maträtter är för mig väldigt jobbigt eftersom jag inte vet hur konsistensen känns i munnen och om jag tycker om smaken. Smak är också en väldigt känslig sak för mig precis som lukt, om något smakar eller luktar ”konstigt” eller illa blir jag väldigt lätt illamående och det är ju inte så roligt om man är bortbjuden på middag…

Men den jobbigaste situationen är ändå att äta tillsammans med andra eftersom jag är orolig att de ska kommentera hur lite jag äter eller att de ska ta för givet att jag går på diet. När man äter på restaurang så får man ofta in enorma (enligt mina mått) portioner och när personalen dukar undan frågar de nio gånger av tio om det var något fel på maten eftersom jag lämnar kanske två tredjedelar på tallriken.

Om jag är ledsen, orolig eller mår dåligt över någonting så kan jag inte äta överhuvudtaget vilket en del människor tolkar som ett självskadebeteende, att jag straffar mig själv genom att vägra min kropp mat. För mig är det nästan tvärtom, att äta är ett nödvändigt ont och något som jag måste göra för att ”underhålla” min energi.

Som tur är så förstår David hur jobbigt mat är för mig och han skulle aldrig säga nånting som är jobbigt för mig i samband med mat och vi försöker att laga mat och äta tillsammans så ofta vi kan för att det ska bli en trevlig stund och upplevelse för mig.

Jag kan förstå till viss del att människor lätt drar slutsatsen att det handlar om diet och bantning eftersom man blir överöst med annonser, artiklar och reklam om de senaste kurerna och dieterna. Men det borde inte vara den första tanken som dyker upp och jag tycker inte att man bör, eller har rätt, att kommentera andras matvanor på det sätt det händer att människor gör.

Nu sista veckan så har jag faktiskt upptäckt Nutrilett smoothies som smakar helt okej och jag försöker att ha några hemma i kylskåpet hela tiden. Men det handlar inte om att byta ut vanlig mat eller att försöka tappa vikt, för mig så handlar det om att få i mig nån slags näring och tillskott de dagar som jag glömmer att äta eller inte kan äta vanlig mat…

Vad vill jag säga med detta inlägg? Jo att allt handlar inte om mat och vikt och att kanske bör man tänka sig för en gång extra innan man drar slutsatser om andras matvanor.

/ Sarah

2 thoughts on “Mat och vikt är inte allt – Tjockisbloggen.se

  1. Hej Sarah!

    Jag har EXAKT samma känslor inför mat som du. Blir t ex även jag lätt illamående när det inte luktar (enl mig) gott. Kan också glömma att äta så brukar ha Naturdiet Carbs hemma så jag kan kasta ner en sån när jag känner att jag blir yr…

    Jag har haft det skitjobbigt med min vikt i runt 30 år!!! Har gått upp och ner och upp och ner. Känner mig inte i form alls nu. För tillfället äter jag LCHF-mat blandat med Cambridgekurens milkshake (jättegoda). Men Gud vad jag skulle vilja äta som ”normala” människor…

    Jag mår VERKLIGEN inte bra som det är nu…jag vet att jag MÅSTE tappa vikt för att må bättre men det är jättejobbigt med mina skumma matvanor 😦

    Ha det fint! /Kram

  2. Gittan, vad tråkigt att det finns fler som har samma problem… det är jättejobbigt och tyvärr svårt för andra att förstå hur det är. Men för mig så handlar det ingenting om vikt utan jag vill varken gå upp eller ner utan trivs bra där jag är. Så det blir så att säga dubbelt jobbigt eftersom människor inte förstår/accepterar att jag inte bryr mig om min vikt utan trivs som jag är och att min matproblematik inte handlar om diet.
    Kram Sarah

Kommentera

