Vad lär sig barnen i skolan? – Tjockisbloggen.se

Trillade över ett fantastiskt bra inlägg hos Nostalchic och vill ge min syn på saken. Inlägget handlar om en krönika i Metro om vad som används som skoluppgifterpå vissa skolor idag. Håller helt med Nostalchic att man blir rent förbannad när man läser det.

Jag hade personligen, om jag varit förälder eller det hade varit min lillasyster, klampat in på skolan och frågan vad i hela friden de sysslar med. Matdagbok och räkna mängden kalorier under en vecka, matteuppgift att räkna ut BMI, träningsdagböcker… Jag har inga ord, eller iaf inga som passar sig i skrift. Vi pratar här om tonåringar, som i de allra flesta fall redan är nog osäkra på sig själva, är då inte detta fel väg att gå. Jag vill se självkänsla som ett stående ämne i skolan genom alla årskurser, det är vad barn och ungdomar behöver. Inte att räkna kalorier.

Jag förstår inte vad svenska skolan håller på med. Vad är dealen med uppgifter som utgår från eller handlar om vad eleven väger?

En av mina vänner har fått i matteuppgift att räkna ut sitt BMI. En annan fick samma uppgift, och ett tag efter det vägde hon 38 kilo.
ur krönikan i Metro

Hur går dessa lärare hem med gott samvete på kvällen, det har jag svårt att förstå. De flesta tonåringar har redan en dålig självkänsla och allat annat som har med att växa upp att göra. Det är inte som att tonåren är en dans på rosor. Det är stora känslor hela tiden, toppar och dalar. Ska då skolan stå och göra det ännu värre? ”Nej du Pelle, du har ätit alldeles för mycket, det ser jag här i din läxa” eller Lisa som kanske inte är en träningmänniska alls ska redovisa sin träningsdagbok inför klassen där hon bara har sina promenader, när resten av klassen är med i idrottsföreningar. Kanske Maria är jättekräsen med mat och gör sitt bästa för att äta mer, och så ska läraren dömma hennes veckointag för att hon äter för lite, när hon själv kanske är stolt för hon äntligen börjat bli bättre på att äta.

 Det finns helt klart en ökad risk för självskadebeteende och ännu sämre självkänsla bland ungdomar av sådana nötter till lärare som ger läxor som dessa. Om de en stund skulle reflektera över sina tonår skulle de inse vansinnet i det de gör. Jag har inget emot att skolan talar om hälsa, skolan bör till och med ta upp det.  Men det är en bra bit mellan att tala om hälsa och motion i allmänhet, och att be eleverna räkna kalorier.

Om jag ska säga min åsikt om skola och hälsa: Vill skolan ha pigga och hälsosamma elever, (inte samma sak som smala och tränade elever), som mår bra, är glada och rör på sig regelbundet. Se då till att ha rolig skolidrott istället, se till att skolmaten är bra så att eleverna äter den och inte lever på godis från skolfiket. Ännu bättre, ta bort godiset ur skolfiket. Jag vet inte hur ofta på gymnasiet jag såg folk som inget åt i matsalen, istället gick de till Dannes grill och käkade, eller köpte godis i fiket. Hur förväntar ni er elever som ska orka sig genom dagarna med sådan kost.  Växande ungdomar behöver riktig energi från bra mat.

Skolorna med dessa läxor borde sätta sig ner och fundera vad de tror att de hjälper sina elever med genom detta. Mer självsäkra, friskare, piggare eller med ett sunt förhållande till sin kropp, mat och motion. Om ni tror det, så kan jag garantera er att ni har fel. Men varsågod, vill ni få era elever att må sämre över sina tonårskroppar, ge dem galet ätbeteende eller uppmuntra till överträning, ja, då är ni på helt rätt väg.

/Hanna

4 thoughts on “Vad lär sig barnen i skolan? – Tjockisbloggen.se

  1. Ping: Mat och vikt är inte allt – Tjockisbloggen.se «

  2. Jenny: Tyvärr inte verkar det som, tycker ju att lärarna som gör det borde ha samvete att inse på vilket sätt de faktiskt påverkar sina elever. Detta är då inte rätt sätt det är då säkert.

    /Hanna

  3. Ping: Jag är inte en siffra – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

