Skärp er – Tjockisbloggen.se

Igår var jag en snabbsväng på Shopping, galleria här i stan, som firade 55 år eller något sådant och hade lite jippon… Måste tyvärr säga att det var då inget speciellt alls så det blev en väldigt kort sväng. Inga direkt bra erbjudanden i butikerna och så hög musik att det gick inte ens att skrika till varandra inne på några butiker.

Men det blev en billig kväll för min del, får se fördelarna med det *s*. Jag vet inte, kanske är jag kräsen/bortskämd sen jag själv jobbade i butik men jag blir väldigt irriterad på en del butiker… Ta som exempel Carlings där jag och David var in tidigare i veckan för att kolla på en vinterjacka till honom, det gick inte att prata med varandra därinne så vi gav upp efter två minuter och gick. Är det verkligen smart att ha så hög musik att kunderna inte kan prata med varandra eller personalen utan att skrika? Känns inte som en bra arbetsmiljö för hörselskador kan inte vara sällsynta i såna butiker.

Andra butiker pressar in så mycket kläder på ställningarna att det går inte att ”bläddra” för att kolla efter storlekar utan att allting rasar i golvet för att det är ungefär tjugofem galgar för mycket på en yta avsedd för typ tio plagg. Eller så hänger samma plagg på fyra-fem olika platser i butiken och det är omöjligt att hitta… Som kund vill jag inte springa runt och leta i tjugo minuter utan vill att det ska vara snyggt, rent, överskådligt och lätt att hitta det jag är ute efter.

Men det absolut värsta måste jag säga är att en del butiker tycks städa kanske vart tjugonde år… Vi var in på Cubus igår och när jag gick in i ett provrum så började jag nysa som besatt. Det låg dammtussar stora som tennisbollar över hela golvet som virvlades omkring så fort man rörde sig, trevlig upplevelse för den som är allergisk. Och det är inte bara Cubus jag sett detta på, de flesta butiker har rent ut sagt äckliga provrum, hur kan man ha det så?

Nå kanske bara är jag som är en gnällkärring, vad vet jag… Min personliga åsikt är i alla fall att butikerna borde skärpa sig ett snäpp när det gäller flera grejer, det är väl trots allt vi kunder som får de att gå runt?

Här kommer gårdagens samt dagens outfit :

/ Sarah

7 thoughts on “Skärp er – Tjockisbloggen.se

  1. Precis så är det på Carlings här i Karlstad också, spelar musik i bött så där orkar man inte vara 😦

  2. Susanne – Visst skulle det vara intressant att veta hur mycket kunder såna butiker faktiskt går miste om på grund av det?
    / Sarah

  3. Som städtant måste jag lägga mig i här då… HEHE. Nej, men har också reagerat på att just provrum ofta är dammiga längst med golven faktiskt.

    Jag vet inte hur det är överallt, men oftast städas ju butiker innan öppning (maskinskuras och sånt…) och på kvällskvisten är det ju inte konstigt om det är dammigt eftersom det går omkring X antal människor där under en dag med ytterskor.

    Och tillsynsstädar inte butikspersonalen själva eller om fastighetsägaren inte beställt mer städ så blir det garanterat inte städat mer än 1 gång om dagen, vilket är normal städfrekvens.

    Men jag tycker faktiskt att antingen så får man väl beställa mer städning eller så kan man väl som butiksbiträde ta en kvast och sopa ur åtminstone 1-2 ggr om dagen bara för att hålla smutsen i ”schack”. Det tar ju max 5 minuter att göra!

    Och det där med oreda bland kläderna. Det är ju Gina Tricot experter på. Intryckt järnet på alla ställningar + att om man vill ha en annan färg måste man gå till andra halva av butiken för att leta!!! DET hatar jag. Vill att samma typ av plagg ska hänga på samma ställe… inte färgsorteras!!

  4. Jag gillar inte Zara, speciellt inte under rean. Det har inget med musik att göra, men deras kläder ligger alltid i högar, huller om buller och slängda på golvet. Det är ju kunderna som ställer till det, men personalen verkar inte bry sig, eller har tid att fixa. Dessutom gillar jag inte kvaliten på Zaras kläder (har aldrig sett så många trasiga blixtlås) men det är en annan historia.

  5. Emma – Jag tror faktiskt inte att de butiker som jag syftar på städas dagligen.. Det är helt enkelt en omöjlighet att det kan bli så skitigt på en enda dag oavsett hur mycket folk som går in och ut.

    Ta Cubus som exempel, jag och en kompis var där ca 19.40 i onsdags eftersom de hade kvällsöppet till 20. Det såg förjävligt ut i provrummen, ursäkta språket, kompisen skulle prova ett par svarta byxor men de var snarare grå efter att hon provat dem för det var så äckligt på golvet.

    Jag var in strax efter kl 11 igår torsdag för att byta en grej som jag köpte kvällen innan och det såg precis likadant ut i provrummen… Och jag har märkt samma sak på andra butiker, det spelar liksom ingen roll när man är in det är alltid lika skitigt och dammigt.

    Sen är det inte bara golvet, speglarna är fläckiga och smutsiga, lampor som är överhängda med dammtussar, tygdraperier som är jätteäckligt fläckiga (okej det går ju inte att tvätta dem varje vecka men iaf en gång i månaden borde funka).

    Att personalen kanske inte hinner med att städa kan jag förstå om det är mycket folk, men det borde vara något som prioriteras mer och satsas på att det görs bättre.
    / Sarah

  6. Helena: Håller helt med dig om Zara under reatid, kaos och stökigt och trasiga grejer. Det är likadant här i Tallinn.

    Men upplever inte dålig kvalitet överlag på deras grejer, för mig funkar de väldigt bra och håller iaf :-). Men det är nog olika.

    /Hanna

  7. Men då är jag ganska övertygad om att de inte beställt ordentligt med städ eller kanske lagt ansvaret på varje butik att städa själva eller nåt. Städbolag som städar sådär pass dåligt som du beskriver brukar sällan bli långvariga eftersom vi är dyra att anlita 😉

    Du ska se hur det ser ut på mitt jobb efter en dag, eller bara efter 2-3 timmar när x antal personer passerat. Då ligger dammråttorna i högar kan jag lova. Jag överdriver inte då jag säger att vi moppar samma trapp ca 8-10 ggr om dagen. Speciellt den här årstiden innan snön kommit. Men folk gnäller ändå och är helt ÖVERTTYGADE om att vi bara städar varannan dag typ då vi i själva verket är där 24h om dygnet.

    Men som sagt… då tillsynsstädar ju vi regelbundet får att hålla det värsta borta. Det riktiga städet (dvs dammtorkning och fläckborttagning, maskinskurning etc) görs dock 1 gång om dagen då det är beställt så. Man gör ju det som vårt företag får betalt för! Inte massa utöver.

    Tyvärr går det inte att hålla det kliniskt rent i offentliga/allmäna mijöer där mycket folk rör sig. Det är sällan folk förstår det. De tror att det skall vara lika rent på gymmet som hemma.

    Men som sagt, klaga för då kanske det blir ändring för det låter ju som att era butiker håller på att förfalla städmässigt!

    Ursäkta om det låter som jag försvarar något. Men man får så mycket skit som lokalvårdare och ofta är det faktiskt så att lokalen inte beställt mer och då får eller kan vi inte göra mer än det vi redan gör. Vi går ju efter olika scheman och gör inte bara saker som vi känner för. Eller hittar på själv vad som skall städas dag för dag. =)

Kommentera

