Glad halloween – Tjockisbloggen.se

Idag är det 31 oktober vilket innebär halloween. Sen firade så klart många igår och festade, vilket jag kan förstå då det trots allt är söndag idag. Men ska man skicka ut de små på bus eller godis så är det idag de små spökena ska dyka upp och inget annat. Därav mitt lilla obstinata bryt i fredags på jobbet av alla ställen. När det dök upp mail uppifrån svenska huvudkontoret att nästa fredag ska de ha halloween-tema på utklädning för alla kontor.

Ursäkta, vad sa ni, nästa helg, ni menar allhelgonahelgen som är något helt annat än halloween! Som handlar om eftertanke och minnas de man förlorat, gå till graven och tända ljus. Inte om spöken och bus och massa festande. Det där är en grej som stör mig oerhört, ihopblandningen av halloween och allhelgona, därav mitt utbrott. Borde folk inte lärt sig vid det här laget tycker jag.

Så en lektion nu :-):
Halloween är den 31 oktober, alltid, varje år, i hela världen. Ingen annan dag.

Ibland kan halloween och alla helgons dag infalla på samma datum, men det sker inte varje år. Detta då alla helgons dag är en flyttbar helgdag som infaller den första lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Så snälla, skilj på dessa två, av respekt för det alla helgons dag faktiskt är. Jag har absolut inget emot halloween, eller de som firar det, men fira det rätt dag i så fall. Skulle själv gärna klätt ut mig om det hade lagt temat denna fredag som var t.ex (då kontoren på de flesta ställen ligger ner på helgen). I alla fall när det kommer till bus och godis och gå runt utpökad ute. Jag kan förstå man har fest någon annan dag under helgen, rätt helg såklart, om det som i år infaller en söndag. Här i Estland så är det inga missförstånd, alla halloweenfester har varit denna helg som sig bör.

Angående det där mailet då, svarade jag på det? Självklart, skickade ett väldigt informativt och obstinat mail till den på huvudkontoret som skickat ut det såklart och förklarade skillnaden mellan de olika dagarna och varför det hade varit lämpligare att ha temat denna fredag som var. Jag fick aldrig nåt svar 🙂

/Hanna

Kommentera

