Ansvar och skyldigheter – Tjockisbloggen.se

Läste två väldigt olika artiklar i Aftonbladet imorse men som på sätt och vis ändå går in lite på samma sak… Nämligen ansvar.

Denna artikel som handlar om bland annat att kvinnor på ett norskt företag som tvingas bära röda armband vid mens för att arbetsgivaren ska ha överseende med frekventa toabesök. Har man verkligen ett ansvar, en skyldighet, att upplysa andra människor i sin närhet om sina toavanor? När man går, varför man går, hur länge men behöver vara där?

Kan man kräva att det ska vara en mänsklig skyldighet att upplysa omgivningen om t ex sin mens eller sina toalettbesök? Och nästa fråga är ju, vill vi bli upplysta om dylika saker av våra vänner och kollegor? Jag kan säga att jag har absolut inget intresse av att veta om andra går på toaletten för att de ska kissa, är dåliga i magen, har mens osv.

Den andra artikeln handlar om missbrukare, narkomaner och läkemedelsbehandling av dessa. Artikeln i sig säger jag inte så mycket om eftersom jag inte är insatt i hur sådan vård fungerar och inte känner till de läkemedel som skrivs om. Det jag reagerade på är de, för närvarande, två kommentarer som finns…

Man skriver att det daltas med missbrukare, att de får skylla sig själva och borde inte få gratis vård eftersom de själva satt sig i situationen. Man jämför narkomaner med rökare och att rökare får inga gratis mediciner eller vård för att ta sig ur sitt beroende… Hur ska man egentligen ställa sig här, är det rätt att ha en ”skyll-dig-själv-du får ingen-hjälp” attityd mot missbrukare? Eller ska man faktiskt försöka att hjälpa dem till en väg ur sitt beroende?

Är det rätt att bekosta vård för rökare som drabbas av t ex lungcancer men neka vård till en missbrukare som drabbas av t ex HIV? Jag tycker inte att man ska döma människor på grund av de val de en gång har gjort utan istället försöka att se till alla människors lika värde och försöka att ge den hjälp man kan för att uppmuntra till ett bättre liv…

Men det är en svår fråga det är det absolut och jag kanske inte har samma åsikt om tio år som jag har idag, det vet jag inte. Just nu kan jag bara säga att jag tycker att alla människor, missbrukare eller ej, har rätt till vård och stöd av samhället. Vad tycker ni?

/ Sarah

Kommentera

