Vad är kvinnlighet? – Tjockisbloggen.se

Detta är en re-blogg på ett inlägg jag skrev för lite mer än 2 år sedan. Vi tycker det är lika aktuellt varje dag och därför vill vi att det är värt att läsa igen. Har gjort ett tillägg, men detta är precis som denna text kursivt för att skiljas från orginaltexten.

………………………………………………………………………………….

Vi har funderat en del på det här med kvinnlighet och att vara kvinna. Det finns oerhört starka meningar bland många om hur en kvinna ska vara, bete sig och se ut. Följer man inte dessa normer så får man lätt kritik och benämns som okvinnlig. Men om vi tittar rent definitionsmässigt på ordet kvinnlig och kvinna så kan vi av Wikipedia få fram följande uppgifter.

Kvinna kallas den fullvuxna människan med biologiskt honkön till skillnad från en vuxen hane, som kallas man. De fysiska förändringar som tilltar i puberteten är utvecklingen av den kvinnliga kroppsformen, med utvecklade bröst, kvinnlig pubesbehåring samt en stabilisering av rösten i ett ljust tonregister. Kvinnors kroppsform är dels en fråga om inre struktur med ett gracilt skelett och gracila muskler med små fästen för senor och ledband. Över stussen och bröstkörtlarna har kvinnor mer eller mindre kraftigt utvecklade fettkuddar. Medellängden för kvinnor varierar i världen, men i Sverige har under 1990-talet den legat stabilt strax över 160 cm.

Kvinnlig: Att vara som en kvinna eller anses tillhöra en kvinna. Typiska yttre kvinnliga utseendedrag är bröst, höfter som är bredare än midjan, ett smalt ansikte och en genomsnittslängd under mannens. Vad som i övrigt anses vara kvinnligt skiljer sig mellan olika kulturer och är starkt grundade i att de, till skillnad från män, är utrustade för att föda barn. I västvärlden värderas traditionellt kvinnliga egenskaper lägre än traditionellt manliga och mannen anses vara normen.

Vad kan vi då konstatera av detta? Jo, att kvinna är den som biologiskt är född som kvinna (jag skulle personligen även vilja göra ett tillägg att kvinna är den som känner sig sådan, som t.ex. transexuella). Det är så det borde vara, att kön inte ska bero på vilka egenskaper man besitter eller hur man är som person, utan på vilket kön man anser sig tillhöra. Tyvärr så fungerar inte världen så utan det läggs enorma värden bakom egenskaper när man talar om kön.

En kvinna ska tycka om barn, vara vårdande, ta hand om andra, lägga ner tid på kläder och skönhet, och något som idag verkar oerhört viktigt, en kvinna ska raka bort stora delar av sin kroppsbehåring. Detta trots att vi uppenbarligen har denna hårväxt, om det nu vore ”okvinnligt”, varför har vi då kroppsbehåring? Jag är inte själv någon som går emot detta ideal, även om jag önskar att jag ibland vågade, men det är svårt när man har betett sig på ett visst sätt flera år och vet hur andra människor ser på lurviga tjejer. Men jag kan utan problem erkänna att på vintern, om jag mest har leggings eller byxor så får mitt benlurv växa fritt. Det är varmt och mjukt och sist jag tittade efter så gjorde det mig inte mindre kvinnlig.

Ett typiskt exempel på något som ses som okvinnligt är en fördom som jag själv ofta råkar ut för. (Detta innan jag bestämde mig för att låta håret växa ut igen). En kvinna med kort hår är mindre kvinna än den som har långt hår. Jag kan däremot inte låta bli att fundera på att om man tänker på det sättet, är då långhåriga män kvinnliga? Många har fått en mindre chock när de inser att jag för 2,5 år sedan hade hår långt ner på ryggen och frivilligt klippte av det, hur kunde jag, grät jag inte, osv… Människor tar för givet att jag för att jag har kort hår besitter mer ”manliga” egenskaper, att jag skulle vara kaxigare och mindre sårbar på grund av min hårlängd. Lesbisk har jag också fått höra att jag är *s*, får ta det som en komplimang för de lesbiska tjejer jag känner är världens underbaraste brudar.

Mitt slutliga konstaterande är att det läggs ett enormt värde i hur vi ser ut och beter oss för att få rätten att kalla oss kvinnliga. Vi kraftiga tjejer är enligt många mindre kvinnliga än smala tjejer. Men egentligen, vi är alla lika mycket kvinnor för vi är födda med XX-kromosomer istället för XY (eller känner oss som kvinnor) och det är det som räknas, inte utseende, storlek, hårlängd, om vi tycker om barn eller inte. Vi är kvinnor, låt oss vara stolta över det!

/Hanna

Kommentera

