Rätten att fira jul – Tjockisbloggen.se

Tycker mig märka en viss trend på andra forum just nu (eller igen, jag vet inte vilket) att diskutera andras människor rätt eller inte rätt, deras ekonomi och handlande… Och med tanke på månaden så handlar det naturligtvis om julen.

Visst kan jag finna det intressant att diskutera rent allmänt om shopping, ekonomi och hur man värdesätter olika saker men för mig så går gränsen vid att döma andra. Jag kan ha åsikter om mycket men det betyder inte att jag alltid har rätt, jag kan säga att jag skulle inte göra på ett visst sätt men det betyder inte att jag har rätt, däremot kan jag tycka att det är rätt att säga att man kanske inte förstår varför en viss person beter sig si eller så men att det är inte min sak att döma det…

Just nu tycks det vara ”rätten” att fira jul och handla julklappar och liknande som är på den moderna tapeten, så att säga. Å ena sidan har vi lägret som tycker att det är alla människors rätt att fira jul med allt vad det innebär oavsett om man måste ta banklån, gå till socialen, skjuta upp hyran en månad och så vidare… Det verkar som att det viktigaste är hur mycket pengar man spenderar på klappar och mat, för att fira jul med till exempel billiga klappar (kanske rentav egentillverkade) är inte okej, alla har rätt (och ska) fira en ”riktig jul”.

Å andra sidan så finns det de som tycker att ”fattiga människor” ska minsann inte köpa klappar alls, råkar man dessutom vara arbetslös eller ha socialbidrag så gud förbjude och häng den människa som ändå lägger några kronor på att fira jul! Nej har man det sämre ställt så ska inte en krona ödslas på något som i dessa ögon kan anses som onödigt och dit hör ”lyxen” med julklappar och julmat… Man ska veta att man har det sämre ställt och helst skämmas för det också, så julen ska bara vara en högtid av skam och depression för dessa.

Sen finns det ett tredje gäng också som jag själv tycker mig märka väldigt tydligt (dock inte inom vår familj och släkt som tur är) och det är jul-snobbarna som jag kallar det. De som till varje pris ska överträffa varandra i julklappar, både vad gäller antal och pris, och julmat och som oavsett konsekvenser vänder ut och in på sig själva månaden innan jul.

Det ska köpas de allra senaste prylarna, det dyraste och finaste att ge i paketen, sen vill man ju gärna vara den som har flest klappar med sitt namn som avsändare under granen på julafton. Ju mer pengar man kan slänga ut och ju fler klappar man kan ge bort, desto bättre är man som person och alltså får man en bättre jul? Att man sedan får ta stora lån, shoppar på kreditkort eller inte har råd att äta mer än risgrynsgröt första halvan av det kommande året det spelar ingen roll, för man var ju den ”bästa” på julafton.

Varför ska det vara sån prestige i julklappar och gåvor? Varför ska människor försöka att överträffa varandra som att det är nån slags tävling? Vi har aldrig kunnat köpa speciellt dyra eller exklusiva julklappar och även om vi hade kunnat det så hade vi valt att hellre ge små gåvor som har innebörd för mottagaren…

Det roligaste jag vet är att hitta små saker som har en betydelse och som inte kostar skjortan. Jag har dessutom en väldigt stor släkt och älskar att köpa julklappar, men jag skulle aldrig ruinera mig för att kunna göra det… Nu kan jag ju inte skriva ut vad vi ska ge till folk i julklapp eftersom de antagligen läser detta *s* men jag kan säga att de flesta klapparna har legat kring 30-40 kr max och det är riktigt roliga/fina grejer vi har att ge i år tycker jag.

Så det handlar inte om hur många kronor man lägger ner eller vem som ger mest/flest, det handlar om känslan och tanken bakom oavsett om man ger bort en chokladask eller en kram!

/ Sarah

3 thoughts on “Rätten att fira jul – Tjockisbloggen.se

  1. Personligen skulle jag aldrig handla över mina tillgångar vare sig jag hade 2000 eller 20.000 på kontot.

    Jag förstår inte folk som tar snabblån för att kunna handla klappar t.ex. Har man inte pengarna bör man väl inte handla heller…

    Och då menar jag inte att man inte ”får” handla om man t.ex går på någon form av bidrag utan typiska ”Lyxfällan”-personer som inte verkar ha någon koll.

    Tar saker på avbetalning med skithög ränta osv… bara för att det SKA vara PS3, kameror och snowboards till jul. För att slippa skämmas att man är ”fattig”.

    Nej. Folk får göra som de vill, men så skulle aldrig JAG göra i alla fall. =)

    Skjuta upp hyran låter ju helt absurt!! Räkningarna ska in den sista varje månad. Där med basta 😛 Sen får man väl se vad man har kvar att roa sig för.

  2. Ping: Rätten att fira jul, del 2 – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

