Rätten att fira jul, del 2 – Tjockisbloggen.se

Igår så skrev jag ett inlägg om Rätten att fira jul och fick en så bra kommentar av Emma. När jag besvarade hennes kommentar så blev det så långt att jag känner att det är lika bra att göra en del 2 på gårdagens inlägg 🙂

Emmas kommentar

Personligen skulle jag aldrig handla över mina tillgångar vare sig jag hade 2000 eller 20.000 på kontot. Jag förstår inte folk som tar snabblån för att kunna handla klappar t.ex. Har man inte pengarna bör man väl inte handla heller…

Och då menar jag inte att man inte ”får” handla om man t.ex går på någon form av bidrag utan typiska ”Lyxfällan”-personer som inte verkar ha någon koll.

Tar saker på avbetalning med skithög ränta osv… bara för att det SKA vara PS3, kameror och snowboards till jul. För att slippa skämmas att man är ”fattig”. Nej. Folk får göra som de vill, men så skulle aldrig JAG göra i alla fall. =)

Skjuta upp hyran låter ju helt absurt!! Räkningarna ska in den sista varje månad. Där med basta :-P Sen får man väl se vad man har kvar att roa sig för.

Emma – Precis så tänker jag också, oavsett jul eller födelsedag eller andra högtider så kommer alltid räkningar i första hand. Visst kan det inträffa saker som gör att man en månad har extremt lite pengar och kanske måste be om uppskov med en räkning, men jag räknar inte julklappar som en sådan händelse…

Speciellt som arbetslös och hundägare vet jag att det kan komma en plötslig utgift. Igor har blivit akut sjuk några gånger när han var yngre och även om han är försäkrad så har det dragit iväg många tusenlappar vid några tillfällen… Alla har inte möjlighet att ha en buffert för sådana oförutsedda händelser utan då måste man försöka att göra det bästa av situationen just då. För oss har det alltid löst sig genom att vi har en bra familj som ställt upp och hjälpt oss men nog har det hänt att man fått be om uppskov på en räkning.

Skillnaden är att jul är något som inträffar vid samma tid varje år och något som man kan planera för, jämfört med t ex en hund som hastigt insjuknar och behöver veterinärvård. Vet man med sig att man har dåligt med pengar och inte har råd att köpa så många julklappar på en och samma gång så kan man väl planera inköpen bättre och sprida ut det över t ex hela hösten istället för en enda månad?

Jag ser inga problem med att köpa julklappar i september om vi hittar något som vi vet kommer uppskattas av mottagaren och något vi kan lägga ut pengar på utan att behöva ruinera oss. Min farmors julklapp köpte jag faktiskt i mitten av september i år, vi har så stor familj och släkt att vi skulle aldrig ha råd att köpa alla klappar under december även om vi håller oss till ”budgetklappar” 🙂

För mig så är julen den absolut mysigaste och finaste högtiden och handlar om familj, att vara nära och tillsammans med dem man tycker om. Att få pynta i massor, baka så det doftar underbart gott (och frossa i lussebullar *s*), att få göra snygga julklappar och paket…

Det roligaste jag vet är att hitta julklappar som passar till mottagaren, att få se deras min när de öppnar och veta att det jag ger uppskattas och tycks om. Att få julklappar är inte alls lika noga för mig, för jag är en sådan som vill ge ge ge för det är så underbart roligt!

Däremot kan jag säga att jag tusen gånger hellre får en ”billig” klapp och vet att personen som ger den har tänkt till för att hitta något som passar mig. Skulle jag få en klapp som var jättedyr av en person som jag vet inte har råd att ge det så skulle jag må dåligt, dels för att personen ifråga lägger ut pengar denne inte har men också för att jag aldrig skulle kunna ”ge igen”.

Långt och invecklat svar Emma, men jag har så mycket tankar just kring detta 🙂

/ Sarah

2 thoughts on “Rätten att fira jul, del 2 – Tjockisbloggen.se

  1. Ping: *host, host* och julklappstips – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

