Kryar på mig och drömmer om kök – Tjockisbloggen.se

Tror ni inte jag åkt på en till förkylning. Nog för att jag är van att vara krasslig hela vintrarna sen flera år tillbaks, men i år är det värre än någonsin. Blir knappt frisk från en dunderförkylning innan jag åker på nästa. Det är hostan som är jobbigast, nysningarna och tröttheten går över fort, men den där rethostan vägrar försvinna. Vänligen, ge mig alla knep ni har mot hosta, jag är trött på den!

Det är dags för mig att börja med att göra nytta för dagen, städa lite och fixa. Har en självinbjuden middagsgäst i form av kompis ikväll. I princip var det så här, vi hade en msn diskussion och han tyckte jag skulle bjuda in han någon dag så han fick se hur jag bor. Det slutade med att jag nämde att jo, då kan ju jag laga mat så du får riktig mat någon gång, och han tyckte han var ledig i helgen. Sen gjorde vi inga mer bestämda planer, jag bjöd aldrig in han direkt. Sen fick jag ett sms dagen efter om vilken dag sa vi i helgen, söndag är bäst för mig. Alltså, i princip bjöd han in sig själv. Men jag älskar att laga mat så för mig är det bara kul. Har ju dock inte världens finaste eller fräschaste lägenhet, så det är sällan jag har över folk här. Ses hellre ute för det här är helt klart det sunkigaste stället jag bott på i mitt liv. Vill ha nåt finare, men jag är för snål för att flytta, eftersom jobbet betalar hyran på denna.

Kan leta matinspiration i timmar när jag är på humör. Klicka på bilden för att komma till receptet på det du ser här 🙂

Hur som helst. På menyn ikväll står grekiska köttbullar av lammfärs, fyllda med fetaost och oliver, ugnsrostade grönsaker, någon slags sås som jag kommer på under matlagningens gång. Sen gör jag en persikopaj (möjligen med ananas i också) som jag har vaniljkvarg till (då jag tyvärr inte orkar vispa grädde för hand). Sa jag att jag älskar att laga mat! Jag tycker bara inte om att göra det för enbart mig, men om jag har gäster, vanliga middagsgäster eller besök från kompisar som stannar ett tag, då älskar jag att stå i köket.

Mitt drömboende, där är mitt priorum köket, det ska vara stort, med en rejäl spis, alla slags pannor man kan tänka sig och välfyllt skafferi. Tänk ett Nigella Lawson kök ungefär, jag vill absolut inte ha ett sterilt restaurangkök, precis som jag inte vill ett ha ett trendigt vitt sterilt minimalistiskt hem. Jag vill ha ett levande kök, ett kök där man vill umgås, med rejält köksbord där man kan umgås över dofter smaker och minnen. Jag förstår mig inte alls på det där med separat matsal, jag vill ha min någon gång framtida familj samlad i ett fantastiskt kök. Lite lantligt, träskivor, massa kokböcker, ett kök man trivs i.

Något sånt här, det här är ett riktigt kök.

Hm, nu drömde jag mig bort lite mycket igen. Nej men, visst, jag är en storstadstjej, men jag ser absolut mitt framtida boende mer lantligt och inte någon lägenhet i city eller radhus utan en rejäl villa. Tänk er en norrbottensgård (men flytta den från Norrland, aldrig mer att jag flyttar uppåt igen) så har ni mitt drömboende.

Nu ska ska jag vakna upp ur drömvärlden och göra nytta, så att C kan få någon mat ikväll som jag lovat honom.

Ha en bra söndag alla. Kanske tar foton och mobilbloggar under matlagningen.

/Hanna

 

One thought on “Kryar på mig och drömmer om kök – Tjockisbloggen.se

  1. Lycka till med matlagningen.
    Och med ett lantkök någon gång någonstans.
    Denna köksön på bilden ser dock inte så bekvämt ut. Jag tror inte att fötterna får plats när man sitter bredvid.

Kommentera

