Skruttdagar – Tjockisbloggen.se

Det här är än så länge verkligen inte min vecka. Gårdagen var vidrig, jag var så irriterad på kvällen att jag var nervarvad först kring 3 på natten efter mycket te och serier. Dessutom kom jag på först då att jag skulle ta min medicin, så jag har varit trött som sjutton idag och sur. Har en ny medicin för ryggen, som ska hjälpa mot konstant värk, och en fin bieffekt är trötthet. Jag kan säga, den är inte nådig på den punkten, och då har jag ändå nu första veckan bara tagit en halv per kväll. Antar jag vänjer mig gradvis. Ikväll blir det att börja med en hel tablett. Jippi, eller inte…

Det är inte egentliga värktabletter, så de har en hel del andra bieffekter som vi får se om de påverkar mig. Men det är så låg dos så läkaren trodde jag skulle klara mig undan de flesta effekter. Vi kan konstatera att min rygg är deprimerad, för läkaren har skrivit ut en äldre variant av anti-depp, men de används numera på människor med kronisk värk. Fråga mig inte hur det fungerar, nåt om att blockera smärtnerver eller så. Måste iaf ta dem nu ett halvår minst är det sagt, så bara att köra på och hoppas på det bästa.

Hur som helst, skulle ju säga varför detta inte är min vecka än så länge: Igår morse hade jag ett läkarbesök kl 9.40 hos fysioterapeuten, min klocka ringde så klart inte så jag vaknade med 40 minuter till godo tills jag skulle vara där. Var snabbt klar (men såg rätt risig ut hela dagen), men sen tog det stopp. Mitt trogna fina taxibolag, som alltid har bilar inom bara någon minut, svek mig. Inga lediga bilar! Bestämde mig för att gå, jag vet vart taxibilarna brukar stå.  Inte en ledig taxi i hela centrum!!! När jag insåg att jag skulle ha varit hos läkaren för en kvart sen gav jag upp. Gick runt på stan, sliten och lagom glad, köpte den sista julklappen och sen till jobbet. Var då tvungen att ringa och boka om mitt besök, och hitta någon som talar engelska i information på centralsjukhuset är i princip hopplöst. De hittade någon, efter sådär 10 minuter. Hon lyckades ge mig numret till läkaren då hon inte nådde henne just då. Lyckades till sist boka om besöket till på fredag kl 11.00. Men det tar energi, man måste ha tålamod när man inte pratar estniska.

Självklart så var det kaos på jobbet, hanterbart först men sen efter kl 14! Då var det var kö i princip hela dagen, inte en chans till andningspaus, jag slog mitt rekord i antal samtal på en dag. Jag var så trött, slut och genomstressad när jag kom hem, orkade ingenting, men kroppen var i högvarv. Idag har det varit en rätt stressig dag med emellanåt, men kvällen var lite lugnare så idag är jag lite mer avslappnad. Men då min stressnivå redan är uppe i taket så är det bara av varianten, något mindre på högspänn än igår. Har en miljon grejer jag måste hinna, på jobbet, hemma. Åker till Sverige på måndag och mina enda lediga dagar denna vecka är lördag och söndag. Försöker hinna tvätta upp all tvätt som ligger, städa, börja packa sen. Mitt i allt ska man få i sig mat. Kan säga kosthållningen är usel just nu, mycket mackor och allt som går fort. Jag vet detta kommer lugna sig, så fort jag fått vara hemma och vila lite, julstressen är över och jag lär mig hantera min medicin och hur den påverkar mig. Men just nu, är jag inte så rolig. Jag längtar till mamma!

Hur som helst, ska få i mig kvällens middag som består av tortellini. Har faktiskt, tadaaa, en dagen outfit, och en nyköpt fin second hand klänning att visa. Får jag trilla ihop i en liten hög nu och sova tre dygn tack?

Klänning från KappAhl Kids, Kofta från Seppälä. Hår: börjar få massa längd 😀

Söt liten klänning från second hand, kostade mig 79 eek (från första januari kommer jag skriva priser i euro, vi byter valuta).

/Hanna

Kommentera

