Det är en sjuk, snedvriden värld – Tjockisbloggen.se

Idag så damp det ner en  vårkatalog från BonPrix i brevinkastet… Brukar aldrig bläddra i kataloger och har avbeställt från de flesta företag för de brukar hamna direkt i pappersreturen. Men av någon anledning så slötittade jag lite i denna katalog och jag höll på att svälja tungan när jag såg följande :

Ber om ursäkt för dålig kvalitet

Men är det egentligen så konstigt att klädföretagen uttrycker sig på det här sättet när man klickar in på till exempel Aftonbladet och möts av såna här rubriker och artiklar?

Vi lever i en sjuk, snedvriden värld och det gör mig deprimerad 😦

/ Sarah

 

5 thoughts on “Det är en sjuk, snedvriden värld – Tjockisbloggen.se

  1. Håller med dig FULLSTÄNDIGT. Ta te.x. TV-reklamen för ”30 Days”. Där säger de att om man tar det så minskas bukfettet och man kan ha SNYGGA kläder igen. Vilka kläder är det som är FULA? Det är väl upp till var och en att avgör den saken.

  2. Jag förstår inte problemet?? Hade det varit bättre att det stod att kläderna ger dig en ful figur? Det är väl inget fel med att ge tips på hur du klär dig smalare? Därmed betyder det inte att de vill att du ska banta.

  3. Sanna: Men att skriva att det ger ”fin figur” och att man ska ”klä sig smalare” är att tala om att det är den slags kropp som är ok, den som inte passar in ska formas tills den passar mallen. Det är idealet att en kraftigare kropp som inte har de ideala måtten, de smala låren och den platta magen inte duger som den är, utan måste formas om för att passa in i en mall, som vi ogillar.

    Varför skulle inte ett par rundare lår vara lika snygga eller, en putmage? Varför ska det pressas ihop, dras in, formas om för att vara vackert. Det är det vi ifrågasätter. Att kurviga vackra rundare tjejer inte ska duga som de är, utan hela tiden ska få klädtips om ”så ser du smalare ut”.

    /Hanna

  4. Visst blir man deppad. ”Trollar fram en vacker figur”. Har inte jag en vacker figur alltså? Och fula kläder har jag med tydligen.

    Sen kan man fundera på citatet ”ser ut som att hon ätit för mycket sötsaker”. Och? Det är alltså fel att äta sötsaker?Oj, det här riskerar att bli en lång kommentar, det känns som om jag borde skriva ett blogginlägg istället.

    Ha det gott.

  5. HÅLLER MED 100%! usch det är ju äckligt! FÖR SISTA GÅNGEN! UTSEENDE. ÄR. INTE. VIKTIGT! och detta säger jag som 15-åring i storlek 36!!

Kommentera

