Skjut raketer och sup skallen i bitar, tjoho – Tjockisbloggen.se

Så var det fredag igen… Vaknade redan strax efter kl 5 imorse när David klev upp och kunde inte somna om så jag låg i sängen och gosade med Igor till kl 7. Saknar redan min älskling som är på konvent med jobbet i huvudstaden och kommer hem imorrn på dan.

Kom ihåg imorse att jag hade påbörjat ett inlägg strax efter nyårsafton men som jag sedan glömt bort, så jag fortsätter på det nu för jag tycker fortfarande att det är ett aktuellt ämne.

Nu har vi firat nyår i stugan i lugn och ro, bara vi tre och varken alkohol eller fyrverkerier… Kan det bli bättre? Eller alkohol fanns det i barskåpet av lite olika slag, men vi såg inget behov av att ens kika in och än mindre dricka nån droppe. Fyrverkerier förekom det också, det sköts upp kanske fem-sex raketer totalt vid tolvslaget och då på andra sidan sjön ett par kilometer bort så det hördes knappt hos oss.

Anledningen till att vi flera år i rad har valt att fira nyårsafton i stugan är främst för Igor. De första åren så brydde han sig inte alls om smällare och fyrverkerier utan vi brukade titta tillsammans i fönstret alla tre när det fyrverkeriades på nyårsaftnarna. Men så för ett par år sedan så var det några barn/ungdomar som smällde iväg en tjutande raket och några smällare bara ett par meter från mig och Igor mitt i ett bostadsområde och efter det så är Igor förstörd… Han blir så rädd att han skakar nästan ur skinnet och får panik av ljuden.

Vi har lugnande tabletter som vi körde med nåt år men han var helt drogad av det och det går ju bara vid tolvslaget som är den värsta tidpunkten för honom, på området där vi bodde tidigare så smällde det flera veckor före och efter nyår hejvilt. Här inne i stan där vi bor nu har det hänt en enda gång före nyår att det smällde ett par gånger och då var vi ute tillsammans både jag, David och Igor så vi lyckades distrahera honom ganska bra så vi tog oss hem utan panik.

Visst kan det vara vackert med fyrverkerier det håller jag med om, men när jag vet vad de kan orsaka och även vilka pengar det handlar om så kan jag inte annat än avsky det. Det är inte bara våran hund som är rädd, det finns så många hundar, katter, hästar och andra djur som skräms halvt ihjäl av ljuden, lukten och blixtarna…

Min syster och hennes familj fick ut och leta efter sina hästar som sprungit genom stängslet för att de blivit skrämda av raketer på nyårsnatten. Och det är inte bara djur som skräms, det finns så många människor som är rädda och mår dåligt. Det är inte många som har möjlighet att fly undan heller, inte alla har en stuga dit de kan åka och fira i lugn och ro vilket vi är väldigt tacksamma för att vi kan göra.

Varför måste man elda upp hundratusentals, kanske miljoner, kronor bara för att det är tradition? Varför kan man inte skapa nya traditioner som inte skrämmer slag på djur och människor och som dessutom skadar många människor (och djur) varje år?

Sen en annan sak som jag har svårt för är den supa-skallen-i-bitar-mentalitet som tycks vara en tradition det också. Dagarna innan nyår ser man människor med schimpans-armar släpa i marken med proppfulla kassar från Systembolaget… Många lägger ett par tusen kronor bara på alkohol för att man ska fira in det nya året med en rejäl fylla och ”för att det ska vara så”.

Jag ser inget fel i att man skålar i ett glas champagne eller liknande, eller att man tar en drink i gott sällskap oavsett det är nyår eller en vanlig lördag. Det jag tycker är så fel är att man måste supa sig redlös bara för att man tror/tycker att det ska vara på det viset och för att ”alla andra gör det”.

Vi skålade i alkoholfri äppelcider och hade hur mysigt som helst i stugan framför brasan… Inte det minsta bakfulla på årets första dag och när många andra låg hemma och spydde med minnesluckor från dagen innan så var vi ute på gården och hade snöbollskrig alla tre. Varför ska man supa/festa tills man knappt kommer ihåg vad man heter bara för att det är årets sista dag?

Å andra sidan så är det knappast en företeelse vikt för denna dag så min fråga ska snarare vara, vad är det för nöje med att dricka så mycket alkohol att man mår skit dan efter och kanske har minnesluckor? Kanske har gjort något som man verkligen ångrar nu och inte hade gjort om man var nykter?

Jag är inte nykterist och tycker heller inte att man behöver vara det om man inte själv väljer det, har själv festat ganska hårt i yngre år så jag är ingen ängel. Och nog händer det att jag går ut och att jag festar, men jag skulle för det första aldrig slänga ut flera tusen kronor på alkohol för en kväll (tror aldrig det gått mer än max 200 kr en utekväll för mig) och aldrig supa så jag inte kan gå, får minnesluckor eller ligger i ett hörn och spyr.

Så här såg det ut i vårt soprum dagarna efter nyår, någon som haft fest? Och då är vi ändå inte så många lägenheter som delar soprum kan jag säga…

/ Sarah

Kommentera

