Men hallå har du aids? Eller kanske gonorré? – Tjockisbloggen.se

Läste precis denna artikel i Aftonbladet och ska jag vara helt rak och ärlig så blir jag inte ens förvånad… För ett par år sedan så blev jag utsatt för en liknande händelse och jag vet att jag har bloggat om det, tyvärr kan jag inte hitta det inlägget nu men dyker det upp så lägger jag in en länk.

Att säga till denna tjej att hon får inte jobbet som receptionist på grund av att hon har akne vilket gör att kunderna kan tro att hon har aids, är ju inte bara att förnedra tjejen utan även kunderna som besöker arbetsplatsen! Tror chefen att kunderna är så idiotiska att de misstänker att en tjej har aids för att hon har finnar?

Ja jag kan säga att hade jag varit kund där så hade jag gått någon annanstans. Nu verkar ju den här chefen vara väldigt utseendefixerad i övrigt också av vad som kan utläsas av artikeln (vilket är den enda information jag har att utgå från) och kanske ska tjejen vara glad att hon inte fick jobbet istället…

Men jag vet att det är inte lätt att försöka tänka att det är arbetsplatsen/chefen som har problem utan man skuldbelägger sig själv och mår dåligt och det är ju inte så underligt. Vet själv hur jag mådde efter att jag blev nekad jobb på grund av att jag var för fet.

Att säga att finnar kan vara lika med aids är ju som att säga att alla smala människor har anorexia, eller att alla blonda människor har gonorré, eller varför inte att alla som är/en gång varit modeller är totalt IQ-befriade idioter som inte borde vara chefer… Ungefär.

Och till er som tycker att man ska ha ”ett vårdat yttre” när man jobbar med människor, som tex receptionist, var går gränsen för vad som är okej och inte? Hur mycket viktigare är utseendet än kompetensen? Och om denna unga tjej fått jobbet när hon hade en period utan akne, ska hon då få sparken när det ploppar upp en finne eller tre?

Om nu utseendet är så viktigt, om en person råkar ut för en olycka och får tex ett vanprydande ärr eller tvingas gå med tex bandage en lång period – ska den personen förlora sitt jobb? För att människor kan tro att de har aids, syfilis, är smittsamma, mindre begåvade? Eller om en anställd går upp tio kilo? Förlorar man automatiskt kompetensen för att man inte har ”det rätta utseendet”?

För om det nu är så att man ska måst passa in i en speciell mall av ”den perfekta människan” för att bli anställd inom vissa yrken/av vissa företag/chefer så tror ju jag att företag med den åsikten kommer att få svårt att hitta personal i framtiden. Och jag ser tusen gånger hellre att jag blir bemött av en trevlig och kompetent person med finnar än av en ”snygg” person som kanske inte har en aning om vad de sysslar med och inte borde jobba där man träffar folk överhuvudtaget.

Julia Skott skriver så himla bra om detta i sin kolumn på Aftonbladet så jag länkar henne.

/ Sarah

3 thoughts on “Men hallå har du aids? Eller kanske gonorré? – Tjockisbloggen.se

  1. Jag gillar din blogg, det är intressant att läsa. Men jag tycker du borde ha lite mer aktivitet för oss (dina läsare) i bloggen. Kanske frågor&svar så vi får ställa frågor 🙂

    Eller kanske en omröstning så man får vara med och rösta, jag rekommenderar http://www.valresultatet.se för omröstningar, det är den jag använder på min blogg

    Puss
    Malin

  2. Som receptionist eller ja, front office-personer överlag, skall man vara hel och ren. Tycker jag! Oavsett var man arbetar.

    Då menar jag alltså ren som i att man tvättar sig och inte luktar illa. Att man inte har en snus som hänger över framtänderna liksom. Att man ser representabel ut!

    Hel som i att man hela och rena kläder utan fläckar och hål eller t.ex märken med olika budskap som kan vara störande för besökaren (om man bär privata kläder). I den frågan får man ju rätta sig efter företagets klädkod tycker jag.

    Är det sådant man inte kan rå för, t.ex acne eller ett ärr skall det inte spela någon roll. Utan kompetensen skall såklart gå före. Vidrigt bemötande denna tjej fick!!

    Men så tycker jag i alla fall!

  3. Malin: Vi förstår abslut vad du menar, brukar försöka ha tävlingar men tyvärr är deltagandet aldrig särskilt högt. Men vi ska diskutera detta och se vad vi kan hitta på för något 🙂 Kanske en frågestund eller något liknande?

    /Hanna

Kommentera

