Bantningspiller är en bluff – Tjockisbloggen.se

Snavade över denna artikel idag, tror inte att vi har bloggat om den tidigare men ska inte svära på det, ser att den är sedan 2010-07-14 men den känns ändå aktuell att skriva om.

Jag är inte tillräckligt insatt eller kunnig nog att säga om det är sant eller inte att alla bantningspreparat är bluff. Men jag kan tala om mina egna erfarenheter och åsikter och även vad jag har upplevt hos vänner och bekanta, sedan är det upp till var och en att själv välja var man står…

Ska jag vara ärlig så för att par år sedan så hade jag säkert gått på varenda reklam, varje erbjudande om att ”gå ner tio kg på fem veckor med våra piller” om jag bara hade haft ekonomi till att nappa. Men som de flesta av oss vet så är såna här tabletter och kurer allt annat än billiga för plånboken…

Tyvärr så blev jag för många år sedan lurad av en bekant att prova en bantningsprodukt som innehöll ren efedrin vilket hade kunnat sluta väldigt illa. Jag har bloggat om det tidigare, det inlägget kan hittas här.

Jag kan förstå hur lätt det är att falla dit på reklamen som lovar guld och gröna skogar, hur gärna man vill tro att det ska fungera. Jag säger inte att man är dum som hoppas och tror, jag skulle aldrig idiotförklara människor som köper såna här produkter… Jag önskar bara att ingen behövde känna den känsla som får en att till varje pris vilja gå ner i vikt.

Om man mår dåligt i sin kropp och verkligen vill gå ner i vikt eller bli mer vältränad för sin egen skull, eller om man av hälsoskäl behöver gå ner i vikt så finns det andra sätt som är mycket säkrare än att stoppa i sig preparat eller följa dieter man hittar på internet.

Alla människor mår bra av att röra på sig och äta bra mat oavsett om man är underviktig, överviktig, smal, tjock alla mår bra av det. Att röra på sig behöver inte handla om att riva av ett två-timmarspass på gymmet, kanske kan man kliva av bussen två hållplatser tidigare, eller promenera till jobbet/affären istället för att ta bilen/bussen.

Det viktigaste är inte att man tar ut sig fullständigt en gång i veckan utan att man rör på sig regelbundet, det är iaf vad jag tycker fungerar för mig. Sen är vi ju alla olika naturligtvis. Samma sak när det gäller mat, jag tror inte att det är bra att följa strikta dieter eller att helt utesluta någon produkt (om man inte är allergisk) som t ex pasta eller potatis… Lagom är bäst brukar man ju säga och jag tror att det stämmer ganska bra.

Att gå till överdrift är inte bra när det gäller nånting utan sunt förnuft och att lära känna sin kropp och vad som fungerar är det bästa. Och att lära sig tycka om sin kropp som den är och inte luras att tro att vi alla måste se ut som ideal för att passa in i samhället.

/ Sarah

 

One thought on “Bantningspiller är en bluff – Tjockisbloggen.se

  1. Givetvis ska man röra på sig regelbundet. Vill betona att det är viktigt att träna pulshöjande träning regelbundet! Varför? Jo för att hjärtat mår bra av att få jobba =)

    Dessutom, tränar man relativt hård kondition ca 80 minuter i veckan så minskar man risken för bröstcancer!

    T.ex jogging, spinning, aerobics eller cykling i snabbt tempo!

    Promenader i all ära, men vi behöver hårdare motion emellanåt! Tjock som smal, som sagt ;D

Kommentera

