Projekt eesti keel – Tjockisbloggen.se

Tere! Mi nimi on Hanna. Ma elan Tallinnas. Olen pärit Rootsist.
Hej! Jag  heter Hanna. Jag bor i Tallinn. Jag kommer från Sverige.

Projekt lära sig estniska är påbörjat. Nu ska jag försöka förstå mig på detta hopplösa språk, jag behöver faktiskt kunna prata mer än enstaka ord mat och mode. Den enda ”vettiga mening” jag kan är ”üks killekott palun” dvs en plastpåse tack, väldigt användbart på din lokala matbutik. ”Kurat” är också ett ord jag använder en hel del, vilket i princip är fan på estniska. Varsågod, ni kan nu en estnisk svordom :-). Kan betyligt fulare ord än så, men de tänker jag inte lära er.

Men jag vill lära mig mer så jag faktiskt kan läsa en dagstidning, kunna ha ett samtal och sådant, på estniska. Jag har ju inte direkt några planer att flytta härifrån på ett bra tag. Projektet börjar med att jag ska få låna massa barnböcker av en föredetta kollega. Jag har en teori, att om barn kan lära sig, genom att titta i barnböcker, då kan jag med. Även serietidningar kommer att ingå i min ”kurslitteratur”.

Språkkunskaper är bra, även om nu språket bara talas av sådär 900.000 andra personer i världen :-). Önska mig lycka till, estniska är ett svårt språk, även för ester enligt mina estniska bekanta.

/Hanna

6 thoughts on “Projekt eesti keel – Tjockisbloggen.se

  1. OMG: Inte helt rätt från min sida, fick siffran från en estnisk kompis, det är något mer än jag skrev, men inte mycket. Men det är ungefär en miljon som talar det i världen, så inte så många. Det finns väldigt många ryssar i Estland också, ungefär 25% av befolkningen har ryska som modersmål.

    Det bor det ca 1,3 miljoner invånare i Estland, så det är ett rätt så litet land. Men jag tycker om det, Tallinn är en underbar stad. För att ge perspektiv på mängden invånare: Ungefär 400 000 av alla i landet bor i Tallinn, näst största staden Tartu har ungefär 100 000 invånare.

    /Hanna

  2. OMG: Såklart en stor del av dem kan det också, menade inte att de bara kan ryska, men att ryska är deras modermål och huvudspråk. Men många kan estniska också, precis som många ester kan en hel del ryska. Det är precis som svenska är mitt modersmål, men jag pratar engelska obehindrat. Men som sagt, estniska talas av lite över en miljon människor i världen, så det är ett rätt litet språk.

    /Hanna

  3. Hej Hanna!
    Vad roligt att du bor i Estland. Hur länge har du bott där? För om man bor i Estland borde man vara medveten om hur ”eesti lipp” ser ut och vad den betyder… Så se till att ta tummen ur …… och vänd på flaggan!!!

  4. Kristo: Oj, jag ber om ursäkt, jag var lite trött när jag skrev och tog bara en bild från google :-). Missade den var upp-och-ner, men nu när du nämner det. Har bott här två år *rodnar, fy mig* Bytte bild nu 🙂

    /Hanna

Kommentera

