Våga vara aktiv – Tjockisbloggen.se

Som vi har skrivit så många gånger tidigare så mår alla människor bra, bättre, av att röra på sig och att vara aktiv. Våra kroppar är inte gjorda för att vara så stillasittande som många är idag med kontorsjobb och liknande, vi är byggda för att vara aktiva och vi mår bättre både fysiskt och psykiskt när vi rör oss regelbundet.

Hur gör man då om man vill bli mer aktiv? Måste man skaffa sig ett kort på gym och träna fem dagar i veckan? Naturligtvis inte, det finns lika många olika sätt att aktivera sig som det finns människor och alla sätt passar inte alla människor av olika anledningar.

Jag har själv valt att träna på gym för att det passar mig och jag tycker om det, det betyder inte att det är vad som passar just dig utan du kanske hellre går till simhallen eller tar långa skogspromenader eller tränar hemma i vardagsrummet… Huvudsaken är inte vad man gör utan att man gör det.

Mitt råd är att du bestämmer dig för att du vill bli mer aktiv, för din egen skull, för att du vill ta hand om din kropp och din hälsa – gör det för dig själv, inte för någon annans skull eller för att andra har åsikter. Det är din kropp och ditt beslut. Våga prova! Testa simning, testa att gå på gym, många gym erbjuder gratis träning vid första tillfället så att man kan känna sig för innan man tecknar ett medlemskort… Har du hund så kanske du kan ta en extra promenad, gå en lite längre promenad varje dag. Hitta vad som passar dig, vad du tycker om.

Sätt upp delmål för vad du vill klara, att gå från att vara väldigt inaktiv till att sätta upp som mål att springa ett maraton om två månader kanske inte är det mest realistiska målet även om det naturligtvis finns de som kan klara det om de ger sig in på det. Om du tränar på gym kanske första veckornas mål bör vara att ta dig iväg dit och satsa på 20 min rask promenad på löpbandet eller 10 min cykling, det viktigaste är att känna att man klarar av de mål som man sätter upp för att långsamt öka sina krav och se framgångar.

Sätter man upp för höga mål för sig själv så är risken att man blir besviken och struntar i att röra på sig för att man blir besviken. Så hellre att klara små mål med bravur och sträva efter att bli bättre än att misslyckas, det är mitt råd. Jag vet att ställer jag för höga krav på mig själv så kommer jag att känna mig misslyckad redan innan och inte våga försöka för att jag vet att jag kommer inte att nå hela vägen fram och då faller hela tanken med att må bättre både fysiskt och psykiskt.

Här kommer några bilder som jag hittat på internet och som jag tycker är fina. VÅGA ta hand om dig själv, våga be om hjälp om du behöver det för att komma igång, våga säga till dig själv jag kan och jag vill!

Det behöver inte bara handla om att vara aktiv fysiskt, kanske är man en sådan person som har många bra åsikter och gärna skulle vilja höras men inte vågar… Kanske borde man säga ifrån mer, kanske önskar man att man inte alltid var den där som säger ja till allt och ställer upp för andra? Oavsett vad det gäller, vad du vill bli bättre på, så våga! Sätt upp små delmål och gå sakta framåt utan att ha för bråttom, kanske kommer det att bli fel någonstans efter vägen men det händer oss alla någon gång… Låt det inte knäcka dig utan samla dig och gå vidare, våga låta det bli fel ibland för det är livet och vi går inte sönder av att inte alltid vara så perfekta.

/ Sarah

Kommentera

