Diskbråck, aaaaj! – Tjockisbloggen.se

Jag har som ni vet ett diskbråck i ryggen (L4/L5) som jag trodde hade blivit bättre, inte känt av det på ett tag. Men nu har jag i princip lika ont som jag hade när läkarna la in mig på observation. Käkar värktabletter (codein, lagom kul att ta det dagligen) och försöker hålla mig i rörelse för att vila gör mig bara stelare. Inte det lättaste med mitt jobb, där man är vid en dator 8 timmar per dag. Kombinera det med en flytt mitt i allt också. Om man tittar på hur jag ser ut så syns det hur ont jag har, det syns i mina ögon helt klart och min rygg är sned och lutar åt vänster. Ischiasvärken ska vi inte ens tala om.

Det jag funderar på är, har någon av er läsare levt med diskbråck ett längre tag, eller kanske jobbar med patienter med det. Jag är så trött på att ha ont och nästan gråta av smärta av fel rörelse eller när jag reser mig från sittande, jag vill ha hjälp. Så har ni några förslag, tips, tankar som kan hjälpa när det är som jobbigast? Jag behöver det verkligen, för konstant smärta  som min är inget jag önskar min värsta fiende. Läst om operation men resultaten verkar inte direkt lovade och det är ändå ingen garanti att det blir bra. Så snälla, hjälp mig med förslag!

/Hanna

2 thoughts on “Diskbråck, aaaaj! – Tjockisbloggen.se

  1. Jag hade för flera år sedan värk i min rygg, dock inte det du har, men jag fick lära mig att den sämsta positionen för ryggen är att sitta ned, för man sträcka maximalt på baksidan, och motsatt på framsidan.
    Min räddning eftersom jag som du spenderar dagarna vid en skärm, var ståbord, har man sedan headset till telefonen kan man röra på sig lite med.
    Detta avlastade min rygg eftersom man står har man kotpelaren rak, och att man skall lyfta med rak rygg när du bär flyttlådor behöver jag väll inte säga..
    En annan sak som underlättade för mig var spikmatta, då var den dyr men idag finns den ju för en 100-ing.
    Det tar några gånger att vänja sig, du kan börja med en t-shirt.
    Hälsningar
    Anders

  2. Min syster och min pappa har haft diskbråck eller nåt i den stilen. När det var som värst gick min syster upp emot en mil per dag eftersom det var det enda som hjälpte. Att ha ett jobb där man sitter ner mycket lär inte vara bra, men det är inte mycket att göra åt det egentligen.

    När det var som värst hade hon en TENS-apparat och gick på sjukgymnastik. Det blev bättre när hon köpte en riktigt dyr tempurmadrass och sov på. Tror att hennes kostade typ 10,000. Det har ju såklart inte alla råd med, men det var det som gjorde störst skillnad.

    Min pappa å andra sidan åt mest Voltaren och låg till sängs. Gjorde lite sjukgymnastik, men inte så mycket. Han opererades och det blev bättre, men jag tror att det är olika för alla.

    Lycka till. Svårt att bli bra ifrån sånt, men det går alltså, även om det är jobbigt när det är som värst.

Kommentera

