Långfredag – Tjockisbloggen.se

Idag är det den långa fredagen och här strålar solen trots att det blåser ganska kallt… Men det är sköna 27 grader på balkongen just nu så jag och Igor har suttit där ute och myst på morgonen. Planerna för denna dag är storstädning och att gå igenom garderoberna för en utrensning av vinterkläder och kanske ta fram lite vår- och sommarplagg (längtar efter riktig värme!).

Igår så var jag på stan en snabbis och råkade hamna på H&M där de hade halva reapriset på all rea så bläddrade igenom lite snabbt och gjorde några riktiga fynd! Bland annat en huvtröja med Ghostbusters samt tre par kalsonger åt David (tröjan 45 kr, kalsongerna 15 kr st).

Åt mig själv så blev det en sexigt linne med tillhörande trosor, linnet får ni se men inte nederdelen *s*. Ett par pyjamasbyxor, en tubklänning samt en vanlig topp från mamma-avdelningen (linne+trosa 15 kr, pyjamasbyxor 20 kr, tubklänning 25 kr och topp 25 kr).

Fyndade även en superfin långklänning på KappAhl, hör och häpna för den kommer från barnavdelningen 🙂


Linne storlek M, H&M

 
Pyjamasbyxor strl M, H&M



Tubklänning strl 40, H&M Divided



Topp strl M, H&M mama


Långklänning strl 158/164 cl, KappAhl Kids

Nu ska jag väl ta och sätta igång med min städning så att det blir gjort någon gång… Imorrn på förmiddan så tar jag nog med mig Igor och åker till stugan. På söndag så är vi bjudna på påskmiddag hos svärmor i hennes kursgård som ligger i närheten av stugan så då kan David plocka upp oss på vägen dit 🙂

Glad Påsk på er alla!!

/ Sarah

6 thoughts on “Långfredag – Tjockisbloggen.se

  1. Definerar du ”tjock” och ”smal” utifrån vilka storlekar lapparna har på kläderna i garderben skulel du få huvudbrya av våra garderober. Vi köper de kläder vi tycker sitter bäst i den modellen, vilket innebär att det finns allt från xs till xl i våra samlingar, alla sitter de som vi vill att de ska sitta. Vi heter tjockisbloggen för att vi alla är större än idealet och vill visa att det är ok. Tjockis är inget negativt :-)!

    /Hanna

  2. Är också lite förvirrad, storlek 40-42 och M i kläder samt en klänning på barn i 158-164 är knappast någon tjockis. De byxorna Sarah provat samt byxorna i ”bohemic” stil sitter knappast åt på henne heller ju. Jag har också varierande storlekar, på grund av olika kläder men när det kommer till en jeansjacka från lindex, ja då är det storlek 44 som gäller för annars går inte mina tuttar i, blusar och figursytt brukar inte gå att få på. Däremot behåar har jag 75-80 runtom vilket inte är så himla stort enligt mig.

    Undrar lite över svaret till ovan om att definiera tjock/smal utifrån storlekarna i garderoben, alltså om man nu skulle göra det. Varför skriver man under rubriken tjockisbloggen och sen skriver ut storlekarna, är det ens intressant att veta storlekarna om nu fokus ligger på att ha en egen stil och stå för sin kropp som är rund?

    Ni får gärna förklara om jag inte fattat riktigt, gillade i övrigt starkt att ni är tre som bloggar under en och samma rubrik, kul grej!

  3. Men varför är då storleken relevant? Tjockis är inget negativt, nej, men då är ju inte storleken relevant heller, utan enbart hur kläderna sitter.

  4. Faktum är att om man ska gå efter storlekstabeller så ligger jag kring storlek 44-48 nedtill och 42-44 upptill. Men eftersom ingen av oss tycker att storlekarna på olika kläder och i olika butiker stämmer speciellt bra överens med verkligheten så provar vi det vi tycker ser ut att passa, det är något man får träna upp sig i att se.

    Javisst både jag och Hanna har kläder från barnavdelningar i olika butiker, nu senast på KappAhl. Men likväl så händer det att vi handlar på både mamma-avdelningen som plussizeavdelningar, allt beror på hur plaggen är formade och passar just våra kroppar.

    Anledningen till att skriver ut storlekarna är just för att visa att man oavsett sin ”måttmässiga” storlek inte är begränsad till att bara ha just dessa. Och visst är det väl roligt att se att en person med storlek 44-48 kan ha en klänning från barnavdelningen? Just för att det visar att man ska våga prova sig fram och inte känna sig begränsad till att bara prova de storlekar som man tror sig ha.

    Det handlar absolut inte om att det är fel eller fult att vara plussize eller att handla kläder från dessa avdelningar, för oss handlar det om att visa andra att man kan trivas precis som man är och att man ska våga tänka utanför ramarna. Jag är tjock, men jag är inte en storlek! Om ett plagg i storlek 170 cl från barnavdelningen passar mig så blir jag jätteglad, men lika glad blir jag om jag provar en tröja på en annan butik och den är storlek XXL… Man kan ju också se det som så att utbudet av snygga kläder blir bra mycket större när man slutar tänka i storlekar och istället vågar prova och se passform 🙂

    / Sarah

  5. Ping: Angående storlekar – Tjockisbloggen.se «

Kommentera

