Nyttigt blindstyre på hemmaplan – Tjockisbloggen.se

Det var lite knepigt att få till en rubrik som speglar inlägget men jag lyckades nog ganska bra *s*. Har kommit hem igår efter mitt farande och flängande kors och tvärs… Borta bra men hemma bäst!

Har vart roligt att få umgås med släkten lite, min faster och hennes man samt deras dotter och hennes två barn har varit upp från Småland och hälsat på (hade inte träffat dem sedan farfars begravning för snart två år sedan och det var ju ingen rolig tilldragelse då senast). Sen har lillebror och hans sambo varit hemma från Umeå så de har jag också umgåtts med, jag hann även träffa mina kusiners pappa och min farmors systers man (min farmors syster gick bort för många år sedan tyvärr). Och dessutom så hann jag med en snabbvisit hos min kusin Jenny som bor ett par minuter bort från mina föräldrar, så det har varit fullt upp men väldigt roligt!

Igor har varit så trött att han har legat platt och snarkat så fort han varvat ner några sekunder *s*, märks att sötnosen börjar bli gammal. Men det har varit roligt att ha honom med och det bästa av allt är att min kusin som var lite hundrädd och osäker på ”kamphundar” tyckte jättemycket om våran lilla minigris! Det är så roligt att visa folk att de här hundarna må ha dåligt rykte men de är väldigt väldigt snälla och glada små grisar, sen finns det naturligtvis undantag men det gäller alla raser.


Igor slocknade direkt vi steg på bussen i söndags *s*

Har full förståelse dock för de som är hundrädda och osäkra för jag är själv rädd för okända hundar sedan jag blev rejält biten av en lös aggressiv hund förra året. Men jag vet att det är en rädsla som beror på en upplevelse och inte grundar sig på fördomar, förutfattade meningar eller en rädsla gentemot en speciell ras (även om jag är extra osäker på hundar med utseende som den som bet mig). Och jag är full av beundran för de som övervinner sina rädslor och som erkänner att de är rädda istället för att låtsas att de inte tycker om hundar eller är allergiska.

Har haft väldigt roligt och mysigt i Gällivare och det bästa av allt var att få umgås och kramas med min finaste farmor. Det finns ingen som har en så underbar farmor som jag har, hon har gått igenom så mycket och ändå klarar hon sig med huvudet högt (förutom sjukdomar så har hon mistat sina föräldrar, en dotter, sin syster och sin man sedan 60 år och nu är hon nästan blind). Igår så fyllde älskade farmor 83 år och man kan inte tro att hon är så pass för hon är så klar i huvudet och oerhört stark. Men så har hon världens bästa barn, barnbarn och barnbarnsbarn som hon själv brukar säga 🙂


Sitter hos farmor och tittar på när faster och kusin bakar tårtor
till farmors 83-årskalas

Tyvärr så har det blåst riktigt kallt hela tiden när jag varit däruppe så fastän solen strålat så har det varit uschligt kyligt i luften. Fick till och med låna ett par vantar av min mamma när jag var ute och promenerade med hundarna… I måndags så tog jag med mig både mina föräldrars hund Selda (en shetland sheepdog) och Igor och tog en långpromenad, gick hur bra som helst att promenera med båda två trots att jag bara är van att gå med en vovve 🙂

Inte alla kan skryta med att ha sån här utsikt på sina promenader 🙂

Så igår kom vi hem igen, liftade med min pappa som ändå skulle ner till Luleå över dagen så vi slapp åka buss eller tåg, skönt! Plus att pappa fick sällskap i bilen i alla fall ena vägen, det är ju en bit att köra och kanske inte så roligt att sitta och tuffa 26 mil ensam… Det är skönt att vara hemma och jag hade planerat att ha en väldigt lugn hemmadag både igår och idag, tji fick jag!

Igår så var jag en sväng på stan med kompisen Sara och spanade runt lite, det var dock bara hon som shoppade för jag hittade inget speciellt men det var lika roligt ändå. Sen gjorde jag ett ärende som jag dragit ut på rätt länge nu och som började vara i sista minuten så det är skönt att ha det gjort…

Med posten igår så fick vi en gratistidning som kommer varje vecka och där fanns det en kupong på gratis synundersökning vid köp av kompletta glasögon. Så jag kastade mig på telefonen och bokade tid och hade sån tur att jag fick tid redan idag! Var där kl 10 idag och kollade synen och som jag misstänkte så behöver jag nya brillor, passade på att titta på bågar också när jag ändå var där och har kärat ner mig två par. Tyvärr så får man inte låna hem deras bågar men jag ska ta med mig David dit på lördag så får han vara smakråd…

Lutar åt att jag ska beställa två par bågar för de hade specialerbjudande nu att man får andra paret till halva priset. Så för två par glasögon inklusive antireflex, repskydd och högbrytande (extra tunna) glas så skulle jag bara betala 1495 kr! Det är på SmartEyes jag har varit 🙂

När jag var klar hos optikern så gick jag till svärmor som bor alldeles bredvid och så jobbade vi lite med hennes hemsida och webshop innan jag styrde kosan hemåt till Igor igen. Sen fick jag nåt energiryck och kom på att jag skulle putsa alla fönster så det gjorde jag plus dammtorkat överallt… Har även lagt fram våra vinterjackor och ska strax bära upp det till förrådet innan Igor ska ha middag och promeneras.

Så jag har fått väldigt mycket nyttigt gjort även om jag hade planerat att ha en väldigt lugn dag!

/ Sarah

Kommentera

