Angående storlekar – Tjockisbloggen.se

Jag såg att några hade kommenterat på det här med storlekar osv. under ett av Sarahs inlägg och jag tänkte utveckla lite på hur jag ser på saken. En person förstod inte varför vi skriver ut storlekar när vi visar outfitbilder och en annan tyckte att med storlek M så är man ju inte tjock…

Men, så här ser jag det: jag skriver ut vilka storlekar kläderna jag köper är i, så att en annan person med samma storlek som jag ser hur någon i den storleken ser ut. Oftast har man en ganska skev kroppsuppfattning (både tjocka och smala, men i synnerhet tjockisar, tror jag) och om man då ser en bild på någon med samma klädstorlek som en själv så förstår man lite bättre hur stor/liten man själv är. Det kanske också kan uppmuntra folk att tro på att de också kan ha snygga kläder fastän de är tjocka, vad vet jag? Jag menar nånting i stil med ”om hon kan ha den där klänningen så kan jag det också fastän jag inte trodde det – vi har ju samma storlek!” eller ”men hon ser ju inte så tjock ut fastän hon väger xx kg/har storlek xx, då kanske inte jag är det heller?”

En annan sak är ju som Sarah skrev i sitt svar på kommentarerna till ovanstående inlägg: bara för att jag normalt har strl 46/48 betyder inte det att jag är begränsad till den storleken. Man måste våga pröva andra storlekar – på Indiska (för det mesta, men även ibland på andra affärer) har jag ofta L på klänningar, till exempel. Det är dock förutsatt att jag väljer klänningar som inte är gjorda i ett stumt material på överkroppen, för jag har en ganska bred bröstkorg och även överdelar i ”rätt” storlek passar inte alltid om materialet är stumt och plagget är menat att sitta tight. Men ibland har jag XL eller t.o.m. XXL, samtidigt som jag har en Iron Man t-shirt i 170 cl från Lindex barnavdelning…

Jo, och slutligen – den som är ganska kort (som Sarah) har nästan alltid mindre storlekar än den som är längre. Fastän de kanske är lika tjocka om man skulle skala upp den korta personen, eller skala ner den långa.

//Martina

3 thoughts on “Angående storlekar – Tjockisbloggen.se

  1. Jag ska faktiskt säga tack för genom att läsa här har jag själv börjat kolla fler stl och fler avdelningar när jag handlar kläder. Inte jag heller är EN storlek när det kommer till kritan!!

    Ha det gott!

  2. Grejen är väl att de flesta tjejer är å fokuserad på en storlek. Kan man ha storlek S så är man ju smal och har man L är man tjock. Punkt slut. Därför förstår man kanske inte varför det är relevant att skriva ut storlekar på kläder i en ”tjockisblogg”.

    Men det är relevant av de anledningar ni skriver alla 3. Och de flesta som är överviktiga, som normalt sett har större storlek än vad som finns på ”vanliga avdelningen” (typ upp till 42, ibland 44) tycker de är begränsade till tjockisrutan på Lindex och H&M.

    Men skriver man ut vad man har för storlek så kan ju andra se att det faktiskt finns kläder som kan passa även fast det inte är ens storlek!

    Det är ju bra att man kan få folk att tänka outside the box och våga prova en ”liten” storlek om materialet känns som det kan passa.

    Thina (beyond sizes) är ju ett bra exempel på det också. Hon har väl massvis med kläder i ”fel” storlek!

    Själv har jag allt från S till XL i min garderob,

  3. Emma: Kan man säga nåt annat än WORD på din kommentar 🙂

    /Hanna

Kommentera

