Aldrig mer SJ – Tjockisbloggen.se

Skrev ju tidigare att jag skulle upp till Gällivare för att hälsa på farmor från fredag till lördag… Och jag kan säga att det är det värsta jag varit med om, aldrig mer SJ!!!

På vägen upp så fanns ingen ventilation på tåget så det var stekhett för solen låg på hela tiden, fanns dessutom inga gardiner eller något att dra för fönstren. Tåget blev drygt en timme försenat mellan Luleå och Gällivare, en sträcka på ca 25 mil och resan ska ta ca 2,5 timme.

När jag skulle hem så var jag på stationen en dryg kvart innan tåget skulle avgå och då stod det att tåget var i tid… Tio minuter senare ropade de ut i högtalarna att tåget är försenat men att de inte kan informera om hur länge så jag var så illa tvungen att sitta kvar på stationen (som även den var stekhet och luktade gammal äcklig toalett).

Efter 70 minuters försening (på en sträcka av ca 12 mil) så dök det äntligen upp och jag skickade ett sms till min älskling att jippi nu var jag åtminstone på väg. Men tji fick jag! Då ropade de ut i högtalarna att på grund av ett misstänkt signalfel skulle vi hållas kvar på stationen på obestämd tid… Det är ju inte sant, tänkte jag!

Till slut kom vi i alla fall iväg men då visar det sig att det finns ingen fungerande ventilation på detta tåg heller! Och det var runt 29 grader i skuggan när jag åkte så ni kan ju tänka er hur hett det blir på ett fullpackat tåg… Mysigt, eller inte!

Det gick så sakta sakta hela vägen fram till Murjek som är ungefär halvvägs mellan Gällivare och Luleå då man åker tåg, samma tid som vi anlände dit skulle jag egentligen ha varit hemma redan så jäkla försenade var vi. I Murjek så fick alla resenärer byta till buss för de vågade inte fortsätta på grund av att hettan fick rälsen att bågna så tåget var på väg att spåra ur några gånger…

Inte lite kaos när alla skulle ut med väskor och packning och det var strulig information om vilken buss som gick vart (fanns två och en skulle till Boden och den andra direkt till Luleå). Till slut var alla ombord på bussen och de sa att det skulle ta ca en timme innan vi anlände Luleå…

Efter ett tag så visar det sig att några resenärer inte fattat att de skulle ha tagit den andra bussen utan hamnat på fel och trots att den andra låg just före våran så kunde de inte stanna och byta…Nej naturligtvis så var våran buss också tvungen att åka till Boden först! Och det de sa skulle ta ca en timme tog nästan två timmar innan vi var i Luleå.

Ombord på bussen så blev vi bjudna på en macka som jag var dum nog att äta för jag kräktes som en gris på natten sen! Efter så jävla mycket strul kom jag ändå hem till slut, nästan tre timmar försenad och blöt i svett… Visst är det lustigt att det tar längre tid att färdas mellan Gällivare och Luleå med SJ än vad det tar att flyga mellan Stockholm och Kreta?!

Här är i alla fall lite bilder som jag roade mig med att ta på tåget/bussen :


Helt slut på tåget, så hett att det går knappt att andas


Tåget nära urspårning på vägen hem, spillde Loka i hela knät


Sjukt dålig bild men det är måånga år sedan jag såg en
bärbar cd-spelare *s*


Satans trasiga tåg!


Matförgiftning, tack så mycket SJ!

/ Sarah som hatar SJ

One thought on “Aldrig mer SJ – Tjockisbloggen.se

  1. De borde ju helt klart ha åkt till Luleå först och låtit de som varit för korkade för att fatta vilken buss de skulle åka med vänta…

    //Martina

Kommentera

